پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

 به مناسبت هفته جهانی مسجد:هرعالم بزرگ، یک مسجد نمونه  

از آنجا که مسجد مهمترین پایگاه مسلمانان و مرکز ترویج و نشر معارف دینی است ودرسیره و سنت حضرات معصومین علیهم­السلام نیز مورد تاکید و تایید فراوان قرار گرفته، لازم است عالمان بزرگ که از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردارند و مایه آرامش معنوی و توسعه معنویت و معرفت در جامعه می­باشند هرکدام یک مسجد را که محل اقامه جماعت خویش قرار داده­اند به عنوان نمونه به مرکزی برای الگوسازی و برجسته­سازی یک آیین و سنت دینی و مذهبی تبدیل کرده و نمونه­ای کامل از یک برنامه فرهنگی و مذهبی را به جامعه عرضه نمایند.

این امر موجب خواهد شد به سرعت آن الگو، منتشر شده ودر مساجد دیگر نیز تسری یابد و از آن جا که این الگو متکی به یک عالم بزرگ اسلامی است دچار انحراف و خرافه و بیراهه­های نامناسب نخواهد شد چراکه الگوی اصلی همیشه در جریان است و به عنوان شاخص و معیار اصلی قابل دسترسی است.

برخی از این رویدادها و سنت­های دینی که می­تواند یک مسجد را به پایگاهی جریان­ساز تبدیل کند عبارتند از:

  1. کرسی تلاوت مجلسی قران کریم

این امر که مورد تاکید مقام معظم رهبری حفظه­الله تعالی است می­تواند در یکی از مساجد بزرگ شهر و زیر سایه یک عالم بزرگ اسلامی صورت پذیرد. به گونه­ای که به محل تجمع علاقه­مندان به تلاوت تبدیل شده و الگویی مناسب برای برگزاری تلاوت­های مجلسی با رعایت معیارها و اصول دقیق قرارگیرد.

به نظر می­رسد مسجد حکیم می­تواند محل مناسبی برای برگزاری این رویداد باشد. همچنین مسجد القائم عجل­الله تعالی فرجه، متصل به ضلع غربی حرم امام زاده ابوالعباس خوراسگان نیز می­تواند مناسب باشد.

  1. چاووش­خانه زائران اعتاب مقدسه

درطول سال،جمعیت زیادی توفیق تشرّف به اعتاب مقدّسه و مکّه مکرّمه پیدا می­کنند به ویژه در ایام حرکت کاروان­های حجاج، کاروان­های زیارتی اربعین و….. که انبوهی از جمعیت را پوشش می­دهد. چه زیباست سنت ارزشمند چاووش­خوانی و بدرقه زائر در یکی از مساجد شهر و زیر سایه یک عالم بزرگ اسلامی احیا شده و اجرا شود. این سنت به سرعت می­تواند در اکثر مساجد محله­ها نیز تعمیم یافته و موجب نزول برکات الهی در محل بشود.به نظر می­رسد مسجد الغفور واقع در خیابان سروش مناسب برای این رویداد است.

  1. پایگاه عقیقه

تنها در شهر اصفهان سالانه بیش از سی هزار ولادت صورت می­گیرد که البته این رقم در حال افزایش است.چه زیباست مسجدی در اصفهان به پایگاه عقیقه که مورد سفارش دین اسلام است تبدیل شده وهرهفته تعداد زیادی نوزاد در فضای عرفانی مسجد توسط عالمان دینی آداب عقیقه برایشان اجرا شده و شهادت به خدا، پیامبر صلوات­الله علیه، و امیر المومنین علی علیه­السلام در گوش راست و چپ ایشان جاری شود. باشد که یک گوینده «لااله الا الله» به عالَم تشیّع افزوده شده باشد. اوج این آیین می­تواند قربانی گوسفندان عقیقه باشد و توزیع گوشت آن برای فقرای شیعه که دعاگوی این نوزادان خواهند بود.به نظر می­رسد مسجد کمرزرین واقع در میدان امام علی علیه­السّلام مناسب این رویداد است ودرصورت کمبود مکان از صحن بزرگ میدان نیز میتوان بهره گرفت. همچنین مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در صحن غربی حرم شریف حضرت زینب سلام الله علیها در خیابان زینبیه اصفهان.

  1. سفره­ خانه عقد ایرانی اسلامی

تنها در شهر اصفهان سالانه حدود بیست هزار عقد واقع می­شودکه موجب تشکیل بیست هزار سفره عقد می­شود. چه نیکوست این سفره در فضای معنوی مسجد و تحت اشراف یک عالم بزرگ شیعه همراه با تلاوت کلام الله مجید، نیایش و دعای خیر مومنین باشد.

جاری کردن خطبه عقد در مسجد در زمان پیامبر اسلام نیز وجود داشت وگاه نبی مکرم اسلام  صلوات الله علیه خود خطبه عقد را جاری می­ساختند.چه برکتی از این بالاتر که انسان زندگی مشترکش را از مسجد آغاز کند.

به نظر می­رسد مسجد آقا علی بابا واقع در خیابان حافظ برای این امر مناسب باشد همچنین مسجد شیخ لطف­الله واقع در ضلع شرقی میدان حضرت امام رحمت الله علیه می­تواند مناسب باشد.

  1. آیین تشرّف به سن تکلیف

یکی از وقایع حیاتی که متاسفانه در آمارهایوقایع حیاتی سازمان ثبت احوال، محاسبه و ثبت نمی­شود، تشرّف به سن تکلیف است که مطابق آموزه­های دینی، دختران در سن ۹ سالگی و پسران در سن ۱۳-۱۴ سالگی به آن تشرّف خواهند یافت.

برگزاری آیین تشرف به سن تکلیف در سالهای اخیر رونق خوبی یافته و برخی مدارس به ویژه دبستان­های دخترانه اهتمام ویژه­ای به این امر دارند.

شایسته است این آیین در مسجد و همراه با آداب و تشریفات معنوی و عبادی خاصی صورت گیرد تا به خاطره­ای شیرین و دلنشین برای فرزندان عزیز اسلامی تبدیل شود.

اجرای این آیین در مسجد و زیر نظر یک عالم بزرگ بیانگر اهمیت موضوع و عزت یافتن فرد مکلف است.

به نظر می رسد مسجد الاقصی واقع در میدان فلسطین مناسب این رویداد است . نیز مسجد امام واقع در ضلع جنوبی میدان امام خمینی رحمت الله علیه می­تواند مناسب باشد.

  1. معهد موذنین

اذان شعار اسلام و بلندترین نشانه توحید و خداپرستی است و در سیره حضرات معصومین علیهم­السلام مورد تاکید فراوان بوده تاجایی که نبیّ مکرم موذن ویژه داشتند که در جامعه شهرت داشت و بر فراز کعبه اذان می­گفت.

قرار گرفتن یک مسجد به عنوان پایگاه اصلی موذنین شهر می­تواند انگیزه­ای ایجاد کند تا موذنین مورد توجّه بیشتر واقع شده و این سنت حسنه تقویت شود.

به نظر می­رسد مسجد بلال یا مسجد امیرالمومنین واقع در خیابان جی می­تواند این رویداد را پذیرش کرده و جاری سازد.

  1. سفره­ های توسّل

ایرانیان از دیرباز با گسترانیدن سفره­های توسّل، آیین­ها و آداب خاصی را اجرا می­نمایند که در صورت مدیریت صحیح، این برنامه می­تواند سنت شایسته­ای باشد.

برخی سفره­های مرسوم عبارتند از: سفره حضرت رقیه سلام­الله علیها، سفره امام حسن مجتبی علیه­السلام، سفره حضرت ابوالفضل علیه­السلام و…..

سفره­های توسّل در صورتی که همراه با عزاداری، توسل، دعا و نیایش، تدبر در قرآن، بیان احکام و تاریخ بوده و موجب تجمع افراد شود می­تواند برنامه­ی تاثیرگذاری باشد. براین اساس لازم است در یک مکان مقدّس وزیر نظر یک عالم بزرگ، آداب و آیین­های سفره­های توسّل به دقّت تعیین و به عنوان الگو و نمونه اجرا شودتا بتواند علاوه بر اصلاح اشکالات رایج در سفره­ها، این سنت نیکو را به نحو احسن در جامعه توسعه دهد.

                                   محمد قطبی جشوقانی/رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا