پیشخوانعناوین اخبار

۶ ترفند برای آزاد کردن حافظه داخلی آیفون

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،یکی از مسائل مهمی که در انتخاب گوشی وجود دارد میزان حافظه آن است. در حالیکه گوشی های آیفون طرفداران زیادی دارد، میزان حافظه داخلی آن یکی از مشکلات اساسی است. علاوه بر این که گوشی هوشمندآیفون از حافظه خارجی استفاده نمی کند، میزان واقعی حافظه داخلی آن نیز کمتر از میزان اسمی گفته شده است

پس اگر گوشی آیفون داشته و از حافظه آن رضایت کافی ندارید نکاتی را که در ادامه در ارتباط با آزاد کردن حافظه داخلی ایفون گفته می شود را به کار برید.

عدم دسترسی مستقیم به فضای حافظه آیفون، در کنار عدم پشتیبانی از کارت حافظه خارجی از مشکلاتی است که به احتمال بسیار ‌بعد از مدتی استفاده از این هوشمند و پر کردن حافظه آن با برنامه‌ها و موسیقی و ویدئو، دغدغه آن شما را‌‌ رها نخواهد کرد.

این موضوع یعنی عدم دسترسی مستقیم به حافظه، به این معناست که راه‌های آزاد کردن فضا بر ‌آیفون، تنها از طریق دانستن برخی نکات نرم‌افزاری در خصوص سیستم عامل iOS مقدور است. بگذارید نگاهی به چند نکته و راهکار برای آزادسازی فضا بر روی آیفون داشته باشیم.

۱ – بررسی وضعیت حافظه

ابتدا باید بدانید که چه چیز حافظه هوشمند شما را اشغال کرده و به چه میزان. این کار برای این‌ ضروری است که شاید حافظه گوشی با موارد غیر ضروری اشغال شده باشد.

برای انجام این کار به تنظیمات گوشی رفته از بخش General گزینه Usage و بعد از آن گزینه Manage Storage را انتخاب کنید. در بالای این صفحه، میزان فضای اشغال شده و در دسترس مشخص شده ‌و در پایین فهرستی از برنامه‌ها به نمایش در‌می‌آید که به ترتیب بر اساس میزان فضایی که از حافظه اشغال کرده‌اند، مرتب شده است.

۲ – بررسی برنامه ها برای میزان دانلود داده ها

در قسمت Manage Usage می‌توانید میزان فضای اشغال شده بر ‌حافظه توسط هر برنامه را ببینید که البته به همراه میزان فضایی است که این برنامه برای داده‌های دانلود شده خود اشغال کرده؛ به این معنا که برخی برنامه‌ها خود فضای چندانی را اشغال نمی‌کنند، اما می‌توانند داده‌های حجیمی را دانلود کنند.

برای مثال برنامه Spotify تنها ۵۶ مگابایت حافظه نیاز دارد اما اگر با آنموسیقی دانلود کرده باشید، فضایی کهکشانی از حافظه شما اشغال می‌کند.

در بخش Mange Storage با انتخاب هر برنامه می‌توانید حجم برنامه اصلی و داده‌های دانلود شده توسط آن را‌ جداگانه ببینید.

۳ – بازی ها و ویدئو های غیر ضروری و بلا استفاده را پاک کنید

برخی از بازی‌ها بر روی سیستم عامل iOS حجم بسیار‌ی را حتی در حدود ۱ گیگابایت  اشغال می‌کنند. ممکن است، بر روی گوشی خود بازی‌هایی را داشته باشید که اخیرا به آن‌ها مراجعه نکرده‌اید، پس بهترین کار پاکسازی آن‌هاست که می‌تواند فضای زیادی را از حافظه شما آزاد کند. این کار را نیز در‌‌ همان بخش Manage Storage می‌توانید انجام دهید.

همین مطلب در خصوص برخی ویدئو‌ها نیز صادق است، به ویژه آن دسته که از طریق نرم‌افزارهایی چون وایبر دانلود شده و ممکن است ماه‌ها در حافظه شما جا خوش کرده باشند، اما شما هیچ‌گاه به آن‌ها مراجعه نکرده باشید.

۴ –جستجو در قسمت Others در برنامه iTunes

زمانی که بر روی PC یا لپ‌تاپ از طریق iTunes به گوشی خود متصل می‌شوید یا این برنامه را از خود گوشی اجرا می‌کنید، بخشی با نام Others وجود دارد که شامل ایمیل‌ها، موسیقی‌ها و داده‌های مربوط به وب گردی شماست. در این قسمت در برخی موارد فایل‌هایی پیدا می‌شود که به اصطلاح خراب یا Corrupt شده‌اند و در نتیجه بیش از حد لازم فضا اشغال کرده‌اند.

بهترین کار برای پاک‌سازی این قسمت و البته داده‌های مربوط به وب‌گردی که عملا بعد از مدتی فضای زیادی   حتی ‌حدود یک گیگابایت   را اشغال می‌کنند، این است که از طریق برنامه iTunes از گوشی خود یک Backup تهیه کرده و سپس گوشی را Restore کنید.

برای اینکار بر روی PC یا از طریق گوشی برنامه iTunes را باز کنید و به ترتیب، گزینه‌های Backup Now و Restore iPhone را انتخاب کنید.

۵ – استفاده از گزینه Photo Stream را متوقف کنید

قابلیت گوشی آیفون شما برای Photo Stream خودکار، منجر به آن می‌شود که هزار عکاسی آخر شما بین همه دستگاه‌های مجهز به iOS که متعلق به شما باشد، همگام سازی یا Sync شود؛ اما این به آن معناست که این هزار عکس دو بار بر روی حافظه شما ذخیره‌سازی می‌شود.

در نتیجه اگر دستگاه مجهز به iOS دیگری ندارید   نظیر یک iPad   بهترین کار متوقف کردن این قابلیت است. برای این کار در بخش تنظیمات به قسمت Photo & Camera رفته و گزینه My Photo Stream را خاموش کنید.

۶ – تنظیم پاکسازی خودکار پیام‌ها

در iOS 8 اکنون این امکان هست که به شکل خودکار پیام‌های قدیمی را پاکسازی کنید. این کار نیز می‌تواند بخشی از حافظه گوشی شما را‌ مرتب پاکسازی کند.
برای این کار، به تنظیمات گوشی رفته و در بخش Manages و در پایین قسمت Message History گزینه Keep Message را انتخاب کرده و یکی از دو گزینه سی روز یا یک سال را برگزینید.

این راهکار‌ها بسیار ساده هستند و اغلب کاربران قدیمی‌تر آیفون با آن‌ها آشنا بوده و از آن‌ها برای آزاد کردن حافظه گوشی خود بهره می‌برند. همان گونه که ذکر شد، متأسفانه مشکل عدم دسترسی مستقیم به حافظه آیفون که بنا به دلایل امنیتی است تنها راه ممکن برای آزاد کردن حافظه را از طریق تنظیمات گوشی ممکن ساخته. در کنار این راهکار‌ها می‌توانید به راه‌های دیگر همچون استفاده از فضای Cloud مثلا با برنامه Dropbox نیز فکر کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا