پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهان گام‌های مثبتی در زمینه بازیافت زباله از مبدا برداشته است/ زباله‌های تَر ام‌الفساد هستند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، قاسم‌علی عمرانی معروف به پدر علم زباله ایران، استاد دانشگاه و از پیشکسوتان فعال بهداشت محیط، محقق و متخصص در زمینه مواد زائد جامد و بازیافت است که در جلسه‌ هم‌اندیشی با مدیران و مسئولان معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان شرکت کرد.

وی در این جلسه که عدنان زادهوش عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز حضور داشت، اظهار کرد: ما در کشور در موضوع زباله و پسماند پیشرفت‌هایی در مقایسه با مسئله فاضلاب یا آلودگی هوا داشته‌ایم اما به این مقدار راضی نیستیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمینه بازیافت با یک سری چالش‌ها مواجه هستیم، تصریح کرد: در این زمینه از کشورهای توسعه‌یافته دنیا بسیار عقب افتادیم که البته راهکارهایی نیز برای برون‌رفت از این مشکلات وجود دارد.

وی با اشاره به صنایع کمپوست، ادامه داد: در سال‌های اول انقلاب مسئله بیوگاز را مطرح کردیم که به خوبی پیش رفت اما با مشکلاتی که به وجود آمد این مسئله آنطور که شایسته است حل نشد اما این موضوع به مرور زمان تا حدودی برطرف شد و هم‌اکنون به مرحله شکوفایی رسیده است.

عمرانی با بیان اینکه بازیافت باید از مبدا باشد، افزود: در این زمینه کارهای خوبی در سطح کشور انجام شده اما اصفهان در این زمینه عقب بود که البته هم‌اکنون در این زمینه اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

وی زباله‌های تر را ام‌الفساد دانست و با بیان اینکه در دنیا زباله‌های تر به کارخانه‌های تولید کمپوست نمی‌رود، گفت: این کار باید در ایران نیز انجام شود، زباله‌های قابل کمپوست، زباله‌های ارزشمند و سایر زباله‌ها باید از یکدیگر جدا شود که به این ترتیب ما درصد بسیار کمی زباله دفنی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه زباله‌های شهری در صورت برنامه‌ریزی مناسب هزینه‌ای برای شهرداری ندارد، ادامه داد: باید در اصفهان در یکی دو منطقه به صورت آزمایشی مدل‌های مختلف جمع‌آوری زباله اجرا شود تا در صورت نتیجه‌گیری مثبت این طرح در سطح شهر ادامه یابد.

عمرانی اضافه کرد: نظرات مردم را باید در تمامی زمینه‌ها شنید چرا که با آنها می‌توان همه کاری انجام داد و مشکلات را برطرف کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا