بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

شاخص کل ۱۸۴ واحد بالا رفت/تاثیر مثبت بانکی ها در رشد بورس

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، گروه های بانکی نقش اصلی را در رشد شاخص در معاملات امروز بازی کردند، به طوری که افزایش شاخص کل مدیون رشد نمادهای وبملت، وبصادر، وپاسار و شبندر بود و در مقابل نمادهای حکشتی، کچاد و کگل با افت خود، مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
همچنین در معاملات امروز، ۹۲۴ میلیون و ۴۱۹ سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال در بیش از ۶۰ هزار نوبت دادوستد شد که نشان دهنده، افزایش اندک معاملات است.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه به جز شاخص بازار دوم در معاملات امروز مثبت بودند؛ بر این اساس شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۶۶ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۴۵ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۳۷ واحد، شاخص آزاد شناور ۵۳۱ واحد و شاخص بازار اول ۲۷۲ واحد رشد کردند.
تنها شاخص منفی امروز دربازار سرمایه، شاخص بازار دوم بود که ۴۵۲ واحد افت کرد.
بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به سرمایه گذاری پارس توشه، تراکتورسازی ایران، تولید محور خودرو، سامان گستر اصفهان و افت تعلق داشت.
حق تقدم توریستی و رفاهی آبادگران، فراورده های غذایی و قند پیرانشهر، لنت ترمز ایران، کارخانجات قند قزوین و آهنگری تراکتورسازی ایران نیز دارای بیشترین کاهش قیمت بودند.
شاخص کل بورس درهفته های اخیر، کاهش قابل توجهی یافته و از کانال ۷۶ هزار به کانال ۷۲ هزار واحدی افت کرده است. درباره راه های برون رفت از این وضعیت و بهبود شاخص بورس، کارشناسان نظرات متعددی دارند، اما به نظر اغلب آنها کاهش سود بانکی می تواند امیدواری را به بازار سرمایه تزریق کرده و جذابیت سرمایه گذاری در بورس را افزایش دهد.
بر این اساس، دامنه کاهش نرخ سود سپرده های بانکی که از حدود دو هفته پیش با پیشگامی بانک های خصوصی آغاز شده بود، به بانک های دولتی نیز تسری یافت و از امروز (سه شنبه، اول تیرماه) سود سپرده های یکساله با نرخ ۱۵ درصد محاسبه می شود.
شورای پول و اعتبار در آخرین مصوبه خود درباره نرخ سود سپرده های بانکی، سقف ۱۸ درصدی را برای سپرده های یکساله تعیین کرده بود که بر اساس آن بانک های خصوصی تصمیم به کاهش نرخ سودهای خود گرفتند.
بانک پاسارگاد نخستین بانکی بود که نرخ ۱۵ درصدی را برای سود سپرده های یکساله خود تعیین کرد و به دنبال آن و برگزاری نشست مشترک مدیران شبکه بانکی در ۲۳ خردادماه امسال، تصمیم گیران حوزه بانکی برای کاهش نرخ سود خود توافق کردند.
پس از آن، کورورش پرویزیان رییس کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی در نامه ای، تصمیم این بانک ها را به ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی اطلاع داد.
پیش از این، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران به ایرنا گفته بود: مسایلی مانند کاهش نرخ سود سپرده ها، برقراری مبادلات اقتصادی خارجی و افزایش صادرات که در وضعیت بهتری نسبت به پارسال قرار دارد، نوید بهبود و وضعیت بهتری را برای بازار سرمایه در سال جاری می دهند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا