پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف عتیقه های پنج هزار ساله در اردکان یزد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، سرهنگ سیدرضا صادقیان گفت: تیرماه امسال، سه پرونده درخصوص کشف اشیای عتیقه باستانی، حفاری غیرمجاز و کشف اشیای قدیمی در شهرستان در دستور کار قرار گرفت.
وی در رابطه با پرونده کشف اشیای عتیقه خاطرنشان کرد: با همکاری و اطلاع رسانی به موقع مردم ، دو باند قاچاق عتیقه متلاشی و در همین رابطه ۴۵ قطعه اشیاء قدیمی باستانی در اماکن تاریخی شهرستان اردکان کشف شد.
وی ادامه داد: برخی از آثار تاریخی مکشوفه مربوط به قبل از میلاد مسیح، دوران قبل از اسلام و برخی مربوط به حدود ۴۵۰ سال قبل است که از یک نفر اتباع بیگانه که قصد فروش آنها را داشت کشف و ضبط و نامبرده تحویل مقام های قضایی شد.
وی تصریح کرد: در میان اشیای عتیقه کشف شده ۹ عدد پیکان مربوط به عصر آهن (۳۵۰۰ سال قبل)، ۱۱ قطعه سر پیکان، هفت حلقه النگو کوچک، یک حلقه النگو تاریخی بزرگ و یک حلقه النگو پهن، شش عدد کاسه مسی، سه عدد زنگوله و دو عدد سه پایه که بین ۳ تا ۵ هزار سال قدمت دارد دیده می شود.
یک عدد سینی کوچک، یک عدد سورمه دانی متعلق به ۲۵۰۰ تا چهار هزار سال پیش، بشقابی با ۴۵۰ سال قدمت و استوانه ای برنجی متعلق به عهد ساسانی از دیگر اشیای کشف شده است.
وی در مورد پرونده حفاری غیرمجاز در این شهرستان نیز گفت: حفاری های غیرمجاز در محلات قدیمی و بافت تاریخی شهر اردکان صورت گرفته بود که با تیزهوشی ماموران نیروی انتظامی و اطلاعاتی شهرستان، ابزارهای فلزیاب از متهمان کشف و دستگیرشدگان تحویل مراجع قضایی شدند.
فرمانده انتظامی اردکان با اشاره به پرونده ای مربوط به خروج اشیاء قدیمی سرقت شده از ابینه تاریخی شهرستان بیان کرد: متهم پرونده به دنبال عملیات شناسایی ماموران آگاهی و اطلاعاتی شهرستان، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شد.
وی افزود: در کشفیات اخیر و در رابطه با این سه مورد پرونده، پنج نفر متهم دستگیر شدند که دو نفر از آنها اتباع خارجی بودند.
اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا