تيتر يكعناوین اخبار

روحانی :برجام کم هزینه ترین راه برای رسیدن به اهداف و تامین منافع ایران اسلامی بود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شنبه شب در ضیافت افطار با دست اندرکاران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار کرد: تردیدی نیست که اگر ارشادات ، حمایت ها و دفاع قاطع مقام معظم رهبری نبود ، در پیشبرد برجام با مشکل مواجه می شدیم.
روحانی با اشاره به بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی گفت: این کار بزرگ با کمک هم انجام شد و مصحلت هم همین بود که همه بیایند. هر جا که شبهه ای وجود داشت مورد توجه قرار گرفت و این بسیار با اهمیت بود.
رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فضای برجام اظهار کرد: دوره پیش از برجام سپری شده است و اکنون رسانه های همگانی ، دولت و مجلس و همه دلسوزان باید به این بیاندیشند که چگونه می توان از فضای پسابرجام در راستای منافع ملی بیش از پیش بهره گرفت.
ایشان با تاکید بر این که ‘راهی جز وحدت و اتحاد نداریم’، گفت: برجام مخالف داشت و هنوز هم نه تنها در آمریکا ، اروپا و منطقه که حتی در میان برخی کشورهای نزدیک هم که متاسفانه به غلط نگران قدرت ایران هستند ، مخالف دارد و به شدت در حال تلاش علیه برجام هستند و در این ارتباط ما باید از این دستاورد، مراقبت و حفاظت کنیم و به دست دشمنان منافع ایران، بهانه ندهیم.
رییس جمهوری پرهیز از سردادن برخی شعارهای غیر ضروری و بی نتیجه را ضروری دانست و گفت: بلند داد زدن، امنیت و منافع ملی ما را تقویت نمی کند. آن چیزی که قدرت ملی ما را افزایش می دهد تقویت واقعی قدرت دفاعی ، پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله ، تحقیقات دفاعی و جذب سرمایه است اما طرح برخی شعارها، صرفا به دست آنهایی که به دنبال ایران هراسی هستند ، بهانه می دهد و موضع آنها را تقویت می کند.
روحانی مطرح کردن بحث هسته ای از سوی برخی قدرت ها را محصول ایران هراسی برشمرد و گفت : ما در مقابل تلاش کردیم به همگان بگوییم که تعامل با ایران به نفع همه است، ایران یک تهدید و خواهان دستیابی به تسلیحات اتمی نیست.
رییس جمهوری اظهار کرد: ایجاد اشتغال برای جوانان ، رشد اقتصادی و بهره برداری از منابع مشترک نفت و گاز از جمله اهداف برجام بوده و هست و امروز همگان بویژه رسانه های همگانی، اساتید دانشگاه ها و کارآفرینان باید دست به دست هم دهند و در جستجوی راههای استفاده بهتر ازفرصت های پسابرجام باشند.
روحانی تاکید کرد که نباید از برخی حملات بهراسید و این حرکت ها نباید در روحیه و عزم شما ذره ای خلل ایجاد کند.

رسانه ها در برجام خدمت زیادی کردند
رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به این که مراسم افطاری در این شب به پاس قدردانی از همه کسانی است که در زمینه حل یک معضل بزرگ ملی که شکل بین المللی به خود گرفته بود، قدم های موثر و کارسازی برداشتند، ادامه داد: رسانه های کشور خدمت بزرگی برای اطلاع رسانی در زمینه برجام انجام دادند که باید کماکان به این خدمت ادامه دهند.
روحانی با مرور روند طولانی مذاکرات هسته ای افزود: یک معنای ظاهری مذاکرات ، نصیحت و بیانیه صادر کردن و همچنین اعلام شهر و زمان جلسه بعدی بود که ممکن است این نوع مذاکرات صدسال طول بکشد و این حل و فصل نبود بلکه ادامه دعوا است. اما مذاکره به معنای واقعی این است که طرف های مذاکره کننده ، در رسیدن به اهداف و مقاصد تعیین شده ، قدم های مشخص و متقابلی بردارند.
رییس جمهوری با اشاره به برنامه بدخواهان کشور و ملت برای به صفر رساندن فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، گفت: البته نباید اقتصاد کشور تک محصولی و متکی به نفت باشد اما باید در نظر داشت که برای نجات از اقتصاد نفتی یک برنامه بلند مدت نیاز است.
روحانی ، تلاش دشمنان برای کاهش درآمدهای نفتی ، مسدود کردن فعالیت های بانکی و افزایش تا ۲۰ درصدی هزینه های نقل و انتقالات مالی را از اقداماتی برشمرد که دشمنان پیش از برجام مرحله به مرحله اجرا کردند و اظهارداشت :با کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت و قراردادن ما تحت مواد ۴۰ و ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل و در مرز ماده ۴۲ قرار دادن به آن معنا بود که هر زمانی ممکن بود کشور، درگیر یک توطئه نظامی از سوی بدخواهان شود.
رییس جمهوری ، یک راه حل این معضل را مذاکره ذکر کرد و گفت: آغاز مذاکره ای جدی با طرف مقابل و با راهبرد برد- برد، یکی از راههای پایان دادن به این وضعیت بود و معتقدم اگر در این مسیر حرکت نمی کردیم، موفق نمی شدیم و این مسیر و راه را در انتخابات ۹۲ به عنوان یک وعده به مردم مطرح کردم و مردم نیز درهمان انتخابات ، به این مسیر و راهبرد رای دادند.
روحانی اظهارکرد: در چارچوب این مذاکرات و در نهایت برجام ، به توافقی دست یافتیم که مساله بسیار پیچیده پی ام دی ، حل و فصل گردید ، کشور از فصل هفتم خارج و تحریم ها بتدریج برداشته و مسیر تقویت برنامه دفاعی کشور نیز گشوده شد و این ها موفقیت بزرگی در راستای منافع ملی بود.
ایشان افزود: امروز حقوق هسته ای ایران اسلامی که خواست ملت بود، تثبیت شده است ،به گونه ای که اکنون ‘UF6 ‘ و آب سنگین می فروشیم و کیک زرد خریداری می کنیم و همزمان هزینه های واردات، کاهش و مسیر ارتباطات بانکی هموار و زمینه برای سرمایه گذاری مهیا شده است و ما باید قدردان این کار بزرگ ملی باشیم.
در ابتدای این مراسم نیز مسعود پزشکیان نائب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث ها و تبادل نظرات گوناگون میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسولان هسته ای و سیاست خارجی پیرامون برنامه هسته ای کشور و مسیری که باید در این راستا طی شود، گفت: پیش از برجام هر قطعنامه ای علیه ایران در سازمان ملل متحد با رای بالا به تصویب می رسید، اما امروز وحدت جهانی علیه کشور ما شکسته شده و این دستاورد بزرگ برجام است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید واقعیت ها را به درستی برای مردم بازگو کرده و مسیر حرکت و هدفمان را بدانیم، خاطر نشان کرد: برجام دستاوردهای بزرگی برای کشور و ملت داشته است و شیطنت های آمریکا و اسراییل هم در این مسیر به خاطر ذات دشمنی آنان با ملت ایران است.
پزشکیان با بیان این که دشمنان ملت ایران نمی خواهند تا این کشور و مردم روی پای خود بایستند، گفت: ملت ایران روی پای خود خواهد ایستاد و از مسیر تعامل و گفتگو برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد.
شافع استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم در بیان ابعاد حقوقی دستاورد برجام با اشاره به پروسه ارجاع برنامه ایران از آژانس به شورای امنیت و صدور قطعنامه ها علیه ایران، افزود: برجام نشان داد که حقوق بین الملل ضمانت اجرایی داشته و با استفاده از قواعد حقوق بین الملل می شود یک چالش بزرگ را پشت سر گذاشت.
وی با بیان این که این موفقیت نشان داد که تیم مذاکره کننده هسته توانستند دستاوردهای بزرگی را نصیب ملت ایران کنند، اظهار داشت: مهمترین دستاورد حقوقی توافق برجام پایان دادن به یک چالش بزرگ در فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه ایران بود.
این استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که موضوع هسته ای ایران و رفتن پرونده به فصل ٧ می توانست در تفاسیر گسترده ای بهانه ها را برای حمله نظامی به ایران فراهم بیاورد، گفت: برجام توانست پرونده ایران را از چارچوب فصل ٧ بیرون بیاورد و این در تاریخ حقوق بین الملل بی نظیر است.
شافع خاطرنشان کرد: برجام شجاعتی به ایران داد که به دیگر چالش ها و مسائل خود نیز در عرصه بین الملل از منظری حقوقی بنگرد.
وی با اشاره این که خوشبختانه امروز یک نگاه جدید مبتنی بر حقوق بین الملل در عرصه سیاست خارجی کشور وجود دارد، گفت: دستاوردی که امروز تیم مذاکره کننده هسته ای در توافق برجام به دست آورده نشان از قدرت تعامل، درایت، بصیرت و توانایی این تیم است.
عقیلی مدیر عامل بانک خاورمیانه نیز بر ضرورت اصلاح سیستم بانکی داخلی برای ارتباط با بانک های بین المللی تاکید کرد و گفت: اگر بانک های داخلی با احتیاجات بین المللی تطبیق یابند، قطعا بانک های بزرگ دنیا علاقمند به همکاری با بانک های کشور خواهند بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا