عناوین اخبار

هشدار به شهروندان/ کلاهبرداری اینترنتی به بهانه جمع آوری فطریه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان گفت: در این روزها شاهد حجم عظیم تبلیغات جمع آوری فطریه، کفاره روزه و … از سوی انجمن ها و موسسات خیرخواهانه و… هستیم که در سایتها و شبکه های اجتماعی خودنمایی می کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این تبلیغات کذب است، به روزه داران توصیه کرد: در پرداخت فطریه و کفاره روزه خود مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران فضای سایبری نیفتند.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته شاهد سایتهای جعلی جمع آوری فطریه و کفاره روز تحت عناوین موسسات و انجمن های خیریه بودیم، افزود: بسیاری از این سایت ها به صورت آنی برای اهداف مجرمانه بارگذاری شده و بعد از جمع آوری فطریه و کفاره از دور خارج می شوند.

سرهنگ آذردرخش به شهروندان و کاربرانی که قصد دارند فطریه و کفاره روز خود را از طریق فضای سایبری یا تلفن بانک پرداخت کنند، توصیه کرد: این افراد می‌توانند فطریه یا کفاره روزه خود را از طریق شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و…) اقدام به اعلام شماره حساب‌های رسمی خود می‌کنند، اقدام نمایند و از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی و سایتهای ناشناس خودداری کنند.

وی همچنین تاکید کرد: در سالهای گذشته شاهد فعالیت سایتهایی بودیم که کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی می کردند، لذا روزه داران عزیز مراقب باشند تا در عملیات های بانکی پرداخت در دام سایتهای فیشینگ نیفتند. از این رو موارد ایمنی چون آدرس سایت و وجود گواهینامه ssl را نادیده نگیرند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: امسال حجم تبلیغات در این خصوص در شبکه های اجتماعی بسیار بالاست و حتی در پیامهای ارسالی خصوصی برای کاربران از خانواده های نیازمندی عکس و فیلم منتشر شده است که واقعیت ندارد و این ترفندی برای جلب حسن اعتماد کاربران برای به دام انداختن آنهاست.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد سودجو و فرصت طلب با راه اندازی سایت هایی در قالب موسسه خیریه، قصد جمع آوری فطریه و وجوهات شرعی شهروندان را دارند، گفت: شهروندان و کاربران قبل از پرداخت فطریه خود به صورت مجازی از اصالت و صحت موسسه یا خیریه مطمئن شوند و در صورت هر گونه شک و شبهه در اصالت این سایتها از پرداخت فطریه و کفاره روزه خود به شماره حسابهای این سایتها خودداری کنند.

آذردرخش از ارگان ها و نهادهای ذیربط درخواست کرد در خصوص موسسات و انجمن های خیریه که مجوز فعالیت دارند و همچنین نحوه جمع آوری فطریه و کمک های مردمی این موسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد.

سرهنگ آذردرخش خواستار همراهی و همکاری کاربران و شهروندان برای شناسایی سایتهای جعلی و تقلبی موسسات و انجمن های خیریه شد و از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

م:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا