پیشخوانعناوین اخبار

غمزه مدرن شدن ازدواج

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا ،رو به روی هم نشسته اند، بدون این که همدیگر را نگاه کنند، یکی سرش توی گوشی تلفن همراه است و آن یکی، درگیر تماشای مسابقات المپیک که تا پاسی از شب طول می کشد.

دعوا نمک زندگی است، اما این ۲ نه دعوا می کنند، نه با جر و بحثی به راه می اندازند و انگار سالهاست با هم قهرند.
درست ۶ ماه از زندگی مشترک آنها می گذرد و ملاک انتخاب این ۲ را کسی نمی داند، به نظر می رسد خودشان انتخاب کرده اند و خودشان هم از ادامه زندگی مشترک سرباز زده اند.
به همین راحتی، به قول مادر بزرگ، انگار نه انگار ‘خانی آمده و خانی رفته است’ و هر ۲ در کمال آرامش در ۸۹ روز به پایان خط رسیده اند.
نکند ملاک انتخاب آنها، عکس های پروفایل شان باشد، امکان ندارد چون هر دو تحصیلکرده اند ولی خب هر چه بیشتر سکوت شان بشکند، همه چیز مشخص می شود.
البته مادر بزرگ روزی غرولند می کرد این که عکس ها و صحبت های پیش از ازدواج دلربایی کرده و دل هر ۲ را برده است.
اصل بر این است، انتخاب با جوانان است ولی چانه زدن بر سر قباله و مهریه با بزرگان فامیل و بهتر است کوچکترها در این امر مهم دخالت نکنند.
انگار دارند معامله ملک و ماشین می کنند، ‘به جان تو کمتر از یک هزار و ۴۰۰ سکه نمی شود، دختر خاله اش بیشتر گفته است، دخترم در فامیل انگشت نما می شود’.
-‘حالا به خاطر ما ۱۰ سکه اش را کمتر کنید’، دوباره تا پاسی از شب چانه زنی ادامه دارد و به هر زحمتی است از تعداد سکه ها کم می کنند؛ ولی بر متراژ زمین و دانگ خانه را برای پشت قباله می افزایند.
دیس گردانی شربت و شیرینی و کشیدن کل از سوی زنان نشان می دهد به سلامتی همه چیز ختم به خیر شده است و ۲ جوان عاشق پیشه، بنا بر چانه زنی بزرگان بر سر تعداد سکه و متراژ زمین، قرار است زیر یک سقف زندگی کنند.
مادر بزرگ دندان های منصوعی اش را از همان شب ‘بله برون’ روی هم ساییده که این ۲ که بچه اند، چرا بزرگترها درشتی و کدخدایی نکرده اند که آنها بدون هیچ شناختی به هم رسیده اند.
هیچ کسی در این میان پادرمیانی نکرد، نه برای ازدواج که ۲ ماهه همه جشن های مربوط به ازدواج با کلی هزینه های بیجا و ریخت و پاش های بی خودی جمع و جور شد و نه برای طلاق که کسی حاضر نیست در دفترخانه شهادت بدهد.
‘ما را بده نکنید همشیره، خودشان انتخاب کرده اند و خودشان هم پای همه چیز باید بایسند، مگر روزی که انتخاب می کردند، از ما نظر خواستند’، این را خواهر بزرگتر، پدر داماد گفته است.
مساله انتخاب در ازدواج این روزها برای برخی آن قدر بی اهمیت جلوه داده می شود که انگار نه انگار در این سرا، زمانی تا بزرگان ریش سفیدی نمی کردند، کسی جرات نداشت نام دختر مورد علاقه اش را در کوی و برزن طنین انداز کند.
مساله ریش سفیدی یا کدخدایی در ازدواج در بین نسل جوان آن قدر بی اهمیت جلوه داده می شود که حتی برخی از پدران و مادران باورشان شده است، انتخاب همسر آینده از سوی فرزندان یک امر عادی است و نباید نسبت به آن واکنش نشان داد.
حتی گرفتن مهریه بالا، تضمینی برای زندگی مشترک محکم تر و از سویی زوجین نیست و این مهریه نمی تواند پایه های یک ازدواج بنیادین را مستحکم کند.
قانون و روایات اسلامی، مهریه زن را ˈ عندالمطالبهˈ می داند و تاکید دارد چنانچه زن مهریه خود را طلب کند، مرد باید بی درنگ آن را پرداخت کند و قانون درباره موارد اختلافی در مبلغ مهریه،نیز مشخص کرده که محاسبات اقتصادی مهریه برعهده دادگاه می باشد.
اما در همان جلسه نخست آشنایی و بله برون، هر دو طرف یک حرف مشترک می زنند ‘مهریه را کی داده و کی گرفته’.
بررسی های آماری نشان می دهد بخش قابل توجهی از زنانی که قصد جدایی از همسران خود را دارند،
هنگام طرح خواسته، مهریه را فقط ابزاری برای رسیدن به طلاق قرار داده اند.
در قوانین جاری ایران، زن می تواند بلافاصله پس از جاری شدن صیغه عقد، مهریه خود را مطالبه کند اما کمتر دختر و پسر جوانی از این قانون اطلاع دارد و ازدواج آنها بیشتر احساسی است به همین دلیل ازدواج های آن خیلی زود به طلاق می انجامد.
در عقد نکاح زوجین هر شرطی را که میان خود توافق کنند،می توانند به عنوان شرط ضمن عقد در عقدنامه بیاورند و در مهریه ممکن الحال، به محض جاری شدن عقد نکاح، زوج مکلف است، مهریه را پرداخت کند و در این صورت زن می تواند تمکین نکند و مهریه عندالمطالبه که رواج بیشتری در بین جوانان دارد و پرداخت مهریه به عهده همسر و هنگام مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت آن می باشد.
یک دانش آموخته رشته فقه و حقوق اسلامی می گوید: دختران و پسران باید پیش از امر مقدس ازدواج، یکدیگر را بپذیرند و با آموزش های فرهنگی، رفتار مطلوب، احقاق حق و احترام به حقوق همدیگر، زندگی اجتماعی را بیاموزند تا مجبور نشوند به استفاده ابزاری روی بیاورند و در این زمینه باید گروه های واسط و ریش سفید در خصوص آگاهی بخشی به نسل جوان در امر مقدس ازدواج پیشقدم شوند.
فاطمه کرماجانی در گفت وگو با ایرنا افزود: نسل جوان در امر مقدس ازدواج به دلیل تغییر رفتار سبک زندگی دچار احساسات می شود و پس از ازدواج و نداشتن شغل مناسب به مشکلات زندگی پی می برند.
وی گفت: مادران و پدران زوجین در این میان باید از ظرفیت مشورتی ریش سفیدان و بزرگان خانواده استفاده کنند و نباید همه چیز را برعهده خود جوان بگذارند.
بروز هر واقعه طلاق در ایران بیش از یکصد میلیارد ریال برای کشور هزینه دارد این میزان هزینه براساس میانگین مهریه ۶۰ تا۷۰ سکه بهار آزادی، خرید جهیزیه، هدایای عروسی، هزینه بررسی پرونده دادگاه، کادوهای ازدواج، هزینه های جشن های عروسی و عقد برآورده شده است که باید بر این هزینه ها، میزان خسارت های روانی و فکری را نیز اضافه کرد.
این خسارت ها، ناشی از وقوع طلاق بر پیکره جامعه و دولت وارد می شود و این درحالی است که هر طلاق در جامعه باعث بی اعتمادی بخشی از خانواده ها نسبت به امر مقدس ازدواج می شود.
برخی از خانواده ها به ازدواج به عنوان یک کالای لوکس نگاه می کنند که این اشتباه است و خانواده ها باید در زمینه ازدواج جوانان خود پیشگام باشند و بیشتر احساس مسئولیت کنند.
ترویج ازدواج در سطح جامعه نیازمند شناخت و یک همت همگانی است و باید از ظرفیت های خیران و افراد ذی نفود در بین اقوام و ریش سفیدان در امر ترویج ازدواج جوانان نیز استفاده شود.
معاون جوانان مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان می گوید: افزایش طلاق در بین نسل جوان وجود دارد و قابل کتمان نیست و این مساله باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
حسن کلاشلو در گفت و گو با ایرنا افزود: در طرح پایش مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارتخانه، سبک زندگی نقش مهمی در بروز این طلاق ها در بین نسل جوان دارد.
وی گفت: باید آستانه تحمل زوجین جوان را با فرهنگ سازی و مشاوره و از ظرفیت ریش سفیدان و افراد اثرگذار خانواده ها بالا برد.
کلاشلو افزود: گروه های مرجع و اثرگذار مانند ریش سفیدان، در معرفی سبک ازدواج جوانان باید نقش آفرینی کنند تا جوانان نسبت به انتخاب زوجین دقت نظر بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون نزدیک به ۱۵ میلیون جوان در کشور در سن ازدواج قرار دارند و سن ازدواج یک میلیون جوان ایرانی درحال حاضر به تاخیر افتاده است.
براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن حدود ۳۵ درصد از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند که افزون بر ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.
سن جوانان در آستانه ازدواج در کشور هم اکنون ۲۰ تا ۲۹ سال است که خانواده ها برای امر ازدواج جوانان خود حساس شده اند.
در ۴ ماه امسال آمار ولادت در کشور ۶ صدم درصد افزایش و آمار طلاق ۲،۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
در این مدت استان های البرز و گیلان دارای رتبه اول و سپس خراسان رضوی و کرمانشاه دارای بیشترین آمار طلاق و استان های سیستان و بلوچستان ،ایلام و سپس یزد و چهار محال و بختیاری دارای کمترین آمار طلاق بودند.
در این مدت میانگین سن طلاق برای زوج ها ۳۵،۵ و برای زوجه ۳۰،۶ سال بوده است.
میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده ۸،۲ سال بود که ۱۲،۱درصد زوجین دوام زندگی کمتر از یک سال را داشتند و در مجموع ۴۷،۵ درصد طلاق ها مربوط به ۵ سال اول زندگی مشترک بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا