پیشخوانعناوین اخبار

دیروز در نارمک چه گذشت؟/حواشی سخنرانی احمدی نژاد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از سایت خوان دنیای اقتصاد ، روزنامه ابتکار نوشت: نارمک همان محله‌ای است که رییس دولت‌های نهم و دهم در هنگامه گرانی‌ها، خبر داد میوه‌فروشی‌اش همچنان گوجه ارزان می‌فروشد و البته همان محله‌ای است که رییس‌جمهوری سابق، بعد از دوران ریاست جمهوری‌اش، به عادت آن دوران ۸ ساله دم در خانه‌اش بار عام می‌دهد و نامه‌های مردم را برای پیگیری پاراف می‌کند! حال احمدی‌نژاد این بار از محله زندگی خودش حرف‌هایی از جنس علاقه برای بازگشت با پاستور می‌زند؛ حرف‌هایی که برخی از آن‌ها در تضاد با عملکرد خود و دوران ریاست‌جمهوری‌اش در پاستور قرار دارد.

به گزارش انتخاب، حدودا یک سالی می‌شود که هرزگاهی خبری از سفر محمود احمدی‌نژاد به یکی از استان‌های کشور به جهت سخنرانی در میان حامیان و طرفداران خویش، به گوش می‌رسد. حضور‌هایی که به اعتقاد خیلی‌ها پس از گذشت ۸ سال داعیه بازگشت به قوه اجراییه کشور را در سر می‌پروراند اما این‌بار حواشی سخنرانی احمدی‌نژاد در مسجد جامع نارمک به میزانی بود که حتی به اعتقاد برخی بر متن اصلی سخنرانی‌ها نیز غلبه کرده بود. افکار عمومی جامعه با تقدس‌نمایی دولت نهم و دهم و کابینه آن از سوی احمدی‌نژاد به خوبی آشناست و این شیوه در قالبی جدید روز گذشته بار دیگر به نمایش گذاشته شد. جدا از این که در سخنرانی دیروز چه گذشت، بسیاری از تحلیل‌گران مسائل سیاسی چنین اقداماتی از سوی احمدی‌نژاد را صرفا با انگیزه انتخاباتی و دارای مجوز از سوی اصولگرایان تفسیر می‌کنند. این در حالی است که برخی از طرفداران وی نیز علاقمند به ترغیب و البته تبلیغ برای حضور مجدد احمدی‌نژاد هستند، چنان که وقتی رییس‌جمهوری سابق در ابتدای سخنرانی‌اش بعد از آن سوال‌ها معروف «از کی اینجا هستید؟»، پرسید «دوست دارید تا کی برایتان سخنرانی کنم؟» این عده جواب دادند: «تا ۹۶»!

دیروز در نارمک چه گذشت؟

محور اظهارات روز دوشنبه رییس‌جمهوری سابق در میان طرفداران و بعضا مخالفان و ناراضیان خود با اعلام خصوصیات حضرت علی (ع) و شیوه حکم‌رانی ایشان به مناسبت بزرگداشت رحلت نخستین امام شیعیان، قرین شده بود و در جای‌جای اظهارات احمدی نژاد تمایلی برای الهی نشان دادن ، به آسمان پیوند زدن و البته توجیه اقدامات دولت گذشته به خوبی محسوس بود که این مهم در چند بندی از سخنان وی به خوبی برداشت می‌شود: «امام علی(ع) برای مردم مکه و مدینه دسترسی به مسکن را فراهم کرده بود تا مردمانش راحت و آسوده باشند، برای ایشان مساله مسکن مردمانش مهم بود». به گفته برخی از حاضرین چنین اظهاراتی حتی واکنش برخی از افراد را به همراه داشت، به گونه‌ای که یکی از ایشان از مسکن مهر یاد کرد و آن را همچون پروژه‌ای دانست که وضع زندگی مردم را با آسیب‌های جدی مواجه ساخته است. همچنین هر بخش از اظهارات وی که عدالت را یاداور می‌شد، واکنش‌های بسیاری را از سوی مخاطبین حاضر با خود به همراه داشت. جالب آن است که رییس‌جمهوری دولتی که بیشترین میزان فساد داخلی را در خود شامل بود، دولتی که به نوعی متولی شکل جدیدی از تهمت زدن، افترا زدن و تخریب کردن رقیبان در قالب بگم‌بگم‌های نوینی بود والبته دارای بالاترین رتبه آسیب‌رساندن به بیت‌المال نیز بود، در اظهارات دیروز خود با استناد به شیوه‌های حکم‌رانی امام شیعیان بیت‌المال را مورد احترام و افراد را از تخریب بر حذر داشت. رییس‌جمهوری دولت گذشته در بخشی از اظهارات خود حاکم شایسته را کسی دانست که مردم بتوانند به او انتقاد کنند.

وی همچنین با اشاره به این نکته که امام علی هرگز به حریم شخصی کسی حمله نکرد،افزود: «حضرت علی(ع) هرگز اسرار مردم را فاش نمی‌کرد و به حریم شخصی و خصوصی مردم حمله یا تجسس نمی‌کرد و آنها را به عنوان ابزار سیاسی برای خودش به کار نمی‌گرفت». در حاشیه حضور احمدی‌نژاد در مسجد جامع نارمک، بحث‌ها و درگیری‌هایی نیز میان هواداران و مخالفان وی روی داد. همچنین همانند اغلب حضورهای عمومی رییس دولت سابق، حفاظت مجلس روی خوشی به حضور خبرنگاران نشان نداد و این در حالی بود که رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد همچون دولت بهار، به پوشش لحظه به لحظه این سخنرانی اقدام کردند. به نظر می‌رسد احمدی‌نژادی‌ها ترجیح می‌دهند سخنان رییس محبوبشان تنها آن گونه که می‌خواهند منتشر شود.

احمدی‌نژاد ، محتمل‌ترین گزینه ریاست‌جمهوری اصولگرایان

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری دولت گذشته از جمله سفر‌های استانی متعدد و حضور در مراسم و مجالس مختلف، در خصوص اقدام روز گذشته رییس‌جمهوری دولت مهروزری یعنی سخنرانی در مسجد جامع نارمک گفت: از مدت‌ها پیش با توجه به نوع تحرکاتی که از سوی احمدی‌نژاد و اطرافیان او در جریان بود، می‌شد این‌طور تحلیل کرد که رییس‌جمهوری دولت بهار سودای بازگشت به میدان سیاست و البته نهاد قوه اجراییه کشور را در سر دارد. وی همچنین افزود: حدودا از اوایل سال ۹۴ بود که از نوع تحرکات و رفتار‌های احمدی‌نژاد می‌توانستیم، متوجه اراده او برای حضور مجدد در عرصه رقابت‌های سیاسی شویم.

به اعتقاد این استاد دانشگاه اکنون تمام شواهد و قرائن چنین گمانه‌زنی‌هایی را به یقین مبدل می کند. زیباکلام در این راستا به شعار‌هایی اشاره کرد که امروز حامیان و طرفداران رییس‌جمهوری دولت نهم و دهم در مسجد جامع نارمک در ابتدای ورود وی سر می‌دادند. شعار‌هایی از این قبیل: احمدی، احمدی، رییس‌جمهوری قهرمان و یا قسم به هرچی مرده، احمدی‌نژاد برمی‌گرده! زیباکلام ادامه داد: در توجیه چنین اقداماتی از سوی رییس‌جمهوری دولت گذشته باید گفت که وی می‌تواند به نوعی مجوزی برای حضور در صحنه سیاست را از میان جریانی که مدتی پشت خود احساس می‌کرد، جریانی که با حمایت‌های خود او را دو دوره بر کسی ریاست‌جمهوری کشور نشاند، کسب کرده است. وی افزود: بعد از انتخابات هفتم اسفند ماه اصولگرایان با مشاهده نتایج حاصل از آن انتخابات متوجه ریزش میزان محبوبیت خود از سوی مردم شدند. به گفته این کارشناس مسائل سیاسی انتخابات اخیر دربردارنده یک نکته مهم برای جریان اصولگرایی کشور بود و آن نیز وقوف این جریان سیاسی نسبت به سقوط میزان پایگاه اجتماعی ایشان بود.

این استاد دانشگاه در بخشی از اظهارات خود معتقد است که نسبت به سازوکار حضور احمدی‌نژاد در میدان سیاست می‌توان از زاویه‌ای دیگر این موضوع را تحلیل کرد. به عقیده وی اصولگرایان در شرایط کنونی احمدی‌نژاد را بهترین مهره برای عرض اندام در مقابل رقیب خود یعنی حسن روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان است، دانسته و به سمت او متمایل شده‌اند. زیباکلام ادامه داد: این‌طور به نظر می‌رسد که اصولگرایانی که خواهان بازگشت به قوه مجریه هستند، هیچ چاره‌ای جز احمدی‌نژاد ندارند. به اعتقاد وی دیگر چهره‌های اصولگرایی که احتمال کاندیداتوری از سوی ایشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری قوت دارد، از جمله سعید جلیلی، احمد توکلی، محسن رضایی و… هیچ‌کدام جایگاهی را که احمدی‌نژاد توانسته در میان قشر خاصی از جامعه کسب کند، دارا نیستند. این استاد دانشگاه همچنین افزود: بنابراین دو جور ارزیابی را در خصوص تحرکات سیاسی احمدی‌نژاد می‌توان در نظر گرفت: نخست آنکه وی خود سودای بازگشت به عرصه سیاست را دارد و دوم آنکه وی از جانب اصولگرایان محتمل‌ترین گزینه حضور در انتخابات سال ۹۶ است. به اعتقاد این کارشناس مسائل سیاسی گمان فرضه موجود به اندازه‌ای‌ست که در صورت عدم تحقق ان می‌توان گفت که اصولگرایان خواهان ورود به گردونه انتخابات سال آتی نیستند. که به گفته وی چنین فرضیه ای بسیار دور از ذهن است.

زیباکلام در بخش دیگری از اظهارات خود به دو گزینه مهم اصولگرایان برای انتخابات سال آینده اشاره کرد و در کنار رییس‌جمهوری دولت گذشته از سردار قاسم سلیمانی نیز یاد کرد. به گفته وی در خصوص حضور یا عدم حضور سردار سلیمانی در انتخابت سال ۹۶ هنوز شک و شبهه بسیاری وجود دارد، هرچند که نوع موضع‌گیری‌های وی نسبت به دشمنان خارجی کشور بسیاری را علاقه‌مند و مشتاق به حضور وی کرده است. این استاد دانشگاه افزود: اما شعار‌ها و افعال احمدی‌نژاد همگی نشان از عزم جدی وی برای حضور در سیاست دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا