شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری جشنواره بزرگ کالای ایرانی در بازارهای روز کوثر/ خرید ایرانی، حمایت از تولیدکننده ایرانی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، در جوامع شهری امروزی اکثر شهروندان تجربه خرید بخشی از مایحتاج روزانه خود از بازارهای روز را دارند، بازارهایی که نه تنها در شهرهای کوچک بلکه در کلانشهرها نیز مشتریان خاص خودشان را یافته و امروزه برخی از این بازارها شهرتی بیش از مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ شهر دارند، در واقع بازارهای روز حلقه اتصال مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند که با تعدیل قیمت‌ها فرصت مناسبی را برای خرید مردم فراهم می‌آورند.

بازارهای روز کوثر به شکل کنونی از سال ۸۹ به منظور رفع مایحتاج عمومی شهروندان از سوی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در مناطق مختلف احداث شده و اکنون ۱۳ بازار روز کوثر در حال فعالیت هستند و کوثر شماره ۱۴ نیز در حال احداث است.

حذف واسطه‌ها و اتصال مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تنوع کالاها و افزایش کیفیت کالاها از اهداف این سازمان برای راه‌اندازی بازارهای روز کوثر بوده است.

این بازارها از ابتدای فعالیت با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد و برخی اقدامات مهم از جمله قیمت مناسب، حذف کالاهای غیرضروری، جانمایی پارکینگ مناسب در اطراف بازار و … در این بازارها باعث شد تا شهروندان زمانی که وارد بازارهای روز کوثر می‌شوند کل مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنند، این اقدامات در راستای مشتری‌مداری صورت گرفت و توجه مردم را به این بازارها و خرید از آن جلب کرد.

قیمت کالاهای عرضه شده در بازار روز کوثر نسبت به قیمت‌هایی که در پشت کالاها درج شده مناسب‌تر است و در داخل بازارها چیدمان کالاهای ایرانی در اولویت قرار گرفته‌اند همچنین تبلیغ کالاهای مشابه ایرانی که کیفیت خوبی داشتند در کل بازارهای روز کوثر انجام شده است.

از نکات مهم دیگر درباره این بازارها نظارت‌های خوبی است که از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های نظارتی بر بازارهای روز کوثر انجام می‌شود و از همین رو شهروندان با اطمینان بیشتری به این بازارها مراجعه می‌کنند تا مایحتاج زندگی خود را تامین کنند.

جشنواره‌ای برای حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب سال جاری را به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کرده‌اند و شهرداری اصفهان نیز در همین راستا از ابتدای سال جاری جلسات متعددی با بهره‌برداران و تولیدکنندگان برتر استانی و کشوری برگزار کرده تا گامی در راستای این نامگذاری بردارد.

در راستای برگزاری این جلسات مقرر شد تا «جشنواره بزرگ کالای ایرانی» در بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان برگزار شود.

این جشنواره همزمان با میلاد امام رضا (ع) با همکاری بیش از ۴۰ تولیدکننده برتر استان و کشور از تاریخ ۲۵ مرداد الی ۲۹ شهریور ماه مصادف با عید غدیر خم در ۱۳ بازار روز کوثر برگزار می‌شود.

حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حفظ و حمایت از محیط زیست از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای با کیفیت ایرانی و به حرکت در آمدن چرخ اقتصاد، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه پاک و افزایش سلامت جامعه از دیگر اهداف جشنواره بزرگ کالای ایرانی در بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان عنوان شده است.

حفظ و حمایت از محیط زیست از دیگر اهداف جشنواره کالای ایرانی است که در این راستا کیسه‌های پارچه‌ای به دلیل عمر طولانی و کیفیت مناسب از ۱۵ شهریور ماه سال جاری (به جز غرفه تره‌بار و محصولات پروتئینی) جایگزین کیسه‌های پلاستیکی خواهد شد.

روزانه حدود یک تُن پلاستیک در بازارهای کوثر استفاده می‌شد اما با توجه با تاثیرات مخربی که نایلون‌های پلاستیکی بر محیط زیست دارند تصمیم گرفته شد که از کیسه پارچه‌ای در بازارهای روز کوثر استفاده شود.

در جشنواره بزرگ کالای ایرانی در بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان برای تشکر و قدردانی از مشتریان به دلیل اعتماد آنان به کالاهای داخلی، با همکاری تولیدکنندگان و حمایت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری، جوایز نفیسی برای مشتریان در نظر گرفته شده که به بیش از ۱۱۱۰ نفر اهداء خواهد شد.

حمایت از تولید ملی در راستای اقتصاد مقاومتی

در همین رابطه شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری اولین جشنواره بزرگ کالای ایرانی گفت: اولین جشنواره بزرگ کالای ایرانی در بازارهای روز کوثر با همکاری بیش از ۴۰ تولیدکننده برتر استان و کشور برگزار می‌شود.

مهدی جمالی‌نژاد خاطر نشان کرد: این جشنواره با هدف معرفی کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی در راستای اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازارهای روز در نقاط مختلف شهر و در راستای ساماندهی مشاغل است، ادامه داد: در حقیقت بازارهای روز حلقه اتصال مستقیم تولیدکنندگان و مراکز عمده‌فروشی با مصرف‌کنندگان در جهت رفاه حال شهروندان خواهد بود و زمینه‌ساز جلوگیری از ایجاد واحدهای پراکنده و سیار میوه و تره‌بار، تعدیل قیمت‌ها و حذف واسطه‌گری‌های غیر اصولی است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: از طریق این بازارها تولیدات کشاورزی (میوه و تره‌بار) فرآورده‌های شیلات، مواد لبنی و پروتئینی و سایر نیازهای ضروری مردم با حضور شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌ها، اصناف و تولیدکنندگان محصولات غذایی با کیفیت و قیمت مناسب و بدون واسطه با نظارت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، به نحوی که سبد کالای یک خانوار در این بازار تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده، ایجاد بازارهای روز همواره با موفقیت و تحصیل رضایت مردم همراه بوده است.

اهدای جوایز نفیس برای حمایت از کالای ایرانی

مدیر بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان نیز گفت: بیش از یک میلیارد تومان جایزه برای قرعه‌کشی شرکت‌کنندگان در جشنواره بزرگ کالای ایرانی پیش‌بینی شده است.

سعید خاکی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل بازارهای روز کوثر حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است، اظهار کرد: در این راستا از ابتدای امسال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، تصمیم گرفته شد خرید اجناس داخلی فرهنگسازی شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس از ۴۰ تولید کننده برتر استان و کشور دعوت شد تا در جشنواره بزرگ کالای ایرانی شرکت کنند.

مدیر بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مدت جشنواره نیز اجناس با قیمت پایین عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: در پایان جشنواره نیز افراد مراجعه‌کننده به بازارهای کوثر در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲ میلیارد تومان جایزه برای این جشنواره پیش‌بینی شده است، افزود: جوایز نفیسی همچون ۱۳ خودرو ملی، ۱۱۰ تخته فرش، ۷۰۰ دوچرخه ایرانی، ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی، ۱۱۰ نیم سکه و ۱۱۰ ربع سکه پیش‌بینی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا