تیتر دوعناوین اخبار

سیاست خارجی در هفته ای که گذشت؛مواضع رسمی دستگاه دیپلماسی ایران در هفته گذشته

نتایج همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا،سفر حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه به لبنان، حملات تروریستی در شهرک القاع لبنان و فرودگاه بین المللی آتاترک در استانبول ترکیه و روز جهانی قدس از مهم ترین رویدادهای در حوزه سیاسی و بین الملل در هفته گذشته بود.

**همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا /ایران به رای مردم بریتانیا احترام می گذارد
هفته اول تابستان در حالی آغاز شد که پس لرزه های جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، نه تنها در مجامع سیاسی بلکه در بازار های تجاری و اقتصادی از شرق آسیا تا جنوب آمریکا هم احساس شد.
هفته گذشته همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، در این کشور برگزار شد و بیش از ۵۰درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی به خروج انگلیس از اتحادیه مزبور، رأی مثبت دادند. انگلیس در دهه ۷۰ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.
وزارت امور خارجه هفته گذشته درباره اعلام نتایج این همه پرسی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم سالار به رای مردم بریتانیا در زمینه خروج از اتحادیه اروپایی احترام گذاشته و آن را در مسیر خواست اکثریت مردم آن کشور در تنظیم روابط خارجی خود قلمداد می کند.

**رییس جمهوری روز ملی کرواسی و اسلوونی را تبریک گفت
هفته گذشته با پیام های تبریک رئیس جمهوری به همتایان کروات و اسلوونیایی آغاز شد. دکتر روحانی در پیام های جداگانه به «کولیندا گرابار کیتاروویچ» و «بروت پاخور» روسای جمهوری کرواسی و اسلوونی روزهای ملی این دو کشور را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد مناسبات تهران-زاگرب و تهران-لیوبلیانا در همه زمینه‌های مورد علاقه و در راستای منافع مشترک دو ملت گسترش یابد.

**جابری انصاری در لبنان
حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه هفته گذشته به بیروت رفت و با مقام های ارشد لبنانی دیدار و گفت وگو کرد.
وی در نخستین سفر با عنوان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه «تمام سلام» نخست وزیر و« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان ملاقات کرد.
جابری انصاری همچنین با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان و در یک ملاقات سه ساعته وی با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت وگو کرد.

**نشست جنبش عدم تعهد در سازمان ملل
نشست دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد هفته گذشته در سازمان ملل به ریاست ایران برگزارشد. در این نشست فعالیت های ماه گذشته این جنبش و برگزاری نشست وزرای این کشورها در شهریور ماه بررسی شد. این جلسه به ریاست «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد برگزار کرد.

**مواضع دستگاه سیاست خارجی ایران
همچنین هفته گذشته در دو عملیات تروریستی جداگانه دست کم هشت تکفیری انتحاری خود را در شهرک القاع لبنان منفجر کردند که به کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر منجر شد که حال برخی از آنها وخیم است.
جمهوری اسلامی ایران این عملیات انتحاری گروه های تروریستی – تکفیری در لبنان را به شدت محکوم کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه با ابراز همدردی با پیروان مذاهب و خانواده قربانیان اقدامات تروریستی گروه های تکفیری در منطقه القاع لبنان بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت، ملت، ارتش و مقاومت لبنان در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر ضرورت هوشیاری و انسجام دولت ها و ملت های منطقه از طوائف و ادیان مختلف در مبارزه با تروریسم، تاکید نموده و معتقد است جامعه جهانی باید جدیت بیشتری در مبارزه با تروریسم، ریشه ها، عوامل، عناصر و حامیان آن داشته باشد.

*حملات تروریستی در استانبول ترکیه
همچنین هفته گذشته در اثر حملات انتحاری در فرودگاه آتاترک استانبول ترکیه بیش از ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و حدود۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.
به دنبال این حمله تروریستی بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای فرودگاه استانبول را محکوم کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در واکنش به حملات انتحاری ترکیه در پیامی توئیتر نوشت:بار دیگر چهره زشت ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما سر برآورد. خشونت افراط گرایانه تهدیدی جهانی است و ما باید با هم با آن مقابله کنیم.»

**سیاست خارجی ایران تغییر نمی کند
در حالی که تغییرات تابستانی در وزارت امور خارجه با گمانه زنی های درخصوص تغییرات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود موضع گیری های مسئولین دستگاه دیپلماسی این وجود چنین تغییراتی را تاید نکردند در همین حال رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته تاکید کرد:تغییر دیپلمات های ایرانی تغییری در سیاست های جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی کند.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم دیدار با جمعی از فعالان آزادی قدس شریف درباره تغییرات در وزارت امور خارجه و سیاست خارجی ایران نیز تاکید کرد که سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران منبعث از متن قانون اساسی است و نه با تغییر دولت ها تغییر می کند و نه معاونت از این رو این تغییرات در سیاست های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران تغییری ایجاد نخواهد کرد.

**روز جهانی قدس؛حمایت از ملت فلسطین و گروه‏های مبارز فلسطینی
آخرین جمعه ماه رمضان امسال، سی و هشتمین سالروز دعوت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) برای حضور در راه پیمایی و برگزاری همایش جهانی مسلمان در روز قدس است؛ روزی که در تاریخ و تقویم سیاسی و افکار عمومی جهان به عنوان روز برائت از رژیم اشغالگر قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ثبت شده است.
وزارت امور خارجه با صدور بیانیه ای به مناسبت روز جهانی قدس تاکید کرد:‌ حمایت از ملت فلسطین و گروه‏های مبارز فلسطینی در جهت همبستگی و ایستادگی یکپارچه در برابر رژیم صهیونیستی از جمله موارد مهمی است که در روز قدس سال جاری باید مورد توجه قرار گیرد.

**استقبال ایران از عادی سازی روابط ترکیه و روسیه
کاخ کرملین روسیه هفته گذشته تایید کرد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نامه ای به ولادیمیر پوتین همتای روس خود نسبت به سرنگونی هواپیمای سوخوی روسی توسط ارتش ترکیه عذرخواهی کرده است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به آغاز روند عادی سازی روابط ترکیه و روسیه اشاره کرد و گفت که ایران از اراده و اقدامات اخیر رهبران دو کشور همسایه خود روسیه و ترکیه، به منظور آغاز روند عادی سازی روابط استقبال می کند.
قاسمی ابراز امیدواری کرد که این روند بتواند تامین کننده منافع ملت های روسیه و ترکیه و تمامی مردم منطقه باشد.
بی تردید روابط عادی و بدون تنش کشورهای همسایه ایران موجب تحکیم ثبات و آرامش در منطقه و نیز افزایش تمرکز و همکاری در مبارزه با پدیده شوم و نفرت انگیز تروریسم در منطقه خواهد شد.

**ظریف همراه و همگام مردم در روز جهانی قدس
ظریف وزیر امورخارجه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را با مردم تهران همگام و همراه شد.
وی در راهپیمایی روز جهانی قدس، سیاست اشغالگری را بزرگترین مشکل صلح و امنیت بین المللی عنوان کرد.

منبع :ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا