دسته‌بندی نشده

درخواست بلغارستان از ایران برای توسعه همکاری‌های گمرکی و ترانزیتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا) ، پولنداکوف در این دیدار گفت: دوست دارم روابط گرم و باثباتی با ایران داشته باشیم و از طرف شرکای تجاری می‌گویم که ایران در منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

سفیر بلغارستان در تهران با اشاره به اینکه به‌زودی فصل جدیدی از همکاری‌های اقتصادی میان بلغارستان و ایران آغاز خواهد شد، گفت: رئیس گمرک بلغارستان از من خواسته با شما ملاقات کنم و وی مشتاق است تا کمیته مشترک کاری با گمرک ایران تشکیل دهد.

وی همچنین از سفر وزرای اقتصاد و انرژی بلغارستان به ایران خبر داد و گفت: قرار است آنها با یک هیأت تجاری بزرگ به ایران بیایند.

پولنداکوف از علاقه‌مندی بلغارستان به گسترش کریدورهای حمل‌ و نقل و تسهیل ترابری کالا با کشورمان خبر داد و تصریح کرد: نخست‌وزیر ما به دنبال یک کریدور بزرگ‌تر در منطقه با مشارکت ایران هست و ترانزیت کالاهای آسیایی از طریق ارس به اروپا از مسیر بلغارستان از برنامه‌های مهم این کشور به‌شمار می‌رود.

آمادگی گمرک ایران برای توسعه همکاری‌ها با بلغارستان

کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پس از لغو تحریم‌ها همه چیز تغییر کرده، از گسترش روابط اقتصادی با بلغارستان استقبال کرد و گفت: در بخش فولاد و صادرات مجدد پتانسیل‌های خوبی برای توسعه روابط با بلغارستان داریم.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ترانزیت کالا در مسیر جاده ابریشم از ایران را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: مسیر بازرگان برای بلغار‌ها بسیار مهم است و آنها می‌توانند با توجه به بسته شدن دو مرز ترکیه از این مرز برای عبور کالاهای خود به عراق استفاده نمایند.

کرباسیان افزود: ما روابط بسیار خوبی با افغانستان، پاکستان و هند داریم و بلغارستان می تواند از طریق ایران به این کشور ها دسترسی پیدا کند. رئیس‌کل گمرک ایران در ادامه جهت تبادل اطلاعات تجاری با گمرک بلغارستان به روش الکترونیکی اعلام آمادگی کرد و تصریح کرد: در بخش ترانزیت هم آمادگی داریم با استفاده از سامانه تیر الکترونیکی (E-TIR) اسناد ترانزیتی را با یکدیگر مبادله نماییم.

این گزارش حاکی است، کشور بلغارستان در سال ۲۰۰۷ به عضویت اتحادیه اروپایی درآمده و عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا