شهر و جامعهعناوین اخبار

افزایش بهره‌وری شهرداری با استقرار نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد/ تدوین نقشه راه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در شهرداری اصفهان

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، سعید فردانی با اشاره به اینکه بودجه‌ریزی عملکردی یک مفهوم است که در آن تخصیص منابع بر اساس قیمت تمام شده به خروجی‌های مورد انتظار صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در شهرهای جهان بیش از دو دهه است که این رویکرد جایگزین رویکردهای قبلی شده و بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سال‌های اول استقرار بین ۵ تا ۲۰ درصد افزایش بهره‌وری محقق شده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز تاکید بسیاری بر استقرار این رویکرد در سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها شده، تا حدی که در برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان «استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی» مورد توجه واقع شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان افزود: اخیراً ‌هم با تمرکز بر مفهوم اقتصاد مقاومتی در کشور، ‌این موضوع در راس اقدامات دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اکثر شهرهای بزرگ ایران نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند اما هنوز این رویکرد به سرانجام ممکن نرسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر و بر اساس تاکیدات شورای اسلامی شهر و بررسی موضوع در بیست و سومین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی مقرر شد با تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی موضوع ظرف مدت یک ماه بررسی شده و الگو، نقشه راه و برنامه زمان‌بندی استقرار بودجه‌ریزی عملکردی در شهرداری اصفهان تدوین شود.

فردانی، تغییر رویکرد از تخصیص بر اساس ورودی‌ها و منابع به خروجی‌ها و نتایج، امکان‌ ردیابی و مدیریت منابع صرف شده، افزایش بهره‌وری با صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها، محقق ساختن فرآیند ارزیابی عملکرد سازمانی و ایجاد ارتباط بین بودجه و نتایج عملکرد برنامه را از اهداف مهم بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد برشمرد.

وی عدم نگاه یکسان و مشخص به مفهوم بودجه‌ریزی عملکردی، نبود زیرساخت‌های انسانی و فناوری اطلاعات، فقدان فرهنگ تغییر در نظام مدیریت، کمیت‌ناپذیری برخی از فعالیت‌ها و عدم آشنایی مدیران با منافع حاصل از اجرای موفقیت‌آمیز بودجه‌ریزی عملکردی را نیز از چالش‌های پیش روی بودجه‌ریزی عملکردی عنوان کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا