شهر و جامعهعناوین اخبار

رشد صنایع استان با ایجاد بانک جامع اطلاعاتی

مهدی فخاری دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعات جامع صنایع استان مستلزم طراحی چندین سیستم است ،گفت: باید اطلاعات لازم در زمینه صنعت از اطلاعات موجود در اتاق بازرگانی ، خانه صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی جمع آوری شود و با تمامی این ارگان ها به منظور جمع اوری اطلاعات هماهنگی های لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: بحث تدوین پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات لازم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اطلاعات پراکنده باید غربالگری شده و اطلاعات صحیحی از تولیدکنندگان و صنعتگران مشخص شود .

فخاری ادامه می دهد: این اقدام می تواند از طریق تشکیل یک تیم پرسشگر یا دعوت از صنعتگران برای حضور در جلساتی که در کارگاه ها و کمیته ها تشکیل می شود به منظور ارایه توضیحات لازم در زمینه بانک جامع اطلاعات صنایع به آنها انجام شود.

دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: ایجاد یک سیستم نرم افزاری به وسیله شرکت های متخصص ، سیستم بروزرسانی داده های جمع آوری شده ، مدیریت بانک اطلاعاتی و نحوه انجام آن و همچنین بهره برداری از این بانک اطلاعاتی از  اهمیت زیادی برخوردار است.

بروزرسانی اطلاعات بانک جامع صنایع

مسعود عبدالهیمسوول کمیته صنایع کوچک و متوسط کمیسیون صنایع  با طرح چند پرسش به اظهار نظر پرداخت. ذی نفع این بانک اطلاعاتی چه افرادی هستند؟ سیستم بهره برداری از این بانک اطلاعاتی چگونه باید باشد؟ و میزان دسترسی افراد به چه میزان است؟

موسوی با اشاره به مطالب فوق ادامه داد: بروزرسانی بانک جامع اطلاعاتی اگر بر عهده شرکت های تولیدی گذاشته شود در درازمدت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد بنابراین این بانک اطلاعاتی باید با سیستم مالیاتی و تامین اجتماعی مرتبط شود زیرا هماهنگی با ارگان های رسمی در بروزرسانی اطلاعات تاثیر زیادی دارد.

آگاهی رسانی به شرکت های عضو در بانک جامع اطلاعاتی

مسوول کمیته خودرو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه نبود بانک جامع اطلاعاتی یکی از کمبود های موجود در بین صنایع است ،تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها از ارایه اطلاعات خود به بانک جامع اطلاعاتی صنایع خودداری می کنند و نکته دیگر این که اطلاعات برخی از این شرکت ها بروز نیست و با پرسشنامه هم نمی توان از دقیق بودن اطلاعات اطمینان حاصل کرد.

مسعود خجسته فرعنوان کرد: در ابتدای امر باید تمامی شرکت ها از این موضوع اگاهی پیدا کنند که حضور در بانک اطلاعاتی چه منفعتی برای آنها دارد و اگر این موضوع به صورت شفاف برای آنها توضیح داده شود اطلاعات خود را راحت تر و سریعتر ارائه خواهند کرد.

ثبت نام تولیدکنندگان به صورت رایگان

مسوول کمیته فلزات گران بها کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:  بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران از شناخته شدن و ارایه اطلاعات شرکت های خود خودداری می کنند و حاضر نیستند که اطلاعات خود را بروز کرده و در این پرتال قرار دهند.

ابراهیم حبیب الهی اظهار کرد: در این پرتال باید در مرحله نخست به صورت رایگان از تمام تولیدکنندگان ثبت نام و نام نویسی شود و از سوی دیگر نیز این ضمانت به شرکت کنندگان داده شود که پس از ارائه اطلاعات لازم، اداره دارایی مشکلی برای این تولیدکنندگان به وجود نمی آورد در این صورت اعتماد شرکت ها نیز برای عضویت در بانک اطلاعات جامع صنایع جلب می شود.

سامان دهی واحدهای چاپ و بسته بندی

 مسوول کمیته چاپ و بسته بندی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه برای ایجاد بانک اطلاعاتی فراخوانی به وسیله این کمیته تهیه شده است گفت: این کمیته در راستای ماموریت خود در حوزه ساماندهی جهت رفع موانع موجود و باهدف کیفیت حوزه چاپ و بسته بندی در بازارهای داخلی و بین المللی در نظر دارد نسبت به تشکیل یک بانک اطلاعاتی اقدام کند.

جواد متولی اظهار کرد: هدف کمیته از این اقدام جمع آوری اطلاعات صنعت چاپ و بسته بندی و صنایع سلولزی ، ساماندهی واحدهای این صنعت ، معرفی خدمات در سطح کشور و بین المللی و  ارائه آموزش های هدفمند در این زمینه است .

جمع آوری اطلاعات لازم از ارگان های مختلف

مسوول کمیته خدمات فنی و مهندسی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: امروزه بحث ایجاد بانک جامع اطلاعاتی صنایع یک ضرورت است و نگرانی تولیدکنندگان از اداره داریی و بروز کردن اطلاعات آنها نباید مانع تشکیل این بانک شود.

مهدی مسائلی معتقد است اداره استانداری نیز از دیگر ارگان هایی است که می توان اطلاعات لازم را درخصوص تولیدکنندگان و شرکت های تولیدی به صورت رسمی و قانونی از این سازمان دریافت کرد.

مسائلی ادامه داد: علاوه بر اداره استانداری، تشکل های صنفی، جامعه مهندسین مشاور ، اتحادیه های صنفی و انجمن های درحال فعالیت نیز از دیگر مراکزی هستند که می توان اطلاعات لازم را از آنها دریافت کرد.

دقت در تدوین پرسشنامه

در ادامه عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز دراین زمینه اظهار کرد: به دلیل حساسیت هایی که برخی از تولیدکنندگان در ارائه اطلاعات خود برای عضویت در بانک جامع اطلاعاتی صنایع دارند بهتر است در تدوین پرسش  نامه دقت های لازم را انجام داد و از ارائه پرسش های حساسیت برانگیز مانند میزان تولید، میزان فروش و تعداد کارمندان خودداری کرد.

به گفته احسان موحدیان عطار ، صنایع بزرگ می توانند از این بانک اطلاعاتی برای انجام پروژه های خود استفاده کنند.

انجام بررسی های لازم برای ایجاد بانک جامع اطلاعاتی

مسوول کمیته بازیافت کمیسیون صنایع تصریح کرد: قبل از انجام هر گونه اقدامی باید این کار آسیب شناسی شود و ابتدا بررسی کنیم به غیر از این کمیسیون تشکیل بانک جامع اطلاعاتی به وسیله کدام ارگان ها در کشور انجام شده و آیا موفقیت آمیز بوده است؟

احسان خیام باشی عنوان کرد: بسیاری از شرکت های تولیدی و صنعتی در تشکیل بانک جامع اطلاعاتی مشارکت نخواهند داشت بنابراین بهتر است ابتدا بررسی های اولیه درباره این اقدام انجام شود و سپس در راستای تشکیل آن اقدام شود.

رتبه بندی تولیدکنندگان در بانک اطلاعاتی

به اعتقاد مظفر چلمقانی ، مسوول کمیته نساجی کمیسیون صنایع نیز شرکت های تولیدی و صنعتی اطلاعات درست و بروز به بانک جامع اطلاعاتی ارائه نمی کنند اما می توان اطلاعات موردنیاز را از انجمن ها دریافت کرد.

همچنین محمدجعفر خوش خلق، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این زمینه معتقد است  صحت اطلاعاتی که تولیدکنندگان به بانک اطلاعاتی جامع ارائه می کنند بسیار مهم است  و باید این نکته را درنظر گرفت علاوه بر آن تولیدکنندگان می توانند در این بانک اطلاعاتی رتبه بندی شوند

به باور آتش انتظامی، مسئول کمیته فولاد نیز نمی توان اطلاعات دقیقی از تولیدکنندگان دریافت کرد زیرا افراد به دلیل نگرانی از بیمه و مالیات اطلاعات لازم را ارائه نمی دهند.

آگاهی سایر تولیدکنندگان از صنایع استان

در این باره مسوول کمیته ساخت تجهیزات و ماشین سازی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: بانک جامع اطلاعاتی صنایع می تواند مورد استفاده سایر کشورها نیز قرار گیرد و این کشورها می توانند توانمندی های تولیدکنندگان استان را سنجیده و از اطلاعات موجود  استفاده کنند.

سید حسن موسوی تصریح کرد: برای جلب اعتماد شرکت ها لازم نیست که از آنها اطلاعات جزئی را درخواست کنیم بلکه می توان از اطلاعات کلی این شرکت ها استفاده کرد تا نگرانی از بابت اداره مالیات و دارایی نیز نداشته باشند.

موسوی بیان کرد: بانک جامع اطلاعاتی برای سایر تولیدکنندگان انگیزه لازم را به منظور عضویت در اتاق بازرگانی اصفهان فراهم می کند و منجر به رشد صنایع استان می شود.

وی گفت: با تشکیل این بانک اطلاعاتی سایر تولیدکنندگان از توانمندی های صنایع استان آگاه می شوند و نکته اینجاست که این اقدام باید هرچه سریعتر انجام شود.

همچنین در این نشست افسانه وحیدپور ، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره روش گردآوری اطلاعات بانک جامع گفت: جمع آوری این اطلاعات می تواند به صورت نامحسوس انجام شود و پیشنهاد می شود که این اقدام از طریق دانشجویان دانشگاه ها در حین انجام کارآموزی در واحدهای صنعتی مختلف گردآوری شود.

ایجاد انگیزه در بین صنعتگران

در ادامه مسوول کمیته انرژی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مخاطبین سایت برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر آن برای تشکیل بانک جامع اطلاعاتی باید نحوه جمع اوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات را مدنظر قرار داد تا  با درستی انجام این اقدام برای مخاطبین انگیزه لازم به منظور استفاده از اطلاعات این بانک داده شود.

 همچنین علیرضا سیدان، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: بانک جامع اطلاعاتی برای پیدا کردن مشتری و بازاریابی اقدام مناسبی است و می تواند مشوق سایر افراد برای راه اندازی واحدهای تولیدی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا