عناوین اخبار

نکات مهم درباره برنج سبوس‌دار

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ازتسنیم: محمد دریایی درباره برنج سبوس دار, اظهار داشت:  برنج دارای چندین لایه است که در مرحله آسیاب برای سفید کردن آن لایه‌ها برداشته و در نتیجه صیقل داده شده و سفید می‌شود.

به گفته وی این کار موجب از بین رفتن تمام خواص غذایی برنج می‌شود و ویتامین B1 یا تیامین که در پوسته برنج وجود دارد با جدا کردن پوسته از برنج پنج ششم(۶/۵) ویتامین B1 آن از بین می‌رود و فقط یک ششم(۶/۱) B1 در دانه‌های برنج باقی می‌ماند.

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند ویتامین B1 بیشتری به بدن آن‌ها برسد از برنج سبوس دار استفاده کنند.

دریایی گفت: برنج سبوس دار یک غله کامل است و در مرحله لایه برداری تنها پوسته خشبی آن برداشته می‌شود. به صورتی که ارزش غذایی در ابن غله کاملا حفظ می‌شود, برنج سبوس دار نسبت به برنج سفید دارای فیبر بیشتر و مواد معدنی، روی، منیزیم و …. است.

وی اضافه کرد: هر نیم لیوان برنج سبوس دار حاوی ۱۰۸ کالری است. برنج سبوس دار فاقد چربی، کلسترول، گلتون و سدیم است و هضم آن بسیار آسان است.

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی افزود: برنج ذاتا دارای طبیعتی سرد است، در دو سه نسل گذشته اکثر غذای مردم آبگوشت و نان گندم بود و ماه یکبار برنج مصرف می‌شد اما متاسفانه اکثر غذای مردم تبدیل به برنج شده و طبع مردم از گرمی به سردی تغییر کرده است پس بهتر است در هنگام طبخ برنج(کته) شوید، شنبلیله یا زیره به آن اضافه شود و اساسا سبزی پلو، باقلا پلو و لوبیا پلو بهتر از پلوی ساده(چلو) است.

دریایی یاداور شد: برنج قهوه‌ای را می‌توان خالص یا با یک پیمانه برنج سفید مخلوط کرده و به صورت کته با روغن زیتون مصرف کرد؛ لازم به توضیح است امروزه در کشورهای جهان پزشکان مصرف برنج قهوه‌ای را برای بسیاری از بیماری‌ها تجویز می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا