شهر و جامعهعناوین اخبار

اتاق بازرگانی اصفهان پایلوت طرح توانمند سازی تشکلها  در کشور قرار می گیرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،«هومن حاجی پور»در سومین جلسه کمیسیون تشکلهای اتاق بازرگانی اصفهان که با حضور اعضای این کمیسوین در سال اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: استان اصفهان   استانی پیش رو در تنوع و تعدد تشکل های اقتصادی است و  هم افزایی و همکاری  تشکلهای استان اصفهان نسبت به سایر استان ها قابل تمایز است.

وی تشکیل کمیسیون تشکلهای اتاق اصفهان را گامی مهم در حمایت از تشکل گرایی در استان اصفهان برشمرد و گفت:استان اصفهان همواره نقش مهمی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

حاجی پور رابطه توسعه یافتگی کشورها  را با تعداد تشکلهای اقتصادی مستقیم برشمرد و گفت:استان اصفهان  از استان های توسعه یافته در بخش فعالیت های تشکلی است .

وی فعالیت تشکلهای اقتصادی را نشان از مسوولیت اجتماعی آنان و توجه به محیط پیرامون دانست و گفت:امروز در نقطه عطف تاریخ قرار داریم زیرا مسوولیت  اجتماعی  بنگاههای بخش خصوصی تاثیرگذارترین و نقش آفرین در فضای کسب و کار کشور است .

معاون تشکلهای اتاق ایران تاکید کرد:تشکلها در فضای کسب وکار امروز باید فعالانه وارد عرصه اقتصادی شوند و ماموریت ملی  آنان این است در راستای اصلاح سیاست های نادرست اقتصادی گام بردارند.

حاچی پور با اشاره به مواد قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار گفت:اتاق بازرگانی بر اساس این قانون مکلف به حمایت و تقویت تشکلها در بخش های مختلف شده است و این وظیفه در دو بخش مورد تاکید قرار گرفته یکی ایجاد تشکلهایی که تا کنون وجود نداشته و دوم  شبکه سازی تشکلهای متعدد بخشهاست.

وی فعالان اقتصادی را رهبران تغییر در فضای اقتصادی کشور معرفی کرد و گفت:برای تغییر نیاز به سازمان دهی  و توانمندسازی  در تشکلها داریم تا آنان بتوانند به تاثیرگذاری در اقتصاد بپردازند.

حاجی پور نقش تشکلها  را در حل مسایل و مشکلات اقتصادی مهم و اثرگذار دانست و  خاطر نشان کرد:نباید مشکلات و مسایل را از این طرف به آن طرف منتقل کنیم بلکه با ارایه راه حل بایستی مسوولین دولتی را همیاری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت معاونت تشکلهای اتاق بازرگانی ایران پرداخت و گفت:سیاست گذاری،نظارت و اجرای تصمیمات سه ماموریت این معاونت است .

وی با اشاره به  عضویت تشکلهای اقتصادی دارای مجوز در  هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: از بین ۴۵۶ عضو اتاق ایران ۱۳۰ نماینده تشکل وجود دارد که فرصت خوبی برای انعکاس دیدگاه تشکلهای اقتصادی در صحن علنی پارلمان بخش خصوصی است.

وی مهمترین دستور کار کمیسیون تشکلهای اتاق بازرگانی را اجماع آفرینی در بین  فعالان اقتصادی ،سازمان دهی تشکلها و فراگیر کردن تشکلها برشمرد و گفت:عضویت تشکلها در اتاق بازرگانی ایران و ایجاد شرایط مناسب برای عضویت در اتاق می تواند از فعالیت این کمیسیون باشد.

دولت از سازمان دهی بخش خصوصی دست بردارد

حاچی پور در بخش دیگری از سخنان خود استقلال بخش خصوصی را مهمترین رکن وجودی  این بخش برشمرد و گفت:سازمان دهی بخش خصوصی باید به دست خودش انجام شود.

وی تاکید کرد:دولت از سازمان دهی بخش خصوصی دست بردارد و نقشی در تعیین اعضای هیات مدیره و رییس تشکلها داشته باشد زیرا رکن اصلی بخش خصوصی یا تشکلها استقلال است .

وی اضافه کرد: این تجربه در تمام کشورهای توسعه یافته وجود دارد

حاچی پور با اشاره به صدور مجوز تشکلها از سوی وزارت کشور و وزارت کار گفت:تمهیداتی اندیشیده شده تا تشکلها از سوی اتاق ایران سازمان دهی شوند و مجوز تشکلها از یک بخش صادر شود.

معاون تشکل های اتاق بازرگانی ایران خواستار برنامه ریزی  تشکلها برای درامدزایی و خوداتکایی به منابع داخلی خود شد و گفت: تشکلها می توانند با برنامه ریزی  ۲۰ درصد هزینه های خود از بخش حق  عضویت و ۸۰ درصد را از محل  فروش خدمات از جمله برپایی نمایشگاه ها،نشریه و غیره تامین کنند.

معاون تشکلهای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:هر چه قدر تعداد تشکلها افزایش یابد همگرایی و هم افزایی در بین فعالان اقتصادی برای رسیدن به توسعه افزایش می یابد و نقش تشکلها در این مهم ایجاد همدلی بین اعضایان است .

تشکیل فدراسیون در بخش های پر تشکل

وی تشکیل فدراسیون بخش هایی که دارای تشکلهای متعددند را راهکار مناسبی برای هم افزایی دانست و گفت:به عنوان مثال بخش کشاورزی استان اصفهان می تواند فدراسیونی متشکل از تشکلهای این بخش را تشکیل دهد .

حاجی پور از بررسی طرح حضور نماینده تشکلها در کرسی هیات نمایندگان اتاق ایران و شهرستانها خبر داد و گفت:این طرح در دست مطالعه و بررسی است تا کرسی هیات نمایندگان دراختیار نماینده تشکلهای اقتصادی قرار گیرد.

    سهل آبادی:  استان اصفهان از نظر تنوع و هماهنگی ساختاری تشکلها در جایگاه نخست کشور قرار دارد

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:استان اصفهان از نظر تنوع و هماهنگی ساختاری تشکلها در جایگاه نخست کشور قرار دارد .

وی افزود:اغلب بخش های اقتصادی استان از جمله درمانگاها،سردخانه داران و مدیران مالی دارای تشکل اند .

وی تاکید کرد:اتاق های بازرگانی ،اصناف و تعاون استان اصفهان در قالب نشست های مشترک به دنبال هم افزایی و تاثیرگذاری در فضای اقتصادی استان اند.

سهل آبادی هم افزایی تشکلهای اقتصادی مانند خانه صنعت،سازمان نظام مهندسی با اتاق بازرگانی را نمونه موفق در سطح کشور برشمرد و گفت:فعالیت ۱۰۰ اتحادیه صنفی و سازمان دهی ۱۲۰ هزار واحد صنفی در اصفهان را نشان از پیشرو بودن در فعالیت تشکلی است .

«محسن پورسینا»رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه افزود:کمیسیون تشکلهای اتاق اصفهان با حضور روسای تشکلهای استان در بخش های مختلف تشکیل شده است .

وی پایلوت شدن اتاق اصفهان در توانمندسازی تشکلهای اقتصادی را گامی موثر در تاثیرگذاری تشکلها در عرصه اقتصادی استان و کشور برشمرد.

دولت به تشکلها و اعضای آنان خدمات ویژه بازرگانی ارایه دهد

«رسول محققیان»مدیر شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در این جلسه خواستار ارایه خدمات ویژه بازرگانی به تشکلها و اعضای آنان شد و گفت: ترکیه در ارایه این خدمات برای فعالان اقتصادی عضو تشکلها پیشروست و می توان از این تجربه استفاده کرد .

وی خواستار متوقف شدن صدور مجوز وزارت خانه های دولت جهت ایجاد  تشکل شد و گفت: اتاق بازرگانی بر اساس قانن بهبود مستمر محیط کسب و کار می تواند نقش مهمی در  سازمان دهی تشکلها داشته باشد.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا