پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

راه های پیشگیری از جعل اطلاعات کارت های بانکی

برای دزدی و جعل اطلاعات کارت مغناطیسی بانکی شما (که امنیت بسیار پایینی هم دارند) تنها چند چیز ساده نیاز است:

۱٫ رمز(گذرواژه/پین کد) کارت۲٫ اطلاعات ضبط شده ساده در کارت مغناطیسی که رمزگذاری هم نشده اند.۳٫ کارت های مغناطیسی خام که بسیار ارزان و فراوان هستند.

  1. دستگاه کپی و یا رایت روی این کارت ها که تنها کمتر از چند صد هزارتومان قیمت دارند.

ضبط کلیدها و دانستن رمز به تنهایی برای دزدان کاربرد ندارد و باید اطلاعات روی کارت شما یعنی چند بایت اطلاعات عددی نوشته شده روی نوار مشکی مغناطیسی کارت را هم داشته باشند تا بتوانند یک کپی از کارت شما برای خودشان Write کنند و با رمزی که از طریق این کی پد به دست آورده اند از کارت شما استفاده کنند!

از این رو راهی هم برای خواندن اطلاعات کارت شما باید وجود داشته باشد که یا معمولا یک کارت خوان مغناطیسی ظریف است که در دهانه کارت خوان اصلی خودپرداز گذاشته می شود و یا سعی می کنند کارت فیزیکی شما را از راهی بربایند!

دقت کنید که دستگاه های دستی کوچک و همراه هم برای کپی کارت وجود دارد که در کمتر از چند دقیقه یک کارت را اسکن و کپی می کنند!

یعنی اگر کارتتان به دست یک دزد مجهز بیفتد کافیست چند لحظه تنهایش بگذارید تا از کارت کپی بگیرد و سپس کنار دستتان بایستد تا رمزتان را هم بخواند و هر تعداد کپی دقیقا برابر اصل از کارت بانکی شما که بخواهد داشته باشد.

متاسفانه تشخیص این ابزارهای شنود و جاسوسی پیشرفته برای افراد عادی اصلا ساده نیست و معمولا کسی هم که می خواهد زود از دستگاه استفاده کند دقت و حوصله چندانی برای وارسی دستگاه به خرج نخواهد داد.

البته دستگاه های خودپرداز بیشتر بانک های کشور در بازه های زمانی مختلف توسط کارشناسان بررسی و سرویس می شوند که تا

ندازه ای این نگرانی ها را کمتر می کند.

هشدارهای بسیار مهم و راه های پیشگیری از کلاهبرداری از کارت بانکی:

یادآوری می کنم که تنها اطلاعات کارت و رمز برای دزدی از حساب بانکیتان کافیست،پس:

  1. مواظب باشید کجا کارت می کشید!!

کارت شما تنها و تنها باید دست خودتان باشد و تنها در جاهای مطمئن باید از کارت استفاده کنید. ممکن است دستگاه POS (کارت خوان) فروشگاهی که از آن خرید می کنید یک دستگاه ضبط کارت باشد!

  1. رمزتان را به هیچ کس نگویید، روی کارت و همراه آن هم ننویسید، مواظب باشید کسی هم روی دستتان نگاه نکند، سال تولد و ۴ رقم سمت راست موبایلتان هم نباشد!
  2. کار کردن با دستگاه POS (کارت خوان) فروشگاه ها را خودتان یاد بگیرید تا نیاز نباشد کارتتان را به مغازه دار بدهید و رمزش را وسط فروشگاه فریاد بزنید!! کار با آنها بسیار ساده است و دستگاه هم باید جلوی چشمان خود شما باشد. این رفتار یک «باید» است و نیاز است که فرهنگ سازی شود.
  3. برعکس وارد کردن PIN Code (رمز) در مواقع خطر روی خودپردازهای کشور هیچ ارتباطی با تماس به پلیس ندارد و تنها به دلیل دو یا سه بار اشتباه وارد کردن رمز، کارت شما توسط دستگاه ضبط (خورده) خواهد شد!
  4. هر چند وقت یک بار به ویژه پس از زمان هایی که در جاهای مشکوک از کارت استفاده کرده اید رمز آن را عوض کنید.
  5. تا حد امکان از دستگاه های مطمئن استفاده کنید. دستگاه های پرت و دورافتاده بیشتر در خطر هستند.
  6. اگر قطعه ای از دستگاه، در مقایسه با دستگاه های مشابهی که با آن کار کرده اید مشکوک یا اضافه است حتما به اپراتور دستگاه در بانک خبر دهید. جاسازی دوربین های کوچک در بدنه دستگاه، کی برد اضافه، دستگاه شنود کارت در دهانه کارت خوان، ریختن مایعات چسبنده یا باز نشدن دهانه خروج پول از جمله مواردی است که امکان سوء استفاده دارد و باید گزارش شود.
  7. از افراد ناشناس برای انجام کارهای بانکیتان کمک نخواهید چون دزدها شاخ ندارند.
  8. پیش از سوپرمن شدن و انجام کارهای بانکی برای افراد ناشناسی که از شما کمک خواسته اند کمی درنگ کنید! خودپردازها دوربین دارند و گاهی دزدها کارت دزدی را به شما می دهند تا شما با آن کارت کار کنید و پای شما گیر می افتد!
  9. اگر کارتتان در دستگاه جا ماند یا گیر کرد تا آن را تحویل نگرفتید و یا بر اساس پیام های صفحه نمایش مطمئن نشدید که توسط دستگاه ضبط شده محل را ترک نکنید.

حتی چنانچه کارت شما در کارت خوان بود ولی پیام مرتبطی روی صفحه ندیدید این احتمال را بدهید که جای دیگری افتاده و کافیست شما برای خبر کردن مسئول مربوطه از دستگاه دور شوید تا در همان لحظه دزدی که این دام را گذاشته کارت را بیرون بکشد.مثلا در یکی از این روش ها یک نوار باریک نازک را در دهانه کارتخوان مخفی می کنند تا کارت که وارد کارت خوان شد گیر کند و شما دستگاه را ترک کنید و سپس آقای دزد بیاید و آن نوار را بیرون بکشد و کارت شما را بردارد.

  1. پیشنهاد می شود سرویس دریافت پیامک برداشت از حساب را فعال کنید تا در زمان خطر در اولین برداشت مشکوک از حسابتان سریعا خبردار شوید.
  2. همیشه هم فداکاری نکنید! این مورد بسیار جدی و خطرناک است. دزدها ممکن است به بهانه هایی مانند به حد نصاب رسیدن سقف انتقال یا برداشت روزانه، خراب بودن شبکه شتاب و … از شما بخواهند که از کارتتان به عنوان واسط استفاده کنید.
    یعنی مقداری پول نقد به شما بدهند و سپس از شما بخواهند آن پول را به حساب دیگری واریز کنید! این روش برای پاک کردن رد پای انتقال پول به کار می رود و ممکن است یک دردسر بسیار جدی قضایی برایتان ایجاد کند.

تهیه و تنظیم:پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا