پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

تشییع پیکر بانو علویه همایونی در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،در این مراسم آیت‌الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان بر پیکر این بانو نماز اقامه کرد.

این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم، استاندار، فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر ، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی از اعضای مجلس خبرگان و شاگردان بانو علویه همایونی برگزار شد.
مرحوم بانو زینت‌السادات علویه همایونی، پژوهشگر، نویسنده، شاعر و عارف معاصر روز دهم تیر به علت کهولت سن و بیماری در سن ۹۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.
بانو زینت السادات همایونی (علویه همایونی) در سال ۱۲۹۶ در اصفهان چشم به جهان گشود.
آن مرحوم در سال ۱۳۴۴ اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان به نام ‘مکتب فاطمه(س)’ تاسیس کرد.
وی از محققان قرآنی است و ۵۰ سال بطور مستمر در محضر مجتهده بانو امین تلمذ می کرد.
بانو علویه همایونی بدلیل شرایط خاص آن دوران تا سن ۱۶سالگی نزد برادرش در منزل درس خواند و بعد به محضربانو امین رفت و پس از شرح دعای کمیل و فراگیری زبان عربی ،در محضر علمای بزرگ اصفهان دروس دیگر مانند فقه و منطق و فلسفه و عرفان را فرا گرفت.
ایشان در سال ۱۳۴۲ بعد از فوت همسرشان ، به تهران رفت و اولین زنی بود که درامتحان مدرسی داوطلب و با معدل خوب قبول و در سال ۱۳۴۳هم وارد دانشگاه الهیات شد.
مرحوم بانو علویه همایونی سپس به اصفهان آمد و پیشنهاد تاسیس اولین حوزه خواهران را به مجتهده امین داد که پیشنهاد وی مورد استقبال بانو امین قرار گرفت و حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه (س) و به ریاست بانو «امین» در سال ۱۳۴۴ تأسیس شد.
در این مکتب از ابتدای تأسیس، قرآن توسط بانوی مجتهده امین تفسیر می شد و بعد از وی بانو همایونی این تدریس و تفسیر را ادامه دادند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،در فروردین‌ ماه امسال به پاس دهها سال خدمت ایشان در حوزه اخلاق آئین نکوداشتی برای وی در اصفهان برگزار شد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا