پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

‘برغان’ از زیبایی تا سوغات هیچ کم ندارد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ، آنطور که در اسناد آمده است قدمت برغان به دوران قاجاریه می رسد، قرار گرفتن در کنار روردخانه های شاهرود و سنج و نزدیکی به دو کلانشهر تهران و کرج اگرچه مزیت است اما مهم تر از همه حفظ سنت ها و روز آمد کردن آنها خود نشان از تدبیر، درایت و دلسوزی ساکنانش دارد.
قدمت تاریخی برغان را بیش از تاریخچه شهر کرج می دانند لیکن مردمان این روستا آنچنان در زیبایی و پاکیزگی آن کوشیده اند که گویی گوهری در درون صدف است.
آثارتاریخی، طبیعت بکر، سیمای زیبای روستا تا خوراکی های خوشمزه سنتی حلقه اتصال گردشگری را در برغان تکمیل کرده اند و به قول برخی بازدید کنندگان برغان هیچ کم ندارد.
شرح سخن از خوراکی های برغان از جمله بستنی خوشمزه سنتی برغان خواندنی است خوراکی که حدود ۱۰۰سال از تولید آن توسط روستاییان برغان تولید
می گذرد.
امروز همچنان این بستنی بدون استفاده از ماشین به صورت دستی با استفاده از یک بشکه چوبی، مقداری یخ ، نمک و بشکه فلزی و البته شیر تازه گوسفند تولید می شود که به تازگی به ثبت ملی هم رسیده است .
ترکیب بستنی برغان با آلوی ترش و خوشرنگ هم خلاقیت های روستاییان است که به گفته مصرف کنندگان بسیار خوشمزه است .
دیزی سرای روستا هم قدمت زیادی دارد و گوشت تازه گوسفند با بوی خاص خود سر ظهر که می شود همه گردشگران را به خود می خواند.
در مورد سوغاتی های معروف روستا هم می توان به آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات اشاره کرد که محال است گردشگران با دیدن این محصولات در بازار قدیمی و خوش رنگ برغان دست خالی به منزل بازگردند.
برغان از روستا های تاریخی و گردشگری شهرستان ساوجبلاغ است که علاوه بر زیبایی های طبیعی و گردشگری از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به خاطر قرارگرفتن در رشته کوه های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد.
این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.
رودخانه های شاهرود و سنج که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد، از کنار این روستا می گذرد.
برای رفتن به روستای برغان ۲ مسیر وجود دارد؛ یکی مسیر کرج ـ رجایی شهر و جاده آتشگاه است و دیگری از بزرگراه کرج ـ قزوین منطقه کردان شهرستان ساوجبلاغ می گذرد.
مسیر دوم به خاطر وجود باغ ها و رودخانه ها بسیار زیبا و دیدنی و در عین حال ایمن تر است.
وقتی وارد جاده کردان – برغان می شوید تا چشم کار می کند درخت است و سرسبزی و صدای رودی خروشان آب هر گردشگری را به وجد می آورد.
عمر بسیاری از درختان حاشیه این جاده به بیش از ۱۰۰۰ سال می رسد، اما
تنها این ها دیدنی ها نیستندبلکه خروش رودخانه ها در دل روستای برغان از همه دیدنی تر است.
علیرضا طهماسبی رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوجبلاغ می گوید:روستای برغان آثارتاریخی ارزشمندی مانند حسینیه اعظم را دارد که درماه محرم برنامه های ارزشمند تعزیه خوانی در آن برگزار می شود.
وی از پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا به عنوان جاذبه های دیگر تاریخی و طبیعی برغان نام برد.
طهماسبی از مسجد جامع با قدمتی ۸۰۰ ساله و حسینیه اعظم که در بالا محله برغان قرار دارد به عنوان از آثار ارزشمند تاریخی مذهبی کشور برشمرد.
حسینیه اعظم نیز اثر تاریخی ارزشمندی است که قدمت آن بر اساس نوشته کتیبه سنگی سردر آن به بیش از ۵ قرن می رسد.
بنای این حسینیه درسال های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران پوشش داده شد تا از آسیب های طبیعی در امان بماند.
همچنین پل تاریخی با یک چشمه طاق روی رودخانه شاهرود در ورودی حسینیه اعظم بنا شده که مربوط به دوره صفویه است و دردوره های قاجاریه و پهلوی مرمت شده است.
در کنار همه این آثار تاریخی و مذهبی ارزشمند درخت چنارتاریخی در ضلع شمالی حیاط حسینیه اعظم قرار دارد که بسیار قطور است.
طهماسبی می گوید: تپه کش کلا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستا می باشد، محلی های روستای برغان کش کلا را به معنی قلعه خشک می دانند. در گذشته بالای این تپه قلعه ای باستانی وجود داشت که امروزه چیزی از آن باقی نمانده جز قطعات فراوانی از سفال های مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه.
همه این ها گواهی بر تاریخی بودن این روستا است. همچنین روبروی کش کلا و در دامنه دره شاهرود، زیارتگاهی وجود دارد که به چهل دختر یا پیر سیبدارک معروف است. در این محل درخت سیب قدیمی وجود دارد که زیبایی منحصر به فردی برخورداراست.
با این حال ساکنان روستای برغان در زیباسازی این روستا و حفظ سنت ها و آداب و رسوم منطقه کوشا، همدل و ساعی هستند که می تواند الگویی برای روستاییان سایر مناطق کشور باشد.
صنایع دستی روستا در کنار عرضه انواع میوه ها ، لبنیات و خوراکی های سنتی موجب شده تا ازمحل صنعت گردشگری و تولید برای روستاییان برغان درآمد مناسبی به دست آید.
این روستا حدود ۵۸۰ خانواربا جمعیتی حدود ۲ هزار نفر در خود جای داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا