شهر و جامعهعناوین اخبار

سرانه استان اصفهان در صادرات به ازای هر نفر ۲۰۰ دلار است

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ،قاسمعلی جباری، رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در  این نشست گفت: کارگروه جدیدی در رابطه با جذب سرمایه گذاری برای داروسازی و تجهیزات پزشکی با توجه به نیاز کشور به داروهای خاص تشکیل شده است و تنگنایی که امروزه در این زمینه با آن مواجه هستیم، برای جذب سرمایه گذاری خارجی در این زمینه به کمیسیون اضافه شده است.

وی اظهار کرد : استان اصفهان ظرف چهار سال گذشته در هیچ شرایطی بیشتر از یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار  صادرات نداشته است که این رقم در سال گذشته به ۱میلیارد و یکصد میلیون دلار رسیده است. از این مقدار حدود ۶۸ درصد مربوط به نفت و پتروشیمی و بیش از۲۰ درصد مربوط به فولاد است در نتیجه در بخش خصوصی و بناه های کوچک و متوسط ( SME)فعالیت زیادی وجود نداشته است.

جباری با بیان اینکه سرانه استان در صادرات به طور متوسط به ازای هر نفر ۲۰۰ دلار است، تصریح کرد: این در حالی است که سرانه  پرداخت مالیات ۲ برابر این رقم است و این امر نشان می دهد که اقتصاد کشور و استان باید توسعه یابد.  رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری افزود: متاسفانه صنایعی چون تولید کنندگان لوازم یدکی، لوازم خانگی، دارو نتوانسته اند به اندازه قابلیت های خود، بازاری درسطح منطقه و بین الملل به دست بیاورند.

جباری با بیان اینکه در چهار ماهه ابتدای سال جاری از هر ۵ نقطه که گمرک استان در آنجا مستقر است، مجموع کل صادرات استان اصفهان ۴۱۸ میلیون دلار بوده، افزود: ما در این زمینه بعد از استان های تهران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی قرار گرفته ایم که در مجموع  ۹۹ قلم جنس به ۸۴ کشور صادر شده است و میانگین قیمت هر کیلو کالای صادراتی استان حدود ۳۰ سنت است و یا به ازای هر تن ۳۰۰دلار. وی با بیان اینکه از ۴۱۸ میلیون دلار صادرات استان، ۱۴۱میلیون دلار به عراق، ۶۱ میلیون دلار به افغانستان، ۳۹ میلیون دلار به پاکستان، ۳۶ میلیون دلار به امارات متحده، ۱۹ میلیون دلار به ترکمنستان، ۱۷ میلیون دلار به ترکیه، ۱۶ میلیون دلار به چین، ۱۶ میلیون دلار به اردن و ۶ میلیون دلار به تایلندکالا صادر کرده ایم، افزود: به نظر می رسد باحضور فیزیکی در شهر های خواهر خوانده اصفهان و ایجاد بازارچه ها یا مراکزی برای ارایه خدمات فنی مهندسی و یا فروش کالاهای خود، بتوانیم در جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای دیگر اقدام کنیم.

مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: بنگاهی که صادرات محور نباشد، امروز در ایران بازاری نخواهد داشت. وی تاکید کرد: اگراقتصاد ما صادرات محور نباشد بازار داخلی را هم بعد از مدتی از دست خواهیم داد.

ابکا: درگیر مسایل جاری هستیم  نتوانسته ایم برنامه ریزی درستی برای اقتصاد انجام دهیم

محمد ابکاء، نایب رییس این کمیسیون در این نشست گفت: در بازار کسب و کار به دلیل اینکه درگیر مسایل جاری بوده ایم نتوانسته ایم برنامه ریزی کرده و حتی فکر نکردیم، وقتی توافقنامه امضا شد چه باید کرد و اینکه با ایجاد توافق قرار نیست تمامی مشکلات حل شود و کشورهایی که با هیات های ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره وارد کشورمان شده اند، برای سرمایه گذاری نیامده اند بلکه برای فروش محصولات خود آمده اند و برای جذب سرمایه باید زمینه های دیگری را فراهم کرد. وی دومین موضوعی که باعث عدم پیشرفت ایران در زمینه اقتصادی شده است را مشکل تصمیم گیری و تصمیم سازی عنوان کرده و افزود: در هیچ فعالیتی هیچ تصمیم کلانی گرفته نمی شود مگر اینکه بخش خصوصی با درصدی از کل اقتصاد ایران که در دست دارد، بتواند روزنه امیدی ایجاد کند.

صفرنوراله :باید به فکر تکنولوژی های روز بود

علی صفر نوراله، نایب رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی و مسوول کمیته جذب و توسعه سرمایه گذاری خارجی نیز طی سخنانی گفت: با اینکه ایران قابلیت جذب سرمایه های بالایی را دارد ولی به دلیل عدم شفافیت در مالیات، تضمین سرمایه، عدم داشتن تفکر خصوصی و مشکل تصمیم گیری نتوانسته ایم در جذب سرمایه موفق عمل کنیم. وی با بیان اینکه هیچ کشوری با وجود تکنولوژی های قدیمی و فرسوده کشورمان حاضر به سرمایه گذاری نیست، افزود: باید به فکر تکنولوژی های روز بود.

 سید شمس الدین خارقانی، مشاور ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست ضمن تشریح وضعیت وزارت امور خارجه در دولت های مختلف گفت: بعد از انقلاب، وزارت خارجه نیز طعمه بحران شد، طولی نکشید که به سدی به نام جنگ تحمیلی برخوردیم، اما در این زمان، وزارت خارجه نوع تفکر خود را تغییر داده و این تفکر پای ما را به بازار جهانی باز کرد ولی جهت پشتیبانی از دولت، زیرا در این زمان بخش خصوصی وجود نداشت. در دولت هاشمی وی سیاست درهای باز را انتخاب کرد ولی به دلیل اینکه بانک ها آماده نبودند بدهی های بالایی به وجود آمد و  در زمان سررسید وام ها، راهی جز فراهم کردن مذاکرات اقتصادی توسط وزارت خارجه نبود. در میانه راه هم این دولت برنامه تفکر توسعه ای را پیش گرفت و وزارت خارجه هم خود را با آن هماهنگ نمود، در حالی که در اکثر موارد این برنامه ها مربوط به دولت بود. در دولت خاتمی زمینه کار بخش خصوصی بیشتر فراهم شد و کشورها با شرکت های خصوصی آشنا شدند. وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت نهم وزارت خارجه از پروسه سیاسی و اقتصادی کشور کنار گذاشته شد. اما مذاکرات وزارت خارجه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سر گرفته شد و وزارت خارجه، امروز دارای کوله باری از تجارب است. وی مهم ترین اقدام اتاق های بازرگانی برای جذب سرمایه گذاری خارجی را، استفاده از تجارب وزارت خارجه و افزایش ارتباط با این وزارتخانه دانست. خارقانی با ارایه گزارشی از FDI  (سرمایه گذاری مستقیم خارجی) مرکز سرمایه گذاری مستقیم خارجی بانک جهانی،گفت: لازم است اتاق اصفهان گزارش های این مرکز را به صورت سالانه رصد کند تا از این طریق بتواند اطلاعات خوبی در زمینه مکان های سرمایه گذاری به دست آورد. وی با بیان اینکه ایران در سال اول برجام ۲/۲میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در کشورهایی نظیر چین، هنگ کنگ و هند به ترتیب ۶ /۱۳۵، ۹/۱۷۴، ۲/۴۴ میلیارد دلاربوده است.

 خارقانی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی رشد نکند اقتصاد کشور با اقتصاد دولتی رشد نخواهد کرد و به دلیل مضیقه هایی که در دولت وجود دارد و فشارهایی که بر آن تحمیل می شود باید بخش خصوصی وارد عمل شود. مشاور ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضعیت آمریکا و انتخابات آتی آن و وضعیت بد سیستم بانکی و پولی کشور را از جمله عواملی دانست که باعث عدم سرمایه گذاری کشورهای دیگر در ایران می شود. وی با تاکید بر اینکه این مضایق نباید باعث عدم فعالیت بخش خصوصی شود گفت: باید هر چه سریعتر همه بخش های اقتصادی دولتی را به بخش خصوصی واگذار نموده و با استفاده از تجارب سال های گذشته، نقشه راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد پیدا کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا