پیشخوانعناوین اخبار

طرحی که با اجرای آن ایرانیان آسان تر به مقصد می رسند

طرح ملی جی.نف (GNAF) یا فایل ملی نشانی ژئوکدشده، قرار است با هدف یکسان سازی نشانی همه مکان های کشور در حال پیاده سازی است.

ژئوکد اقدامی است که به یک نشانی روی نقشه اطلاعات (دیتا) داده می شود.
در همین ارتباط ، «حسین مهری» گفت: اکنون دستگاه ها یا افراد نشانی خود را به شکل های مختلف در اختیار دیگران قرار می دهند اما با اجرای نظام آدرس استاندارد و یکسان ملی ایرانیان همه این مشکل ها برطرف و آدرس یابی آسان می شود.
وی افزود: اکنون هر کدام از ۲۳ دستگاه اجرایی کشور یک نشانی و کد در اختیار دارند که با هم هماهنگی ندارند که این امر از عوامل موثر در سخت پیدا کردن یک نشانی است.
مهری سامان دهی به همه نشانی ها و یکسان سازی نگارش آنها در مرسوله های ارسال شده از سوی دستگاه های اجرایی را یکی از فایده های اجرای طرح ملی جی.نف برشمرد و اضافه کرد: کاهش اتلاف وقت و هزینه از دیگر مزیت های این طرح است.
مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا مکان های خالی از سکنه نیز مشمول این طرح می شود، گفت: وظیفه داریم به هر مکانی در کشور چه دارای سکنه باشد و چه نه، کد داده و طول و عرض جغرافیایی آن مکان را تعیین کنیم.
به گفته وی، از این کد و طول و عرض جغرافیایی روی نقشه استفاده شود.
وی یکی از کاربردهای طرح ملی جی.نف را در ارایه اطلاعات دقیق مکانی برشمرد و افزود: چاه های آب، تابلو و پست های برق، صندوق های پستی و هر نشانه غیرمتحرک در کشور شامل این طرح می شود و نشانی خواهد داشت.
مهری اجرای طرح ملی نشانی استاندارد یکسان ایرانیان را پایه اصلی و پیش شرط اجرای کامل پروژه دولت الکترونیک دانست و ادامه داد: دستیابی به اطلاعات صحیح از همه مکان های کشور عامل اصلی موفقیت آمیز بودن دولت الکترونیک است.
مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: داشتن اطلاعات درباره اینکه یک خیابان چند باب ساختمان دارد و هر یک از این ساختمان ها چند واحد مسکونی، تجاری، نانوایی، داروخانه، بیمارستان و… را در خود جای داده است افق روشنی برای برنامه ریزی درست پیش روی مسئولان می گشاید.
وی ادامه داد: ایجاد چنین اطلاعات جامع و کاملی که نشان دهد چند نفر در ساختمان های یک خیابان ساکنند و چگونه می توانند نیازهای خود را برطرف کنند، به شدت مورد نیاز برنامه ریزان و مدیران دستگاه های دولتی و خصوصی است که به آنها کمک می کند بهترین راه را برای افزایش رضایت مردم از خدمات خود انتخاب کنند.
مهری بیان کرد: ایجاد این اطلاعات دقیق همچنین کمک می کند در صورت بروز هر نوع خسارت طبیعی یا غیرطبیعی مشخصه های ملکی، دقیق باشد و در آینده از آنها برای بازسازی و نوسازی مکان ها استفاده کرد؛ بدون آنکه حق کسی پایمال شود.
مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: در این طرح همه اسناد ملکی قدیمی ایران به روزرسانی و ایرادهای موجود برطرف می شود. همچنین یک بانک اطلاعات واحد برای همه دستگاه ها ایجاد می شود.
وی اجرای طرح ملی جی.نف را عامل ایجاد تاثیرهای شگرف در اقتصاد کشور دانست و افزود: با این طرح اعمال مدیریت آسان می شود و مردم می توانند بهترین مسیرها را بیابند.
پیش از این رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اطلاعات پایه مکانی و پیاده سازی آن را فعالیتی فرادستگاهی دانسته و گفته بود با وجود مشکل های بودجه ای و تداخل مدیریتی ضروری است امسال همکاری ها توسعه یابد.
«نصرالله جهانگرد» افزوده بود: اطلاعات پایه مکانی در سال های آتی یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در ارزیابی کشورها از سوی سازمان ملل متحد خواهد بود.
همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت پست جمهوری اسلامی گفته بود: برای اجرای طرح شناسایی استاندارد مکانی ملی، ۲۰ میلیون و ۳۳ هزار و ۲۷۲ واحد در کشور شناسایی شده است.
«سیدمجتبی نصیری» افزوده بود: از این شمار، ۱۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۹۹ واحد شهری و پنج میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۷۳ واحد روستایی است.
اجرای طرح نظام نشانی استاندارد ملی یا جی.نف سبب می شود نشانی نویسی بر اساس کدپستی ۱۰ رقمی که نمایانگر هویت مکانی یک فرد است، صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران دوازدهم تیرماه به ایرنا اعلام کرده بود: طرح بهنگام سازی کدپستی که پارسال به اجرا درآمد به ۱۰۰درصد اهداف پیش بینی شده در بخش شهری دست یافت و ۶۰ درصد برنامه های بخش روستایی آن نیز کامل شده است.
به گفته وی، طرح بهنگام سازی کدپستی در همه بخش های روستایی تا میانه امسال پایان می یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا