بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

شاخص کل بورس ۴۴۷ واحد بالا رفت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، معاملات بازار سرمایه از آغاز هفته جاری، همچنان روند مثبت و روبه رشد خود را حفظ کرده و بر این اساس، در معاملات امروز نیز در کنار افزایش قابل توجه شاخص کل، حجم معاملات نیز افزایش یافت.
برپایه معاملات امروز یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال در ۷۴ هزار و ۳۹۴ نوبت داد وستد شد.
نمادهای فولاد، خودرو، خساپا، کگل، کچاد، ومعادن و وکار با رشد خود، بیشترین نقش را در افزایش شاخص کل داشتند.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز در معاملات امروز مثبت بودند، به گونه ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) ۱۶۲ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۱۳۹ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۱۱۳ واحد، شاخص آزاد شناور ۸۱۷ واحد، شاخص بازار اول ۳۹۸ واحد و شاخص بازار دوم ۴۶۸ واحد بالا رفت.
حق تقدم معدنی و صنعتی چادرملو، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، دارویی لقمان، صنایع جوشکاب یزد و سرمایه گذاری صنعت و معدن در معاملات امروز بالاترین افزایش قیمت را داشتند .
همچنین ماشین سازی اراک، قند مرودشت، کارتن ایران، تولیدی گرانیت بهسرام و پارس سرام با بیشترین کاهش قیمت روبرو شدند.
اعلام کاهش نرخ سود بانکی در هفته گذشته، تاثیر مثبتی را بر معاملات بورس داشت به طوری که روند معاملات بازار سرمایه اندکی بهبود یافت و شاخص افزایش یافت.
کارشناسان، کاهش نرخ سود بانکی دارای قدرت کافی برای صعود بزرگ شاخص کل کافی نیست و تاثیر مقطعی و اندک بر معاملات بورس دارد.
« ایمان مقدسیان » کارشناس بازار سرمایه پیش از این به ایرنا گفته بود: نرخ سود بانکی با میزان سوددهی بازار سرمایه ارتباط نزدیکی دارد، با توجه به کاهش نرخ سود بانکی از اول تیرماه، میزان جذابیت سرمایه گذاری در بورس افزایش یافته است.
مقدسیان با بیان اینکه تا سه ماه آینده، کاهش نرخ سود بانکی تاثیر خود را بر بازار سرمایه، بیش از پیش نشان خواهد داد، اضافه کرد: با توجه به تک رقمی شدن تورم، باید در ماه های آتی نرخ سود بانکی نیز دوباره کاهش یابد.
همچنین برخی کارشناسان، رشد شاخص در روزهای اخیر را واکنشی طبیعی به افت دو هزار واحدی شاخص در هفته پایانی خردادماه می دانند.
به گفته این کارشناسان، همواره پس از افت شدید شاخص، روند معاملات بورس برای مدتی کوتاه در وضعیت خنثی و حتی مثبت قرار می گیرد تا انتشار اخبار و رخدادهای جدید، روند حرکت آتی شاخص را تعیین کند.
صاحب نظران این بخش معتقدند: با توجه به اینکه از نظر تکنیکال (تحلیل روند شاخص) نقاط حمایتی مهمی در برابر شاخص وجود دارد، کاهش چشمگیر شاخص بعید است؛ همچنین با توجه به کاهش نرخ سود بانکی، دور از انتظار است که شاخص کل از نقاط حمایتی اصلی خود، پایین تر رود.

**داد و ستد ۴۱۱ میلیون برگ اوراق بهادار در فرابورس
به گزارش فرابورس ایران، در معاملات امروز، ۴۱۱ میلیون ورقه بهادار در ۲۸ هزار و ۴۳۵ نوبت به ارزش ۸۸۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال داد وستد شد.
شرکت‌ ‘ کاغذ پارس ‘ به همراه ‘ ذوب آهن اصفهان ‘ و ‘ نیرو سرمایه ‘ بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند در حالی که سهام شرکت‌های بیمه سامان، نفت پاسارگاد و بیمه میهن بالاترین کاهش قیمت را ثبت کردند.
بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز در اختیار کاغذ پارس با خرید و فروش ۲۱ میلیون سهم بود، ارزش آن معادل ۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال شد.
همچنین،آیفکس (شاخص فرابورس) با رشد حدود ۵٫۶۶ واحدی به عدد ۷۷۹٫۴۷ واحد رسید و نمادهای پالایش نفت تهران، ذوب آهن اصفهان تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز جاری در محدوده ۸۶۲ تا ۸۸۹ هزار ریال معامله شد و نماد آبان ‌ماه ۹۴، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد.
بازار اول ۲۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد تابان هور اتفاق افتاد.
همچنین ۱۰۵ میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش ۳۳۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال خرید و فروش شد.
علاوه بر این، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله یک میلیون و ۲۷۰ هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد.
بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۳» به ارزش ۹۹ میلیارد ریال بود و در مجموع ۲۹۰ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در تمامی نمادهای «اخزا» مبادله شد.
نمادمعاملاتی شرکت گروه صنایع کاغذپارس در روز جاری پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی و نمادهای معاملاتی شرکت کشتیرانی دریای خزر و حق تقدم خرید سهام این شرکت برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز شنبه، متوقف شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا