پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

به سادگی به همراهتان اعتماد نکنید

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” رئیس پلیس فتای اصفهان با بیان اینکه گوشی‌های تلفن همراه در سال های گذشته از یک گوشی صرف، به رایانه ای با امکانات فراوان ارتباطی در اندازه ای کوچک تبدیل شده‌اند، گفت: این ویژگی‌های ممتاز و جالب توجه تلفن های همراه ، آن را به هدفی تازه برای مجرمان و تبهکاران تبدیل کرده است، بنابراین رعایت نکاتی می‌تواند استفاده از تلفن همراه را برای شهروندان به تجربه‌ای سودمند و جذاب بدل کند.

وی با بیان اینکه تمام نکات امنیتی که برای رایانه ها ذکر می‌شود، تقریباً برای تلفن‌های همراه هم کاربرد دارد اظهار داشت: بیشتر تلفن های همراه از سیستم های عامل مخصوص ابزاهای همراه استفاده می‌کنند و تقریباً فرمت بیشتر فایل های رایانه‌ای را تشخیص می دهند.

این مقام انتظامی افزود: بنابراین برخی ویروس ها و بدافزارها نیز در تلفن های همراه اثر می کنند به همین دلیل نباید به سادگی به تلفن‌های همراه اعتماد کرد.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان اضافه کرد : به همین دلیل باید در انتقال فایل‌های رایانه ای و استفاده از آنتی ویروس های مخصوص موبایل برای در امان ماندن از آسیب ها و تهدیدها دقت داشت.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به گوشی‌های تلفن همراه مجهز به امکانات ارتباطی نظیر وای فای، بلوتوث و … گفت: هنگامی که از این امکانات استفاده نمی‌شود باید آن ها را غیر فعال کرد چراکه مجرمان قادر هستند تا با هک و نفوذ به گوشی اختیار آن را در دست گرفته و ضمن برقراری تماس های تلفنی، اطلاعات و محتوای درون گوشی را نیز سرقت کنند.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان با تاکید بر ضرورت عدم نگه‌داری اطلاعات محرمانه، عکس‌ها و ویدئو‌های شخصی و خانوادگی بر روی گوشی، افزود: هنگام خرابی گوشی تلفن همراه حتی الامکان پس از تخلیه کامل اطلاعات و محتواهای موجود در آن باید برای تعمیر به تعمیرکاران مجرب و قابل اعتماد مراجعه شود .
وی با بیان اینکه احتمال گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن های همراه ، بیشتر از سایر ابزارهای رایانه ای است ، خاطرنشان کرد: از این رو ، اطلاعات و محتواهای ذخیره شده در آن ، در معرض خطر و آسیب های جدی ناشی از دسترسی سارق به آن‌ها قرار دارد.

به گفته مرتضوی تلفن های همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که می توانند به عنوان ابزارهای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند بنابراین در اماکن مهم و حساس، به توصیه های امنیتی مبنی بر عدم استفاده از تلفن های همراه باید توجه شود.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: همچنین به پیامک هایی که به شیوه های مختلف مثل اعلام برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی ها ، امور خیریه و مواردی از این دست، اطلاعاتی نظیر اطلاعات کارت بانکی و … را درخواست می کنند نباید اعتماد کرد و به آن‌ها پاسخ داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا