پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

عملکرد و برنامه های سال ۹۴ و ۹۵ اداره کل فنی و حرفه ای اصفهان تشریح شد

ابوطالب جلالی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در مصاحبه ای که به مناسبت هفته مهارت برگزارشد ،عملکرد سال ۹۴ وسه ماهه اول سال ۹۵وهمچنین مهمترین  برنامه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای اصفهان رادرسال ۹۵ تشریح کرد ،که در ادامه به آن پرداخته می شود :

جناب آقای جلالی  ،مهمترین برنامه ها و رویکردهای جدید کاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان را در سال ۱۳۹۵  تبیین نمایید؟

مهمترین برنامه های کاری اداره کل در سال جاری شامل توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارتی در بخش دولتی و غیر دولتی متوازن با سند آمایش استان،جلب مشارکت بخش غیر دولتی و بنگاههای اقتصادی جهت سرمایه گذاری در آموزشهای مهارتی با پشتیبانی بخش دولتی،تدوین سند جامع استانی مهارت براساس مطالعات منطقه ای و آمایش سرزمینی،ترویج وتشویق مهارت آموختگان در ایجاد تعاونیهای مهارت بنیان متناسب با ظرفیتهای اقتصادی،راه اندازی مراکز رشد و هدایت نخبگان مهارتی جهت  تجاری سازی ایده ها،ایجاد واحدهای مطالعاتی به منظور تطبیق ظرفیت های درون سازمانی با مطالبات بیرونی و تنوع بخشی در برنامه های آموزشی،بستر سازی حضور تشکل های حمایتی،کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراکز آموزش فنی وحرفه ای دولتی و غیردولتی،آینده پژوهی و ترسیم اطلس مشاغل در آینده محتمل و آینده ممکن در ۴ حوزه اصلی فناوری های سبز ، فناوریهای زیستی، فنارویهای دیجیتال و فناوریهای نانو،تدوین مدل تعالی و سرآمدی با هدف ارتقاء شاخصها و مؤلفه های کلیدی در امر مهارت آموزی شامل نیروی انسانی، تجهیزات، منابع آموزشی و فضاهای آموزشی است

عملکرد آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در بخش دولتی در سال ۱۳۹۴ و سه ماهه سال ۱۳۹۵ در مجموع و به تفکیک زن و مرد چند نفر – ساعت و چند نفر – دوره بوده است؟

مجموع عملکرد آموزشی اداره کل در سال ۱۳۹۴، ۹۳۰۸۷۳۸ نفر ساعت معادل ۶۵۱۲۸ نفر دوره بوده که از این میزان آموزش تعداد کارآموزان زن در این سال ۲۴۶۷۲ نفر و مرد ۴۰۴۵۶ نفر بوده است .همچنین مجموع عملکرد آموزشی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵، ۱۹۲۵۹۳۱ نفر ساعت معادل ۱۹۹۵۳  نفر دوره می باشدکه تعداد کارآموزان زن در سه ماهه اول  سال ۱۳۹۵، ۷۹۰۵  نفر و  تعداد کارآموزان مرد ۱۲۰۴۸ نفر است .

عملکرد آموزشی آن اداره کل در بخش غیردولتی به تفکیک زن و مرد چند نفر – ساعت / نفر – دوره بوده است؟

عملکرد بخش غیر دولتی در سال ۹۴ :  ۷۲۷۴۹۰۵٫۵نفرساعت زن و ۱۶۸۴۴۴۶نفرساعت مرد  و ۳۶۴۸۹نفر دوره زن و ۱۲۹۰۹نفر دوره مرد

عملکرد بخش غیر دولتی در سه ماهه اول ۹۵: ۲۱۰۵۴۲۸ نفرساعت زن و ۳۷۷۶۷۹ نفرساعت مرد و ۸۵۸۳نفر دوره زن و۱۴۶۸نفر دوره مرد

 در راستای بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای به استناد طرح های توسعه ای و آمایشی استان چه اقداماتی (آموزش، نیازسنجی مشاغل و تدوین استاندارد آموزشی) صورت گرفته است؟

با عنایت به تحولات و پیشرفت های سریع فناوری در جهان امروز و تغییراتی که همگام با این تحولات در دنیای کسب و کار اتفاق می افتد و همچنین دگرگونی های جغرافیایی ، جمعیتی ، آمایشی و غیره که جامعه، اقتصاد و بازارکار را تحت تاثیر قرار می دهد و برای تربیت نیروی کار شایسته ؛ طرح پژوهشی “تدوین سند جامع مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان مبتنی بر مطالعات منطقه ای و آمایش سرزمین” با مشارکت اساتید دانشگاه، کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای ، مربیان ، صاحبان حرف و مشاغل به اجرا درآمد. این طرح هم اکنون در مراحل نهایی و آماده سازی جهت دفاع است .همچنین در راستای بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای استان و با همکاری دفتر طرح و برنامه های درسی سازمان در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۲۰ عنوان شناسایی مشاغل جدید بازار کار استان و نهایتا تدوین و بازنگری ۷۹ عنوان استاندارد شغل و شایستگی صورت پدیرفت. همچنین در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۲ عنوان شناسایی مشاغل و ارسال جهت تایید و تدوین استاندارد صورت پذیرفته است.

همچنین تعداد ۵۹ عنوان پودمان آموزشی جهت ارتقاء مربیان سازمان با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های استان در سال ۱۳۹۴ تهیه و به مرکز تربیت مربی جهت تایید نهایی ارسال گردید.

جلالی در ادامه از مشارکت اداره کل فنی و حرفه ای اصفهان  در برگزاری ۱۰ همایش، کارگاه و سمینار آموزشی به شرح زیر، در راستای استفاده از ظرفیتهای استان و اداره کل سخن گفت .

  • برگزاری همایش توانمندسازی مربیان استانهای یزد، چهارمحال بختیاری، مرکزی و اصفهان
  • همکاری در برگزاری همایش اقلیم و بهینه سازی مصرف انرژی در سطح استان
  • برگزاری همایش لایه ازن با همکاری اداره کل محیط زیست و دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازن در سطح استان
  • برگزاری همایش کسب و کار در سطح استان
  • برگزاری همایش مدیریت آب با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان
  • همکاری در برگزاری سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی- دانشگاه صنعتی اصفهان
  • مشارکت در برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات
  • مشارکت در برگزاری همایش منطقه ای “دستاوردهای نوین کامپیوتر و رباتیک” با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
  • مشارکت در برگزاری ” دومین کنفرانس علمی سیستم های نوین ایجاد اشتغال و کارآفرینی” با همکاری موسسه فرهنگی هنری عصر قلم
  • برگزاری کارگاه آموزشی تولید و پرورش قارچ های خوراکی ، آشنایی با خاک پوششی و کمپوست” با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

تعداد شرکت کنندگان در آزمون های سنجش مهارت در سال ۱۳۹۴ و سه ماهه اول ۱۳۹۵ چند نفر بوده و چه تعداد گواهی نامه مهارتی صادر شده است؟

تعداد شرکت کنندگان در آزمونهای سنجش مهارت در سال ۱۳۹۴ برابر ۱۱۳۶۰۵ نفر و در سه ماهه اول ۱۳۹۵ برابر ۲۴۸۶۱ نفر بوده است. از این تعداد آزمون دهنده در سال ۱۳۹۴ تعداد ۹۸۴۴۳ نفر قبول شده اند که از این تعداد ۵۹۹۳۴ فقره گواهینامه صادر و تعداد ۳۸۵۰۹ فقره آماده صدور می باشد و در ۱۳۹۵ تعداد ۲۵۹۶۴ فقره گواهینامه آماده صدور می باشد. که شرح عملکرد در زیر می باشد.

آزمون های اداره کل در سال ۱۳۹۴: ۷۰۲۵۷ آزمون هماهنگ، ۱۱۰۵۰ صنایع دستی، ۹۷۸۶ آزمون صنایع ساختمان، ۴۲۸۳ آزمون ادواری، ۱۸۲۲۹ آزمون الکترونیکی که در مجموع ۱۱۳۶۰۵ آزمون انجام پذیرفته است

در سال ۱۳۹۴ تعداد ۲۴۶۰۰ گواهی نامه تمدید و تعویض گردیده است . تعداد ۵۹۹۳۴ گواهی نامه صادر شده و ۳۸۵۰۹ گواهی نامه آماده صدور می باشد.

آزمون های اداره کل در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵: ۸۴۲۳ آزمون هماهنگ، ۴۳۲۲ صنایع دستی، ۱۲۷۹ آزمون صنایع ساختمان، ۲۰۰ آزمون ادواری، ۱۰۳۲۷ آزمون الکترونیکی که در مجموع ۲۴۸۶۱ آزمون انجام پذیرفته است .

درسه ماهه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۱۳۹ گواهی نامه تمدید و تعویض گردیده است و تعداد ۲۵۹۶۴ گواهی نامه آماده صدور می باشد.

لطفآ عملکرد اداره کل فنی و حرفه ای استان را در راستای توسعه آزمون های الکترونیک تبیین کنید؟

در راستای عملیاتی نمودن برنامه ” اجرای آزمون های کتبی به صورت الکترونیکی” از سند راهبردی مهارت و فناوری و همچنین ابلاغ دستورالعمل مربوطه، در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۵۲۷ نفر در آزمون های الکترونیکی در محل مرکز سنجش الکترونیک شهر اصفهان در آزمون شرکت کرده اند.

ضمنا بمنظور راه اندازی دیگر مراکز سنجش الکترونیک در مابقی مراکز معین آزمون شهرستانها از تعداد ۱۵ مرکز در ۱۱ مرکز تجهیز مراکز سنجش الکترونیک صورت پذیرفته و مابقی در حال آماده سازی است.

 در راستای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار، (مصوب جلسه ۴/۹/۱۳۹۳ شورای عالی اشتغال) چه اقداماتی (نیازسنجی، پیش بینی دوره های مهارتی و اجرای آموزشها) از زمان ابلاغ تاکنون در آن استان صورت گرفته است؟

دستورالعمل نیاز سنجی آموزشی روستایی و عشایری در سال۱۳۹۲توسط ستاد ابلاغ  و استان اصفهان و شهرستان کاشان به عنوان شهرستان پایلوت انتخاب و نیاز سنجی در این شهرستان با حضور مسئولین و کارشناسان آموزشی روستایی ستاد در طول یک هفته انجام شد .

همچنین در سال ۱۳۹۳ کلیه شهرستان های استان مورد نیاز سنجی آموزش روستایی و عشایری مطابق با مفاد دستورالعمل  اجرایی قرار گرفت :نتایج نیاز سنجی انجام شده منجر به تغییر رویکرد آموزشی از دوره های خدماتی به دوره های بخش کشاورزی و گردشگری و صنایع دستی گردید .

در حال حاضر نیز بیست (۲۰) مرکز آموزشی سیار و یک مرکز ثابت آموزشی روستایی (در روستای اراضی شهرستان مبارکه ) و سه کانون عشایری در روستاهای سمیرم،جرقویه و فریدونشهر در حوزه ارائه آموزشهای به جوامع روستایی و عشایری فعال هستند. در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۷۵۰هزار نفر ساعت آموزش در روستاهای مختلف و کانون های عشایری استان اجرا گردید. در سال جاری نیز با عنایت به سیاست های سازمان در هر شهرستان یک دهستان که دارای امکانات و جمعیت و موقعیت جغرافیایی بهتری بود به عنوان دهستان هدف انتخاب و آموزش های روستایی اجرا می گردد. تعهد سال جاری در بخش آموزشی روستایی و عشایری نیز بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر ساعت پیش عینی شده که انشاءا… با برنامه ریزی های انجام شده و بکارگیری مربیان جدید الاستخدام محقق خواهد شد.

 در راستای اجرای طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیازبازار کار کشور به نیروی متخصص (مصوب جلسه ۳/۹/۹۳ شورای عالی اشتغال) چه اقداماتی (نیازسنجی، پیش بینی دوره های مهارتی و اجرای آموزش ها) از زمان ابلاغ تاکنون در آن استان صورت گرفته است؟

به منظور نیاز سنجی و پتانسیل سنجی دوره های آموزشی طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار به نیروی متخصص جلساتی با مراکز رشد و انجمن های علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان برگزار گردید و مقرر شد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مرکز SCD راه اندازی و در سایر مراکز آموزش عالی و واحد های دانشگاهی مراکز ASD نسبت به برگزاری دوره های آموزشی مهارتی بپردازند.

همچنین در خصوص پیش بینی دوره های آموزشی با عنایت به تعهدات آموزشی اداره کل در سال جاری در زمینه آموزش فناوریهای راهبردی و نوین با هدف توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اجرای دوره های مدیریت آب ( با ۱۴ استاندارد آموزشی ) ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ( با ۲۷ استاندارد آموزشی) گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ( با ۱۰۸ استاندارد آموزشی)  فناوری انرژیهای نو و تجدید پذیر ( با ۸۵ استاندارد آموزشی ) ، زیست فناوری ( با ۳۳ استاندارد آموزشی ) و فناوری نانو ( با ۲۶ استاندارد آموزشی ) در دستور کار قرار گرفته است .

اجرای دوره های آموزشی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های فنی و مهندسی برق و الکترونیک ، مکانیک ، صنایع ، مواد و کشاورزی و همچنین دوره های آموزشی نرم افزار های تخصصی ، کار آفرینی ، مدیریت ( انگیزش ، رفتار سازمانی ، فروش ، بازاریابی ، زنجیره تامین و …) برای کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که در راستای طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای آنان می باشد در حال اجرا است .

 در سال ۱۳۹۴ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ چه اقداماتی در زمینه صدور مجوز و ارائه آموزشهای مرتبط با مشاغل خانگی در سطح استان صورت پذیرفته است؟

 در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۰۱۳ مجوز مشاغل خانگی مستقل وتعداد ۱۰ مجوز پشتیبان مشاغل خانگی صادر گردید که۶۴۲ مجوز مربوط به رشته پوشاک است . و در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۱۴ مجوز مشاغل خانگی صادر گردیده است.

در زمینه ارائه آموزشهای مرتبط با مشاغل خانگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان توانسته تعداد ۱۱۷۱۳ نفر را بمیزان ۱۵۷۴۷۵۱ نفرساعت در سال ۹۴ و تعداد ۲۸۰۵ نفر به میزان ۲۵۹۸۷۸ نفرساعت را در سال ۹۵ از آموزشهای فنی و حرفه ای بهره مند سازد. از این تعداد در سال ۹۴ ،۳۳۷۵ نفر مرد و ۸۳۳۸ نفر زن و در سال ۹۵ ، ۶۶۹ نفر مرد و ۲۱۳۶ نفر زن بوده اند

 در زمینه اقتصاد مقاومتی اجرای پروژه “ارتقاء مهارت های فنی و حرفه ای و کسب و کار بازار محور از برنامه ملی” “عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه اجتماعی” به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور واگذار شده است. در این خصوص چه پیشنهاد اجرایی دارید؟

در راستای اجرای پروژه ارتقاء مهارت های فنی و حرفه ای  و کسب و کار بازار محور از برنامه های اقتصاد مقاومتی مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد می شود:

-تنظیم دستورالعمل اجرای پروژه سریعا صورت و به استانها  ابلاغ گردد.

-فضاهای آموزشی قابل بهره برداری در راستای اجرای کسب و کار بازارمحور شناسایی شوند.

-رؤسای مراکز و مربیانی که در اجرای پروژه همکاری می نمایند در دوره های ارتقاء مهارت حضور و توانمند گردند.

-به عموم جامعه به ویژه صنایع و صنوف به منظور همکاری در اجرای پروژه با سازمان اطلاع رسانی گردد.

-به صورت ارزیابی دوره ای پیشرفت کار اجرای پروژه ارزیابی و گزارش آن به مدیران جهت رفع نواقص احتمالی ارائه گردد.

برنامه های آن اداره کل در راستای توانمند سازی زنان را تبیین نمایید؟

یکی از برنامه ها اجرای طرح آموزشی انفال با هدف افزایش سهم زنان در بهره گیری از ظرفیت  مراکز آموزشی استان بوده که در شورای گسترش ، نظارت و ارزیابی استان در تاریخ ۱۶/۰۶/۹۴ سیاستگزاری و برنامه ریزی لازم انجام و اطلاع رسانی موضوع نیز طی نامه ای به مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری صورت پذیرفت. در سال ۹۴ با توجه به آزمایشی بودن طرح مذکور، ۷ مرکز برادران با ۲۸ کارگاه به این امر اختصاص یافت و ۵۰۰ نفر از زنان استان از این آموزش ها بهره مند شدند. در سال ۹۵ بر اساس مصوبه شورای گسترش، این طرح برای کلیه مراکز برادران لازم الاجرا می باشد.همچنین طرح توانمندسازی و کارآفرینی بانوان در حوزه ارتباطات و فنآوری اطلاعات (ICT ) تهیه و به معاونت فناوری اطلاعات استانداری پیشنهاد گردید که با موافقت دفتر مذکور مقرر شد این طرح با همکاری یونسکو برای بانوان استان اجرا شود.

 با توجه به ابلاغ منشور هفدهمین مسابقات ملی مهارت در سال جاری،‌آن اداره کل چه اقداماتی را انجام داده است؟ (تعداد شرکت کنندگان مرحله شهرستانی، تعداد حرفه های رقابتی، تعداد راه یافتگان به مرحله استانی و …)

ثبت نام این مسابقات به منظور ایجاد رقابت سالم بین جوانان کشور از تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۴ با ابلاغ منشور این دوره مسابقات انجام گردید که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و همچنین دانشگاه ها و مراکز آموزشی صنایع و صنوف، تعداد ۹۰۰۱ نفر نفر از جوانان استان اصفهان متقاضی شرکت در مسابقات شدند که از این تعداد ۶۳۶۰ نفر مرد و ۲۶۴۱ نفر زن می باشند که درصد داوطلبان استان اصفهان نسبت به کل داوطلبان این دوره از مسابقات در کشور ۴۶/۱۹ درصد(نوزده ممیز چهل و شش درصد)  برآورد گردیده است.

تعداد قبولشدگان مرحله کتبی شهرستانی ۱۰۵۱ نفر می باشند که پس از آزمون مرحله عملی شهرستانی قبولشدگان در ۷و۸مرداد ماه سال جاری بهمسابقات استانی راه یافته و نفرات برتر استانی جهت اعزام به المپیاد کشوری مشخص میشوند.

مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یکبار از سوی سازمان مهارتهای جهانی(WSI) در یکی از کشورهای عضو این سازمان برگزار می گردد و و افراد از بین دارندگان مدال سالهای ۱۳۹۶-۱۳۹۵ انتخاب و برای مسابقات ۲۰۱۷ امارات اعزام خواهند شد.

 در راستای سیاست برون سپاری فعالیت ها (به تفکیک واگذاری و نیز خرید خدمات از بخش خصوصی چه اقداماتی در استان صورت پذیرفته و چه سهمی از عملکرد بخش دولتی را شامل شده است؟

در استان اصفهان در سال ۱۳۹۴ و سه ماهه اول سال ۹۵ تعداد ۳۰ فضای کارگاهی در قالب آموزش همراه با تولید و ارائه خدمات با مشارکت بخش غیردولتی در رشته های تولید کفش، صنایع دستی، تولید درب و پنجره upvc، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، کشت و کار گلخانه ای،‌پوشاک، قالی بافی، صنایع غذائی، سلامت، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و خدمات کسب و کار و کارآفرینی فعال گردیده است که این آموزش ها سهمی حدودا” ۵درصدی از آموزش های دولتی را شامل می شود.

 تعداد آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان و برنامه های آن اداره کل در جهت توسعه و حمایت از بخش خصوصی را تبیین نمایید؟

تعداد آموزشگاه های آزاد در استان اصفهان ۱۴۲۰ آموزشگاه می باشد که حدودا” ۹ درصد آموزشگاه های کشور را شامل می شود، برنامه های این اداره کل در جهت توسعه و حمایت از بخش غیردولتی عبارتند از :‌

فراهم سازی امکان بهرمندی هر چه بیشتر از فضاهای آموزشی مراکز دولتی در قالب قرارداد مشارکتی

تنظیم تفاهم نامه های استانی با اولویت اجرای آموزشها توسط آموزشگاههای آزاد

فراهم سازی امکان ارائه آموزش توسط آموزشگاهها در خارج از فضای آموزشگاه بر اساس قرارداد آموزشی با سایر دستگاهها، موسسات، صنایع و …

جلوگیری از موازی کاری مراکز دولتی با مشخص نمودن حدود اجرای آموزشها توسط بخش دولتی و غیر دولتی

اجرای طرح رهگیری اشتغال مهارت آموختگان بخش غیر دولتی و ارائه به مراجع تصمیم سازی جهت تصویب قوانین حمایتی و انگیزشی

پیگیری از مراجع ذیصلاح در خصوص برخورد با مراکز آموزشی غیر مجاز

برون سپاری آموزشهای مهارتی به بخش غیر دولتی در قالب خرید خدمات در حد اعتبارات اختصاص یافته

برگزاری و اجرای دوره های ارتقاء مهارت برای مدیران و مربیان آموزشگاههای آزاد

 سهم آموزش های بخش خصوصی از کل آموزش های مهارتی اداره کل چقدر است؟

سهم آموزش های فنی و حرفه ای  بخش خصوصی از کل آموزشها در استان ۴۹٫۹ می باشد

 اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقای کیفی آموزش های ارائه شده توسط بخش خصوصی را تبیین نمایید؟

انجام ۱۹۷۰ بازرسی در سال ۹۴ و ۳۷۴ بازرسی از آموزشگاهها در سه ماه اول ۹۵ به دو صورت ارشادی و نظارتی و پیگیری رفع مشکلات مشاهده شده در طول روند بازرسی

-رتبه بندی ۹۱۳ آموزشگاه تا پایان سال ۹۴  و۶۰ آموزشگاه تاپایان سه ماه اول ۹۵ و بقیه آموزشگاههای دارای شرایط نیز بایستی تا پایان مرداد سال جاری انجام می گیرد

– برگزاری ۲۲جلسات هیات نظارت در سال ۹۴ و ۴ جلسه در سه ماهه اول سال جاری به منظور بررسی درخواست های ارائه شده از سوی بخش غیر دولتی

-برگزاری ۸۲جلسات هم اندیشی  در سال ۹۴ و ۱۳ جلسه در سه ماهه اول سال ۹۵بین آموزشگاههای آزاد  وروسا وکارشناسان مراکز به منظور بررسی تهدیدات و فرصتها و نقاط قوت و ضعف پیش رو ی آموزشگاهها و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص

 نحوه تعامل اداره کل با کانون و انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد استان و شهرستان ها به چه میزان است؟

برگزاری جلسات هیات نظارت  استان با حضور اعضای معرفی شده بخش غیر دولتی به منظور تصمیم گیری در خصوص درخواستهای ایشان

برگزاری جلسات هم اندیشی و تخصصی با کانون و انجمن های استان به منظور استفاده حداکثری از منابع موجود و ارائه راهکار در رفع موانع موجود در پیش ری بخش غیر دولتی

به منظور دستیابی آموزشگاهها و ارتقا سطح دانش و مهارت حمایت از تشکیل انجمن های صنفی تخصصی مانند انجمن تخصصی صنایع پوشاک ودوختهای سنتی ومراقبت زیبایی

 عملکرد و برنامه های آموزش فنی و حرفه ای استان در راستای توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی در سال ۱۳۹۴ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ را تبیین کنید؟

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در سال های ۹۴ و ۹۵ در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اقدام به برگزاری ۶۰۰ دوره آموزشی برای ۷۱۴۵ نفر نموده است که شامل آموزش معتادان بهبود یافته، مددجویان سازمان بهزیستی اعم از زنان بدسرپرست و بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار، معلولین، متکدیان و نوجوانان خیابانی و همچنین آموزش سکونتگاههای غیررسمی و بافت های فرسوده می باشد.

این اداره کل همچنین اقدام به برگزاری دو دوره آموزش مددیار بازپروری اعتیاد به تعداد ۶۰ نفر – برگزاری دوره های پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی برای کلیه کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان – برگزاری همایش پیشگیری از اعتیاد برای صنایع و صنوف با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر – برگزاری نمایشگاه اعتیاد و پیامدهای سوء آن در کلیه مراکز آموزش فنی و حرفه ای نموده است.

 

در راستای مشارکت ذینفعان و شرکای اجتماعی، کارفرمایان و کارآفرینان صنایع، صنوف، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، تشکل های کارگری و کاریابی ها و جویندگان کار، برنامه ها و اقدامات آموزش فنی و خرفه ای استان را تبیین کنید؟

انعقاد بیش از ۶۰ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها ، صنایع و صنوف، مؤسسات آموزشی و دستگاه هها

انعقاد بیش از ۱۶۰ قرارداد آموزشی ماده ۱۷ در قالب همکاری آموزشی با دانشگاه ها، صنایع و صنوف و دستگاه ها

آموزش تعداد ۲۰۰۰۰ نفر در قالب همکاری مشترک با شرکای اجتماعی

درآمدزایی بالغ بر ۳/۱ میلیارد تومان در قالب همکاری های مشترک

فراهم سازی شرایط حضور تشکل های حمایتی، کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراکز آموزشی

اجرای طرح صلاحیت حرفه ای بر کارکنان دو صنعت بزرگ فولاد کشور

 عملکرد آن اداره کل در در راستای ساماندهی مراکز آموزشی از طریق نظام رتبه بندی مراکز آموزشی اعم از دولتی و خصوصی را بیان کنید؟

بر اساس گزارش پورتال، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان دارای ۵۴ مرکز ثبت شده می باشدکه از این تعداد ارزیابی درونی ۳۹ مرکز انجام گردیده است. در بررسی کارشناسان محترم دفتر بهسازی و نظارت ارزیابی بیرونی ۱۰ مرکز تایید و گواهینامه اعتبارسنجی با مشخصات ۲ مرکز در سطح عالی، ۷ مرکز خوب و ۱ مرکز متوسط صادر گردید . و ۳۹ مرکز دیگر به شرح ۲ مرکز در سطح عالی، ۱۹ مرکز خوب و ۱۸ مرکز نیز در سطح متوسط ارزیابی درونیشان تکمیل گردید.

همچنین اقدامات اداره کل استان اصفهان بر اساس خروجی اعتبارسنجی به این شرح است :

تشکیل کمیته کارشناسی تجهیزات با حضور مربیان ارشد هر رشته و جابجایی تجهیزات با نظر این کمیته به منظور صرفه جویی در هزینه ها و ساماندهی تجهیزات .

برنامه ریزی جهت تجمیع کارگاههای آموزشی مرتبط به صورت دپارتمان .

تدوین الگوی نیاز سنجی آموزش در صنایع .

ارائه الگوی تدوین سند چشم انداز مراکز با توجه به ملاک ها و نشانگرهای ارزیابی درونی مراکز .

ارائه الگویی جهت  طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مهارت آموختگان به مراکز .

برنامه های آن اداره کل در ارتباط با تشویق بخش خصوصی برای ایجاد آموزشگاه در حوزه فناوری راهبردی و نوین چیست؟

ارتباط با مجامع تحقیقاتی و دانشگاهی و تشویق ذینفعان ایشان به ایجاد مراکز آموزشی در زمینه فناوری های نوین

انعقاد تفاهم نامه با شهرک علمی تحقیقاتی در راستای ایجاد مرکز رشد در جوار مراکز آموزش فنی و حرفه ای

قراردادن فضای مازاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای در اختیار مراکز آموزش آزاد به طور مثال بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی

فراهم سازی امکان استفاده از سالن های همایش و دیگر امکانات اداره کل در راستای برگزاری همایش ها و سمینارهای مرتبط با حوزه فناوری های نوین

اولویت دادن در پرداخت تسهیلات در دسترسی به آموزشگاه های فناوری های نوین

 مهمترین برنامه های آن اداره کل در راستای بزرگداشت ششم مرداد روز ملی آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی را بیان کنید؟

– حضور مدیر کل استان در نمازجمعه مورخ ۹۵/۵/۱ شهر اصفهان به عنوان سخنران پیش از خطبه ها و همچنین حضور رؤسای مراکز در نمازجمعه شهرستانهای مربوطه به عنوان سخنران پیش از خطبه ها

-ملاقات با شهردار اصفهان به منظور استفاده از ظرفیت های دو مجموعه و انعقاد تفاهم نامه همکاری

– برگزاری جشن مهارت با حضور نمایندگان مجلس، مسئولین ستادی سازمان، مسئولین استانداری، مدیران کل دستگاه های اجرائی که بیشترین همکاری را با این اداره کل داشته اند و خانواده آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان و تقدیر از فعالان عرصه آموزش های فنی و حرفه ای به ویژه مدیران آموزشگاههایی که بیشترین عملکرد و ایجاد اشتغال را داشته اند.

-برگزاری آئین رونمائی از کانون نخبگان مهارت در جشن مهارت

-دیدار رؤسای مراکز در مدت هفته مهارت به همراه یکی از مسئولین اداره کل با نماینده گان شهرستان، فرماندار، شهردار و امام جمعه

– نصب بنر بزرگداشت هفته مهارت و روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در ورودی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان

-تشکیل جلسه شورای هماهنگی دستگاه های ذیل وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی در هفته مهارت

– برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و رایگان در هفته مهارت توسط آموزشگاه های آزاد استان

– افتتاح کارگاه های مشارکتی با بخش غیردولتی و آموزشگاه های آزاد در هفته مهارت

-برپایی نشست خبری با حضور خبرگزاری ها و اصحابه رسانه ویژه هفته مهارت

– نصب بنر به ابعاد حداقل ۴*۳ در هفته مهارت در میادین و ورودی مراکز آموزش فنی و حرفه ای

-مشارکت در برگزاری همایش آموزش و اشتغال و اعزام پژوهشگران

– رونمایی از تورمجازی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان

-حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی در طول هفته مهارت

-تبلیغات گسترده از طریق پورتال، پیامک و فضای مجازی

– بازدید مسئولین استانی به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کارگاه های مهارتی

-برگزاری مرحله استانی مسابقات ملی مهارت

 در راستای دسترسی عادلانه و برابر به فرصت مهارت آموزی با رویکرد محرومیت زدایی مبتنی بر اقتضائات بومی،‌فرهنگی و جغرافیایی چه اقدامات ویژه ای انجام شده است؟

با عنایت به جامعه هدف سازمان، ضمن شناسایی این گروه ها و اطلاع رسانی به دستگاههای اجرایی مرتبط برنامه ریزی های لازم درخصوص توزیع عادلانه آموزش های فنی و حرفه ای در استان صورت پذیرفت. اهتمام ویژه در راستای نیازهای آموزشی احصاء شده و پاسخگویی به نیازهای مهارتی جوانان، زنان و جویندگان کار از اولویت های برنامه ریزی در این خصوص بوده است بنابراین تعهدات سال۹۵ این اداره کل، تقریبا ۳۰% از جامعه هدف کارجویان شهری – ۲۶% کارجویان روستایی – ۲۹% شاغلین کشاورزی – ۲۵% از دانشجویان استان – ۲۷% سربازان و ۳۶% زندانیان را پوشش می دهد .

 سهم حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی در کل استان چه میزان است؟

سهم حوزه های صنعت ، خدمات و کشاورزی از آموزش های مهارتی غیر رسمی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و نسبت مشاغل به شرح زیر می باشد :

نسبت آموزش بخش دولتی: ۹ درصد کشاورزی، ۶۰ درصد صنعت، ۳۱ درصد خدمات

نسبت آموزش بخش غیردولتی: ۲ درصد کشاورزی، ۱۰ درصد صنعت، ۸۸ درصد خدمات

نسبت آموزش بخش دولتی و غیردولتی: ۵٫۵ درصد کشاورزی، ۳۵ درصد صنعت و ۵۹٫۵ خدمات

نسبت مشاغل :‌۱۱٫۷ درصد کشاورزی، ۴۲٫۱ صنعت، ۴۶٫۲ درصد خدمات ارزیابی می گردد.

برنامه ریزی برای تغییر ترکیب آموزشها و تناسب آن با اشتغال استان بوده بطوریکه نسبت آموزش های در بخش دولتی به سمت بخش صنعت و کشاورزی افزایش یابد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا