پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

چگونه در دام کلاهبرداران نیافتیم؟

پایگاه خبری سرمایه گستران -رئیس پلیس آگاهی استان  اصفهان بابیان اینکه اکثرکلاهبرداران، دارای ظاهری آراسته ،شیک،بسیار حراف و خوش بیان هستند ، تا بتوانند طعمه خود را به دام بیندازند ،به مردم هشدار داد در انجام معاملات وسرمایه گذاری ها به ظاهر افراد اعتماد نکنند.

در انجام فعالیت های اقتصادی و معاملاتی که بدون زحمت و سریع،درآمد های وسوسه انگیز و سود هنگفتی را که از عرف جامعه فاصله زیادی دارد نصیب شما می کنند محتاط باشید.

پیشنهادهای تجاری گوناگون ارائه شده از سوی شرکت ها، موسسات و اشخاص را تا قبل از احراز هویت و اطمینان از قانونی بودن عملکردشان نپذیرید.

معاملات و قراردادهای خود را در مراکز رسمی و قانونی به ثبت برسانید تا تحت حمایت های قانونی قرارگیرد.

از خرید وسیله نقلیه یا ملک به صورت قولنامه ای اجتناب کنید و معامله را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید. زیرا در این مراکز درباره اصالت اسناد و مالکیت افراد از مراجع قانونی مانند سازمان ثبت اسناد و املاک ،شهرداری و غیره،استعلام می شود.بنابراین تا حد زیادی از بروز مخاطراتی که در نتیجه تنظیم قولنامه های عادی و دستی ایجاد می شوند، جلوگیری خواهد شد.

هنگام انجام معامله و تنظیم قولنامه باید یک برگ از قولنامه در بنگاه به عنوان سابقه وجود داشته باشد.

هنگام معامله با افرادی که نشانی و شماره تلفن ثابتی ندارند بیشتر دقت کنید و تا حد امکان از آن بپرهیزید.

در انجام معاملات تنها به وجود آرم نامه ها اکتفا نکنید، ممکن است سربرگ ادارات توسط افراد شیاد به سرقت رفته یا جعل شده باشد. بنا براین لازم است اصالت همه بخش های این نوع اسناد مکتوب با دقت بررسی شود.

برای اطمینان از اصالت یک سند، باید از مرجع صدور آن استعلام کنید، اصالت شناسنامه را از ثبت احوال ، اصالت مدارک تحصیلی را از مدرسه و دانشگاه و اصالت اسناد مالکیت را از ادارات ثبت اسناد و املاک استعلام کنید.

مراقب باشید در دام افرادی که مدعی اخذ گواهینامه رانندگی،کارت معافیت،کارت پایان خدمت،مدرک تحصیلی و غیره از راه های غیر متعارف و غیر قانونی می باشند گرفتار نشوید. از آنجا که صدور این کارت ها و مدارک به صورت مکانیزه و متمرکز و توسط مراجع رسمی انجام می شود، بایک استعلام ساده از بانک های اطلاعاتی موجود جعلی بودن آنها مشخص خواهد شد.

سرهنگ ستار خسروی – رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا