پیشخوان

کدخدایی، علیزاده و موسوی سه عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان شدند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی را با ۲۰۳ رای، محمدرضا علیزاده را با ۱۷۸رای و سید فضل الله موسوی را با ۱۴۲ رای ازمجموع ۲۶۳ رای ماخوذه به عنوان سه عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.

احمد بیگی حبیب آبادی نیز ۱۰۹ رای و محمد هادی صادقی ۱۰۵ رای را کسب کردند و نتوانستند به عنوان حقوقدان به شورای نگهبان راه یابند.قوه قضاییه در ۱۴ تیرماه، پنج نامزد را برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. محمدرضا علیزاده، عباس کدخدایی، احمد بیگی حبیب آبادی، محمدهادی صادقی و سید فضل الله موسوی، پنج نامزدی بودند که این قوه برای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرده بود.این پنج نفر در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سوابق و برنامه های خود را برای نمایندگان تشریح کردند که در نهایت نمایندگان مجلس به سه نفر از آنان رای دادند.فقهای شورای نگهبان با حکم رهبرمعظم انقلاب انتخاب می شوند و اعضای حقوقدان این شورا با معرفی قوه قضاییه در مجلس انتخاب می شوند.

زندگینامه کدخدایی

عباسعلی کدخدایی الیادرانی متولد ۱۳۴۰ در شهر اصفهان است. وی مدرک کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. پس از اخذ مدرک کارشناسی در وزارت سپاه سابق مشغول و پس از پایان جنگ تحمیلی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بورسیه شد.کدخدایی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق اساسی تطبیقی و مدرک دکترای خود را از دانشگاه «هال» انگلستان در رشته حقوق بین الملل دریافت کرد.مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری هم اکنون عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و صاحب تألیفات متعدد در این رشته است.برخی از آثار و تالیفات او عبارت اند از: ساختار و حقوق اتحادیه اروپا، حقوق در پرتو نظریه و کارکرد، تروریسم و مقابله با آن، حاکمیت قانون و ولایت مطلقه فقیه، بازخوانی نظام قضایی جمهوری اسلامی.از دیگر فعالیت های علمی کدخدایی می توان به تلاش برای افتتاح مرکز تحقیقات شورای نگهبان اشاره کرد. این مرکز نظر مشورتی خود را برای اعضای شورا عنوان می کند و برخی دانشجویان دکترای حقوق در آن مشغول به فعالیت هستند. کدخدایی در سال ۱۳۸۰ با پیشنهاد رییس وقت قوه قضاییه و رأی اعتماد نمایندگان مجلس به جمع ۶ عضو حقوقدان شورای نگهبان راه یافت. وی از سال ۸۴ و پس از غلامحسین الهام به سمت سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شد. وی پس از دو دوره حضور در شورای نگهبان، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۲ بهمراه محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات الله ابراهیمیان جهت بررسی رأی اعتماد به مجلس معرفی شد. وی پس از ۱۲ سال و تنها با یک رأی کمتر از ورود به شورا بازماند. کدخدایی بعد از شورای نگهبان، با حکم رهبرمعظم انقلاب به عضویت هیات حل اختلاف قوا و تنظیم قوای سه گانه و با حکم آیت الله جنتی به عنوان مشاور دبیر شورای نگهبان انتخاب شد.

زندگینامه علیزاده

حمدرضا علیزاده عضو فعلی حقوقدانان شورای نگهبان در سال ۱۳۳۰ در شهر سوادکوه به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق است و از دوره دوم تا ششم در شورای نگهبان حضور داشته است. علیزاده با سابقه ترین عضو حقوقدان شورای نگهبان است.معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون بازرسی کل کشور، دادستان انقلاب اسلامی قائمشهر، مدیرکل ارزشیابی قضات و قائم مقام دبیر شورای نگهبان از سوابق کاری علیزاده است.

زندگینامه موسوی

سید فضل الله موسوی در سال ۱۳۳۲ در شهر اصفهان به دنیا آمد.وی دارای مدرک دکتری حقوق بین الملل از دانشگاه تهران است.موسوی نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود.وی رییس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و همچنین عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا