پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

سقوط اتوبوس سربازان به دره مرگ

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از جام جم ،اتوبوس را از کرمان به صورت دربست گرفتند و ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه راهی شیراز شدند. عقربه‌های ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه بامداد چهارشنبه را نشان می‌داد که سبقت راننده و بعد از آن صدای فریادش خواب سربازهای جوان را برآشفت. راننده فریاد می‌زد «ترمز برید، ترمز برید» قبل از این‌که مسافران بتوانند واکنشی از خود نشان دهند، اتوبوس با گاردریل کنار جاده برخورد و به دره سقوط کرد.

راننده‌های عبوری اولین امدادگرانی بودند که به کمک مسافران اتوبوس مرگ رفتند. با تماس آنها ماموران پلیس، امدادگران اورژانس و هلال‌احمر هم خود را به آنجا رساندند. پس از خارج کردن سرنشینان اتوبوس مشخص شد، در زمان حادثه ۴۵ سرباز همراه راننده، دو نفر کمک‌راننده و هشت مسافر قاچاق که زیر اتوبوس و در جعبه بغل و حتی باک اتوبوس مخفی بودند، مسافران اتوبوس را تشکیل می‌دادند که ۱۶ نفر از آنها در دم کشته شدند و چهار نفر هم در بیمارستان جان باختند.

شاهدان چه گفتند؟

سربازانی که عزادار هم‌خدمتی‌های خود هستند، به عنوان تنها شاهدان سقوط اتوبوس مرگ به دره، راننده را مقصر می‌دانند.

یکی از سربازان می‌گوید: این اتوبوس را از پادگان ۰۵ کرمان دربست کرایه کرده بودیم تا سربازان را به شیراز بیاورد، ولی در مسیر پس از سیرجان، کالای قاچاق خود را که ناس، سیگار و انبه بود، جاسازی کرد و ساعت یک بامداد بود که در گردنه لای رز که دارای پیچ خطرناک است، پس از سبقت غیرمجاز از جاده منحرف شد. بعد از سبقت همه سربازان که خواب بودند، بر اثر حرکت ناگهانی اتوبوس بیدار شدند. کمک‌راننده و شاگرد آن فریاد می‌زدند ترمز اتوبوس بریده. وحشتی عجیب همه را فراگرفت و همه یاعلی یاعلی سر می‌دادند. ناگهان اتوبوس به سمت دره سقوط کرد و این حادثه رخ داد.

سرباز دیگری می‌گوید: راننده اتوبوس که پیرمردی حدودا ۷۰ ساله و غیرنظامی است، تمام مسیر را با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر طی کرد. در ته دره و روی خاک افتادم و خود را سینه‌خیز به جاده رساندم و آنجا بی‌هوش شدم.

راننده اتوبوس که جزو مجروحان است نیز گفت: یکدفعه اتوبوس ترمز برید. هرچه تلاش کردم، نتوانستم آن را متوقف کنم.

۲ افغان در باک

به گفته سرهنگ عزیز برزگر، فرمانده انتظامی نی‌ریز این اتوبوس علاوه بر کالای قاچاق، دو افغان را در باک خودرو جاسازی کرده بود که نیروهای امداد و هلال‌احمر پس از سه ساعت جنازه آنها را از میان آهن‌پاره‌ها بیرون کشیدند. با توجه به تاریکی شب و صعب‌العبور بودن محل سقوط اتوبوس، کار با دشواری انجام می‌شد. سرانجام دو لودر به کمک نیروهای امداد آمد و اتوبوس را که تنها پاره‌هایی از آن باقیمانده بود، جابه‌جا کرد تا نیروهای امدادی بتوانند اجساد را بیرون بکشند.

علت حادثه

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این‌باره گفت: این اتوبوس شخصی اما در اختیار پادگان «۰۵» ارتش در کرمان بود و سرنشینان آن نیز سربازان بودند.

سرهنگ کسری سیروسی، فرمانده پلیس راه شمال استان فارس در این‌باره گفت: در این حادثه که به علت ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، با توجه به شیب موافق حرکت و قوس چپ‌گرد موجود در مسیر اولیه رخ داد، اتوبوس پس از برخورد با گاردریل موجود در حاشیه راه از جاده خارج شده و از گردنه‌ای که ارتفاعی بیش از ۲۰ متر داشت سقوط می‌کند.

سرهنگ محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور هم در این‌باره گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و نصب نکردن حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است. درباره نقص فنی منتظر نتایج بررسی‌های بیشتر هستیم و به محض اعلام نتایج، درباره این‌که آیا وسیله نقلیه نقص فنی داشته یا خیر، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۲۰ کشته ۲۰ مصدوم

دکترسعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در این‌باره گفت: حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس به دره در شهرستان نی‌ریز به کشته شدن ۲۰ نفر و مصدومیت بیش از ۲۰ نفر منجر شده که با توجه به شدت حادثه، احتمال افزایش تعداد فوت‌شدگان وجود دارد.

اسامی جان‌باختگان

سازمان پزشکی قانونی اسامی ۱۵ نفر از جان‌باختگان حادثه اتوبوس حامل سربازان پادگان ۰۵ کرمان را اعلام کرد.

۱ـ علی فتحی‌نژاد

۲ـ ابراهیم مرادزاده

۳ـ منصور صفری

۴ـ مهدی کریمی

۵ ـ آرمان ایمانی

۶ ـ سیدعلی دهقانیان

۷ـ محمدحسین بخشی

۸ ـ سیدامین اشرف

۹ـ ابراهیم شفیعی

۱۰ـ وحید خانی

۱۱ـ سعید امیدواری

۱۲ـ ماجد حافظی

۱۳ـ رحیم سجادیان

۱۴ـ وحید قاسم‌پور

۱۵ـ امین انصاری

۵۰ مصدوم در واژگونی اتوبوس

واژگونی اتوبوس در محور سروستان ـ شیراز به مصدومیت ۵۰ نفر منجر شد.

این حادثه ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه چهارشنبه در کیلومتر ۶۵ محور سروستان ـ شیراز رخ داد. امدادگران اورژانس با حضور در آنجا ۵۰ مصدوم را نجات داده و به بیمارستان منتقل کردند.

بررسی‌های اولیه پلیس راهور در محل حادثه نشان می‌داد بی‌توجهی به جلو که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده، علت واژگونی اتوبوس بوده است. گفته می شود این اتوبوس نیز حامل سربازان پادگان ۰۵ به مقصد کرمان بود.

واژگونی اتوبوس در محور کاشان ـ نطنز

اتوبوس حامل مسافر که از تهران به سمت اصفهان در حرکت بود، به دلیل انحراف به سمت گاردریل واژگون شد.

این اتوبوس در منطقه خرمدشت حدود ۴۰ کیلومتری محور کاشان به نطنز، به سمت گاردریل‌ها منحرف و واژگون شد. در این حادثه ۲۰ نفر مصدوم شدند که تعدادی از آنها در بیمارستان بستری‌ و تعدادی نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند. وضع عمومی این افراد رضایت‌بخش است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا