شهر و جامعهعناوین اخبار

رسانه‌های محلی تبلور عینی وحدت ملی در بین اقوام/ مطبوعات محلی صدای رسای مردم شهرها و روستاها هستند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، امروزه رسانه‌های محلی سپر دفاعی کشور در برابر تهاجمات فرهنگی و تبلور عینی وحدت ملی در بین اقوام، مناطق و نواحی مختلف کشور و منطقه هستند، دفاع رسانه‌های محلی از مرزهای فرهنگی و هویتی کشور چندلایه است و این رسانه‌ها نقش مدافع فرهنگی و نیروهای پیشرو نظام را بازی می‌کنند، هرچه از مرکز به سوی پیرامون می‌رویم باید بر نقش و آثار فرامرزی و خارجی رسانه‌های محلی افزوده شود.

رسانه‌های محلی نقش مهمی در حفظ و تقویت هویت بومی مناطق مختلف کشور دارند که عدم توجه به آنها می‌تواند این مهم را خدشه‌دار کند، رسانه‌های محلی می‌توانند مذاهب، قومیت‌ها، اقلیت‌ها و فرهنگ‌هایی را که در استان‌های مختلف کشور وجود دارند، به صورتی کلی و در سطح کشور معرفی و باعث شناخت بهتر آنها شوند.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت، نقش و جایگاه مطبوعات محلی، روابط عمومی شهرداری اصفهان با همکاری اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های سراسر کشور اقدام به برگزاری سومین همایش مطبوعات و رسانه‌های محلی استان‌های کشور با عنوان «به تیراژ وطن» کرد.

در این همایش یک روزه که بیش از ۳۵۰ مدیر و سردبیر رسانه‌های محلی از سراسر کشور حضور داشتند، بیانیه مهم حمایت از کالای ایرانی به پیشنهاد روابط عمومی شهرداری اصفهان قرائت شد و به امضای اعضای اتحادیه و مهمانان شرکت‌کننده در این همایش رسید.

همایش بزرگ اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های سراسر کشور با حضور مسئولان و مدیران کشوری و استانی همچون آیت‌الله طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس، مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران، عادل مزاری رئیس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور، سعید الفتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، ایرج گلشنی مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا امینی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان و … برگزار شد.

قلم، نعمت و امانتی از سوی خداوند است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: وظیفه اهالی مطبوعات در واقع روایتگری است، در مباحث فقهی و دینی یکی از مشکلات مراجع تقلید با روایات و راویان آن است، یعنی ایشان باید بتوانند به خبرنگار و راوی هر روایت که از معصوم (ع) نقل شده اعتماد داشته باشند.

همایش  ادامه داد: خبرنگار باید عادل، متدین، بی‌غرض و بی‌آلایش بوده و تنها هدفش خدمت‌رسانی به جامعه اسلامی باشد و اخبار را به درستی تحویل دهد.

وی با تاکید بر اینکه هر خبری نباید در جامعه منتشر شود، گفت: اخباری باید در جامعه نشر یابد که حتی در صورت صحت، فضای کشور و ذهن مردم را متشنج نکند چرا که این امر به ضرر مملکت و منافع آن تمام می‌شود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه پرهیز از انتشار بدی‌ها به طور صریح در قرآن ذکر شده است، ادامه داد: خبرنگاران نباید به دنبال مضمون و گمان بروند بلکه باید اخبارشان صد در صد اثبات شده و مستند و گفتنش حق باشد.

وی در ادامه قلم را یکی از توفیقات خداوند به انسان دانست و عنوان کرد: قلم یکی از خمایش نعمت‌های خدا است که به آن قسم خورده است، حال این توفیق برای خبرنگاران به دست آمده و آنها هم باید قدر این نعمت را بدانند و قلم را یک امانت از سوی خداوند تلقی کنند و بر خلاف منافع جامعه، کشور و اسلام قلم‌فرسایی نکنند.

طباطبایی‌نژاد با تاکید بر این که قلم، نعمت و امانتی از سوی خداوند است، تصریح کرد: قلم‌فرسایی در راستای باند و باند بازی غلط است و نباید از این راه، باطل را گسترش دهیم.

تقویت مطبوعات مویرگی و محلی گامی در راستای رفع نیازهای مردم

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه با تقویت شبکه مویرگی رسانه‌های محلی کشور می‌توان رسالتی را که بر عهده جامعه خبری و مطبوعات است، محقق کرد، گفت: مطبوعات مویرگی در سراسر کشور می‌تواند به طور کامل رسانه‌ها و مطبوعات ایران را مردمی کند.

وی با بیان اینکه باید در راستای تقویت مطبوعات محلی اقدام شود، اضافه کرد: خبر باید به صورت هیچ‌گونه جانب‌داری گروهی و حزبی از گرایش‌ها مصون باشد تا موجب افزایش آگاهی‌های مردم شود.

فولادگر گفت: نشریات مجازی به سرعت در حال جایگزینی مطبوعات هستند اما مطبوعات و روزنامه‌های محلی باید با تقویت محتوا سعی در حفظ جایگاه خود داشته باشند.

تقویت مطبوعات محلی کشور در دستور وزارت ارشاد

سعید الفتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه وظیفه رسانه‌ها بالا بردن فهم و شعور مردم است، اظهار کرد: رسانه‌های محلی نقشی خاص در بالا بردن شعور سیاسی و اجتماعی جامعه در عین گمنامی و مظلومی دارند.

وی به تقویت مطبوعات محلی و دور افتاده کشور تاکید کرد و ادامه داد: بسیاری از مشکلات این حوزه از رسانه‌ها در شان مطبوعات کشور نیست اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی می‌کند این مشکلات را مرتفع و یارانه مطبوعاتی را به دست اهالی مطبوعات واقعی به خوبی برساند.

همایش مطبوعات محلی؛ فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم در ادامه این همایش گفت: همایش اتحادیه مطبوعات محلی کشور بهانه‌ای برای ارتقاء سطح کیفی مطبوعات و فرصت خوبی برای تبادل تجریه‌ها و اندیشه‌هاست.

رضا امینی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی ۳۵۰ مطبوعات محلی سراسر استان‌های کشور به همت شهرداری اصفهان اظهار کرد: این نشست‌ها و همایش‌ها باعث همفکری و تبادل تجربیات و به دنبال آن ارتقاء کیفی مطبوعات خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این مطبوعات باید در راستای انسجام و همدلی با دیگر مطبوعات بکوشند، افزود: همدلی این مطبوعات در راستای افزایش بازدهی این مطبوعات نیز موثر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره کالای ایرانی و امضا تفاهمنامه خرید کالای ایرانی تصریح کرد: این اقدام موجب می‌شود فضای جدیدی در راستای حمایت از تولید داخلی ایجاد شود و البته تولیدکنندگان نیز باید در راستای ارتقاء کیفیت محصولات خود بکوشند.

رسانه‌های محلی صدای رسای مردم شهرها و روستاهای کشور هستند

مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان نیز در سومین همایش مطبوعات محلی استان‌‌های سراسر کشور دانش‌محوری در راستای رسیدن به توسعه را در قالب ۴ سرفصل تدوین کرد و گفت: توسعه دانایی، ایجاد دانایی، انتشار دانایی و مصرف دانایی ۴ سرفصلی هستند که بر اساس آنها راه رسیدن به توسعه هموارتر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به نقش اثرگذار رسانه‌ها در حوزه مدیریت شهری، ادامه داد: مدیران شهری بدون کمک دلسوزانه اهالی مطبوعات و رسانه‌ها شکست خواهند خورد، رسانه‌ها باید تحلیل‌محور شوند و فعالیتشان صرفا محدود به انتشار اخبار نشود تا بتوانند حلقه بین گفتمان‌های جدید و شهروندان شوند.

شهردار اصفهان توزیع متوازن رسانه‌های محلی را از جمله عوامل اثرگذار در کاهش مهاجرت به کلانشهرها دانست و افزود: توزیع متوازن رسانه‌های محلی موجب توزیع متوازن امکانات در شهرها می‌شود و این مسئله از مهاجرت شهروندان به کلانشهرها پیشگیری می‌کند.

ایجاد همدلی و وفاق میان رسانه‌های محلی سراسر کشور

غلامحسین عطایی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش اظهار کرد: اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور اتحادیه‌ای است که بیش از سه سال از تشکیل آن نمی‌گذرد و با تمام کمبودها و دشواری‌ها توانسته کارهای بزرگی انجام دهد، به عنوان نمونه ایجاد همدلی و انسجام در مطبوعات محلی سراسر کشور سبب ارتقا سطح مطبوعات محلی و مرتفع شدن مشکلات این بخش از رسانه‌های کشور شده است.

وی در ادامه با تبیین اهداف این اتحادیه، تصریح کرد: در مقام اول می‌توانیم با نگاهی صنفی به تمام امکانات و شرایطی دست یابیم که فعلا از آنها محروم هستیم، برای مثال می‌توان بحث یارانه‌ها و آگهی‌ها را در نظر داشت. طبق قانون، ۷۰ درصد آگهی‌ها در استان‌ها باید به مطبوعات محلی داده شود که متأسفانه در حال حاضر در هیچ استانی این اتفاق نمی‌افتد، در دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی در بحث مطبوعات و رسانه‌ها افتاد که برای مثال می‌توان به رتبه‌بندی رسانه‌ها اشاره کرد اما باز هم در این بین جایی برای مطبوعات محلی وجود ندارد و هیچ توجهی به این رسانه‌ها نشده است.

مدیر مسئول روزنامه ندای هرمزگان افزود: در حال حاضر، بهترین راهکار را در شرایط فعلی یک بسته کامل مطبوعاتی می‌دانیم که هم مطبوعات محلی و هم حاکمیت به طور همزمان در آن فعال باشند، به عقیده ما تا نگاه صنفی به مطبوعات وجود نداشته باشد و تا این نگاه با وجود تمام اختلاف سلیقه‌ها به صورت جدی شکل نگیرد، نمی‌توانیم به اهداف عالی خود در رابطه با مطبوعات محلی دست یابیم.

ارتباط با مطبوعات محلی و استانی؛ راهی باری توسعه و رونق گردشگری

هادی نباتی‌نژاد مدیر روابط عمومی شهرداری اصفهان در ادامه این همایش با بیان اینکه نگاه و هدف ما در سومین همایش اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور این است که با تعامل و مشارکت مناسب با رسانه‌های محلی دیگر بتوانیم اقدامات مناسبی انجام دهیم، اظهار کرد: با این نگاه سعی در رونق گردشگری و اطلاع‌رسانی مناسب داریم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان از مجموعه رسانه‌ای کاملی برخوردار است، تاکید کرد: مدیریت شهری اصفهان توجه به توسعه این مرکز به منظور آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده و از یک مجموعه کامل شامل خبرگزاری، روزنامه، صدا و سیمای شهر برخوردار است.

مدیر روابط عمومی شهرداری اصفهان با استناد به صحبت‌های شهردار اصفهان گفت: رسانه‌ها پس از ۲۲ عضو شورا و شهردار، یار بیست و چهارم مدیریت شهری اصفهان به حساب می‌آیند لذا توجه به جایگاه و ارتقا بخشی رسانه‌ها در راس امور مدیریت شهری اصفهان است و این مهم یکی از ویژگی‌های شهرداری اصفهان محسوب می‌شود.

هویت‌بخشی به مطبوعات عاملی برای بهبود شرایط مطبوعات کشور

حسن حیدری مدیرعامل اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشور هم در این همایش هویت‌بخشی به مطبوعات را عاملی برای بهبود شرایط در آینده مطبوعات عنوان کرد و افزود: با اجرای آموزش‌های متناسب و سطح بالا در سال گذشته و امروز به دنبال ارتقاء سطح خبرنگاران مطبوعات هستیم.

در پایان این همایش مدیران و مسئولان رسانه‌های محلی کشور با صدور بیانیه‌ای از طرح «حمایت از خرید کالای ایرانی» که اولین بار توسط شهرداری اصفهان اجرایی شد، حمایت کردند.

پایان‌بخش سومین همایش مطبوعات محلی استان‌های سراسر کشور، بازدید شرکت‌کنندگان در این همایش از مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای، آکواریوم بزرگ اصفهان و باغ خزندگان بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا