اخبار استان ها

چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از البرز، توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از المان‌های توسعه فضاهای شهری است که با محوریت شهرداری‌ها و اختصاص تسهیلات در سطح کلان اتفاق می‌افتد. کلانشهر کرج به تازگی اقداماتی درخور توجه در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته است که از جمله آن می‌توان به خرید اتوبوس برقی، افزایش شمار ون‌های مسافربری، نوسازی تاکسی‌ها، راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی اشاره کرد.

تهیه این وسایل حمل‌ونقل جمعی با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا با چالش‌هایی همراه بوده است. یکی از راهکارهای مدیریت شهری کرج به منظور حمل‌ونقل سریع‌تر شهروندان که در سایر کلانشهرها نیز اجرایی شده، توسعه خطوط اتوبوس تندرو است.

مدیریت شهری کرج در نظر دارد در کنار دیگر طرح‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی خطوط BRT را نیز فعال کند. گام نخست تحقق این پروژه تحت عنوان مسیر ویژه اتوبوس تندرو (BRT) حدفاصل میدان حصارک تا پایانه شهید سلطان اجرایی شده است.

تحولات اساسی در تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی کرج ضرورت دارد

مهرداد کیانی، شهردار کرج چندی پیش از روند راه‌اندازی خطوط بی آرتی کرج بازدید به عمل آورد و خواستار تسریع در اجرای پروژه با حداقل عوارض ترافیکی و ایجاد مشکلات برای شهروندان شد.

وی با بیان اینکه فاز نخست بی آرتی در کرج به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر با ۳۹ ایستگاه پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: تحقق این پروژه ترافیک را در محور پرتردد خیابان شهید بهشتی کاهش خواهد داد.

شهردار کرج خاطرنشان کرد: به موازات انجام اصلاحات هندسی‌، آماده‌سازی مسیر و احداث ایستگاه‌ها، خریداری اتوبوس‌ها نیز با مساعدت شورای شهر به خوبی پیش می‌رود و نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

کیانی تصریح کرد: راه‌اندازی بی آرتی، تکمیل قطار شهری و بهره‌برداری از فاز نخست کنارگذر شمالی که کارکرد درون شهری دارد، کیفیت سفرهای درون شهری در سطح کلانشهر کرج را بهبود می‌بخشید و به کاهش ترافیک، آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان کمک شایانی می‌کند؛ باید پذیرفت که تحولات اساسی در تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در حال وقوع و الزامی است.

وی تاکید کرد: امروز در گوشه گوشه شهر شاهد اجرای پروژه‌های متنوع عمرانی، خدماتی و زیرساختی هستیم و شهرداری کرج با رشد درآمدی و تاکید بر درآمدزایی پایدار، اعتبار ویژه‌ای را به پروژه‌های سطح شهر تزریق کرده است و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که پروژه غیرفعالی نداریم.

در این میان برخی معتقد هستند که کلانشهر کرج به واسطه نحوه چیدمان مبلمان شهری قابلیت اجرایی شدن طرح بی آرتی را ندارد و این طرح در کرج چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود، آن هم درست زمانی که پروژه متروی کرج در حال اجرا است.

چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

در حال حاضر تمرکز روی خط دو متروی کرج است

مجتبی حاجعلی، مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به توجیه‌پذیری اجرای مترو و بی‌آرتی به صورت همزمان در شهر کرج، اظهار کرد: هم مترو و هم بی آرتی در مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر کرج، مصوب سال ۹۴ وزارت کشور وجود دارد.

وی افزود: در گذشته نیز شش خط مترو برای شهر کرج پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر تمرکز تنها روی خط دو مترو است.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با بیان اینکه بی آرتی در بعضی بخش‌ها با مترو هم مسیر است، اضافه کرد: متروی شهر کرج از میدان امام حسین (ره) به سمت چهارراه هفتم تیر است در حالی که بی آرتی محدوده میدان شهدای کرج، چهارراه طالقانی و مسیر رفت زیر پل جانبازان و اسلام آباد را پوشش می‌دهد.

متروی شهر کرج منطقه جمعیتی پل فردیس را به منطقه جمعیتی دیگر همچون پل حصارک، حوالی کمال شهر و سایر مناطق متصل می‌کند. مترو متقاضی خودش را دارد و الگوهای ترافیکی ما و مطالعات جامع، این مهم را نشان می‌دهد؛ بنابراین احداث مترو توجیه‌پذیر است

حاجعلی ادامه داد: به لحاظ فنی و ترافیکی فاصله میان ایستگاه‌های مترو بیش از ۱۲۰۰ متر است در حالی که بی آرتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر است، این امر میزان دسترس‌پذیری بی آرتی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیشتر خطوط متروی تهران با بی آرتی همپوشانی داشته است و هر کدام متقاضی خود را دارد. شهروندانی که قصد جابه‌جایی در یکی دو ایستگاه را دارند ترجیح می‌دهند از بی آرتی استفاده کنند.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج تاکید کرد: متروی شهر کرج منطقه جمعیتی پل فردیس را به منطقه جمعیتی دیگر همچون پل حصارک، حوالی کمال شهر و سایر مناطق متصل می‌کند. مترو متقاضی خودش را دارد و الگوهای ترافیکی ما و مطالعات جامع، این مهم را نشان می‌دهد؛ بنابراین احداث مترو توجیه‌پذیر است.

حاجعلی اظهار کرد: متروی کرج شبیه متروی تهران است که هر ۴-۵ دقیقه یک قطار وارد ایستگاه می‌شود، اما آنچه در کرج به بهره‌برداری رسیده بیشتر آزمایشی است. دو ساعت در روز و هر ۲۰-۲۵ دقیقه قطار می‌رسد و این جذابیتی برای استفاده از مترو برای متقاضی ندارد.

وی تاکید کرد: چنانچه طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با خریداری ۱۰-۱۱ رام قطاری که قرار است به متروی کرج اضافه شود به سرفاصله زمانی مطلوب برسیم، به طور قطع مترو نیز تقاضای خود را خواهد داشت.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با تاکید بر اینکه متروی کرج راه‌اندازی نشده است، تصریح کرد: متروی کرج در چهارراه طالقانی تا گلشهر و به تازگی در سه راه رجایی‌شهر بهره برداری شد، اما ما تنها یک رام قطار داریم که از سر خط تا ته خط می‌رود.

حاجعلی ادامه داد: برای اینکه به راندمان مناسب برسیم، حداقل به ۱۰ رام قطار نیاز داریم و هر رام قطار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا رسیدن به آن ظرفیت، فاصله داریم.

چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

کرج با نو شدن سال صاحب بی آرتی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا بی آرتی یک سیستم پُرتابل میان مدت است که در مدت زمان پنج تا ۱۰ ساله برنامه ریزی می‌شود، چنانچه متروی شهر کرج به ظرفیت اسمی و مناسب خود برسد، امکان مطالعه مجدد وجود دارد که بر اساس آن سیستم بی آرتی به معبری دیگری همچون بلوار جمهوری یا باغستان جابه‌جا شود.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج اضافه کرد: در طراحی بی‌آرتی ایستگاه‌ها نیز به صورت ماژولار و پرتابل است که به صورت ماژول‌های ۶-۷ متری در کارگاه ساخته می‌شود و امکان جابه‌جایی به سایر خطوط را دارد.

حاجعلی تاکید کرد: قرار است بی آرتی کرج نیمه ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر مقدمات اجرایی آن آغاز شده است و اصلاحات هندسی مسیر باید انجام شود. ساخت ایستگاه‌ها و نیوجرسی‌ها در کارخانه‌ای طرف قرارداد پیمانکار آغاز شده است و نیمه ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بر ضرورت ایجاد فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و گفت: با اجرای بی آرتی، برای خودروهای سواری شخصی محدودیت ایجاد می‌شود و ترافیک بیشتری را تحمل می‌کنند، از طرفی سیستم سریع حمل‌ونقل در اختیار مردم قرار می‌گیرد که شهروندان را به استفاده بیشتر از اتوبوس ترغیب می‌کند.

بی‌آرتی سیستمی ارزان، سریع و ایمن است که اجرای آن نیازمند تغییر در زیرساخت‌ها معابر شهر و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از ایجاد ترافیک بیشتر و استفاده بیشتر شهروندان است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا