بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتحلیلعناوین اخبار

تحلیل بنیادی سرمایه گذاری توسعه گوهران امید

این شرکت در تاریخ ۶/١٢/١٣٨٣ به نام شرکت گروه کارخانجات گوهر زمین (سهامی خاص) تحت شماره ٢۴١۵٧٠ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید ودر تاریخ ١۶/٩/١٣٨٨ ، بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت به ” مدیریت توسعه گوهران امید” تغییر نام یافت.

فعالیت های اصلی شرکت : 

سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار ، همچنین شرکت های سرمایه پذیر خارج از بورس و مشارکت و خرید عرضه های اولیه سهام ) مشمول اصل۴۴ قانون اساسی ( توسط سازمان خصوصی سازی،  فعالیت اصلی شرکت می باشد.

تغییرات سرمایه :

سرمایه شرکت دو هزار میلیارد ریال مشتمل بر تعداد ٢ میلیارد سهم با نام هزار ریالی تماماً پرداخت شده است. جدول زیر روند افزایش سرمایه شرکت را نمایش می دهد:

ترکیب سهامداران:

آخرین ترکیب سهامداران شرکت به شرح زیر است :

ترکیب سرمایه گذاری :

بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت تا پایان اردیبهشت سال ٩۵ مبلغ ۴,۶۴١ میلیارد ریال که ٩٩.۶ درصد آن شرکت های پذیرفته شده در بورس و مابقی مربوط به شرکت های خارج از بورس می باشد. لازم به ذکر است که شرکت اخیرا طی اطلاعاتی شفاف سازی نمود که تعداد ١,١۴٩ میلیون سه شرکت حفولاد مبارکه در پرتفوی خود را واگذار نمود و به این ترتیب با کسر بهای تمام شده سهام فولاد مبارکه از پرتفوی شرکت، کل بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت مبلغ ٢,٧٩۶ میلیاد ریال خواهد بود که ترکیب بهای تمام شده پرتفوی بورسی در نمودار زیر نمایش داده شده است.

ترکیب درآمد شرکت

عمده ی سود حاصل از سرمایه گذاری شرکت شامل سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام فولاد مبارکه می باشد. در سال مالی منتهی به ٣٠/٠٩/٩۴ سود ناشی از سرمایه گذاری در شرکت ها مبلغ ٧۵٠ میلیارد ریال حدود٧۴ درصد آن از محل سرمایه گذایر در فولاد مبارکه بوده است. لازم به ذکر است که فولاد مبارکه از ترکیب پورتفوی شرکت به تازگی خارج شده است،‌ با توجه به تعداد سهام شرکت و تقسیم سود مطابق سال گذشته، شرکت در سال ٩۵ درآمد مربوط به این شرکت را شناسایی نخواهد کرد و افت درآمدی حداقل به رقم ۵۵٢ میلیارد ریال می باشد.

در سال مالی منتهی به ٣٠/٠٩/٩۴ عمده ی سود حاصل از سرمایه گذاری ها (بدون در نظر گرفتن سود فولاد مبارکه) از شرکت های زیر دریافت می شده است:

با این تفاسیر عمده ی سود حاصل از سرمایه گذاری از محل سود شرکت سرمایه گذاری امید می باشدو پس از آن همراه ١٢ از ترکیب سود حاصل از سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است.

شرکت در پایان سال ٩۴ به ازای هر سهم (٢١١) ریال زیان محقق نمود که از مهم ترین دلایل زیانده شدن این شرکت اخذ ذخیره کاهش سرمایه گذاری ها به مبلغ ١،٠٣۵ میلیارد ریال می باشد.

صورت های مالی:

جدول زیر ترازنامه را نمایش می دهد: (ارقام میلیون ریال) :

شرکت طبق صورت های مالی منتهی به  ٣٠/٩/٩۴ مجموع دارایی های خود را با ١۶ درصد کاهش مبلغ  ۴,١۵۶ میلیارد ریال اعلام کرده است که ٨۶ درصد آن را دارایی های جاری و ١۴ درصد آن را دارایی های غیر جاری تشکیل میدهد عمده دلیل کاهش دارایی ها مربوط به کاهش ٢۶ درصدی سرمایه گذای های کوتاه مدت نسبت به سال گذشته است. شرکت در صورتهای مالی ١٢ ماهه منتهی ٣٠/٠٩/٩۴ مجموع بدهی های خود را با ١٣١ درصد افزایش مبلغ٢،٣٩۵ میلیارد ریال گزارش کرده است که ۶٧ درصد آن را سود سهام پرداختنی تشکیل داده است. شایان ذکر است که شرکت تسهیلات مالی دریافتی کوتاه و  بلند مدتی نداشته است در نتیجه فاقد هزینه های مالی است.در قسمت حقوق صاحبان سهام میزان زیان انباشته در سال ٩۴ مبلغ (٣٧٨) میلیارد ریال اعلام شده است در حالیکه سود انباشته شرکت در سال ٩٣ مبلغ ١،٧۴٣ میلیارد ریال اعلام شده بود.

همانطور که اشاره شد شرکت حدود ١,١۴٩ میلیار سهم شرکت فولاد مبارکه را در ٢٣ خرداد ٩۵ با قیمت پایه ١,۵۶٠ ریال و جمعا به مبلغ ١,٧٩٣ میلیارد ریال به فروش رسانده که مبلغ ١۵میلیارد ریال نسبت به بهای تمام شده سهم بیشتر بوده و براساس اطلاعات شفاف سازی شرکت تأثیری بر سود و زیان شرکت ندارد.

محاسبه NAV:

در ارزش گذاری شرکت های سرمایه گذاری می توان از روش های مختلفی استفاده نمود ولی پر کاربرد ترین روش محاسبه ارزش ذاتی این شرکت ها محاسبه ی NAV می باشد. در محاسبه ی NAV این شرکت سرمایه گذاری ارزش ذاتی هر سهم ١٢٩٢ ریال بدست آمد و قیمت مناسب عرضه ی سهام شرکت با توجه به پورتفو، به ازای هر سهم در محدوده ١٠٠٠ ریال می باشد.

تعداد کل سهام قابل عرضه در عرضه اولیه ١٠٠ میلیون سهم معادل ۵ درصد سهام شرکت می باشد که ۵٠ میلیون سهام قابل عرضه در فرایند کشف قیمت و ۵٠ میلیون سهم قابل عرضه به معامله گران برخط می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا