پیشخوانعناوین اخبار

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران وبه نقل ازاسوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، متن کامل گزارش مرحله نخست طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی بدین شرح است:
به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده ۱۵ دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی کشور را از خردادماه ۱۳۹۴ در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز کرد.
اکنون پس از یک سال بررسی کارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن را که مشتمل بر سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخص‌های تعریف شده از قریب به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است، به شرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می‌کند.

**نتایج سطح بندی:
الف: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)
سطح ۱-شامل : اصفهان – تبریز – تربیت مدرس – تهران – شهید بهشتی – فردوسی مشهد
سطح ۲ – شامل : ارومیه – الزهرا (س) – بوعلی‌سینا – بیرجند – خوارزمی – رازی – زنجان – سیستان و بلوچستان – شهید چمران اهواز – شهید باهنر کرمان – کاشان – گیلان – یزد
سطح ۳ – شامل : اراک – ایلام – بجنورد – بین المللی امام خمینی (ره) – حکیم سبزواری – خلیج فارس – دامغان – زابل – شهرکرد – شهید مدنی – قم – ولی‌عصر (عج) رفسنجان –کردستان – لرستان – هرمزگان – یاسوج
سطح ۴ – شامل: آیت‌الله حائری میبد – بزرگمهر قائنات – تربت حیدریه – حضرت معصومه (س) – سلمان فارسی کازرون – سید جمال الدین اسدآبادی – کوثر بجنورد – ملایر – نهاوند – نیشابور
ب: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا):
سطح ۱ – شامل : صنعتی اصفهان – صنعتی امیرکبیر – صنعتی شریف – علامه طباطبائی – علم و صنعت ایران
سطح ۲ – شامل : صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان – صنعتی بابل – صنعتی سهند تبریز – هنر
سطح ۳ – شامل : تحصیلات تکمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته – صنعتی جندی‌شاپور – هنر اسلامی تبریز – هنر اصفهان
سطح ۴ – شامل : صنعتی قم – صنعتی کرمانشاه – فنّاوری‌های نوین قوچان – هنر شیراز
بر اساس این نتایج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه های مختلف تخصصی دریافت می کنند، مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد کنند.
ضمن اینکه اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه‌ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یک از زیر نظام‌های آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.
گفتنی است ارزیابی به عمل آمده به طور مستمر ادامه خواهد یافت، علاوه بر اینکه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که اطلاعات درخواست شده را تکمیل نکرده‌اند، در دوره‌های بعدی منظور خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا