عناوین اخبار

دوران پساتحریم می تواند فرصتی مناسب برای تحکیم روابط میان دو کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،معصومه ابتکار در دیدار با مشاور نخست وزیر ژاپن ضمن تقدیر از تلاش های شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای گسترش همکاری های دو جانبه میان دو کشور به ویژه در حوزه محیط زیست، گفت : دوران پساتحریم می تواند فرصتی برای تحکیم روابط میان دو کشور به ویژه در زمینه محیط زیست باشد.
کاتسو یوکی کاوایی مشاور نخست وزیر ژاپن که در صدر هیاتی بلندپایه به تهران سفر کرده است با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص همکاری های دو جانبه در حوزه محیط زیست گفت و گو کرد.
ابتکار اشاره ای هم به همکاری های خوب میان دو کشور به خصوص در حوزه محیط زیست در دوران تحریم داشت و اظهار کرد: در سفر دو سال قبل نیز در رابطه با توسعه همکاری با نگاه ویژه به محیط زیست و علاقه ژاپن به خصوص بخش خصوصی برای حضور و فعالیت در این عرصه و گسترش فناوری های سبز در ایران مذاکرات بسیار خوبی با طرف ژاپنی صورت گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری دیدار شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس نیویورک و به ویژه تفاهم دو کشور به منظور همکاری ژاپن در احیاء دریاچه ارومیه، اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده است.
وی افزود: همکاری مناسب ژاپن منجر به ایجاد موج مثبت ذهنی در اجتماع نسبت به ژاپن به دلیل تلاش برای احیاء دریاچه ارومیه به عنوان میراث ملی و جهانی شده است.
ابتکار ضمن اشاره به اجرای موفق طرح های پایلوت، همچنین محدود بودن پروژه های اجرا شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: حداقل بیش از ۱۰ برابر پروژه های انجام شده باید مد نظر قرار داده شود تا بتوان بر روی الگوی کشت و آبیاری منطقه و وضعیت حوزه آبریز ارومیه تاثیر گذاشت.
معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: تداوم و تقویت حمایت ها و کمک های فنی و تخصصی دولت ژاپن منجر به شکل گیری تجربه موفقی برای احیاء یکی از مهمترین دریاچه های جهان یعنی دریاچه ارومیه شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همکاری بسیار خوب میان دو کشور برای احیاء تالاب انزلی در حاشیه خزر که از جمله تالاب های مهم ایران است از دیگر تعاملات محیط زیستی میان دو کشور است.
*** قدمت بیست ساله همکاری های ایران و ژاپن در زمینه کاهش آلودگی هوا
وی ضمن یادآوری قدمت دو دهه همکاری های محیط زیستی میان ایران و ژاپن به ویژه در زمینه آلودگی هوای تهران و هفت شهر دیگر ایران، گفت: همکاری ایران و ژاپن برای تدوین برنامه جامع و تکمیل مطالعات در زمینه کاهش آلودگی هوا، قدمتی ۲۰ ساله دارد.
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر عزم جدی دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا در ایران، تصریح کرد: بهبود کیفیت هوا، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله زمینه های مورد علاقه برای همکاری میان دو کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به برنامه ملی اقتصاد کم کربن دولت یازدهم داشت و افزود: برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به صورت ۴ درصد غیرمشروط و ۸ درصد مشروط به رفع کامل تحریم ها نیز در کنفرانس تغییرات آب و هوا پاریس ارائه شد.
*** همگامی ایران با سایر کشورها در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای
ابتکار گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تاثیرات بسیار زیادی در حوزه هایی همچون بهینه سازی مصرف انرژی، برخورداری از انرژی های نو و حمل و نقل خواهد داشت و از این رو ایران نیز مایل است همگام با سایر کشورهای دنیا در این خصوص به عنوان یک مسئولیت جهانی تلاش کند.
وی خاطرنشان کرد: حل چالش گرد و غبار از جمله موضوعات بسیار مهم برای دولت یازدهم است که بخشی از آن ناشی از تغییرات اقلیم گسترده ای است که ایران با آن روبه رو شده است و کاهش بارندگی، افزایش درجه دما و گرما و خشک شدن تالاب ها برخی از آثار منفی این پدیده در ایران است.
معاون رئیس جمهور عراق، عربستان، اردن، سوریه را از جمله کانون های خارجی گرد و غبار در ایران برشمرد و اظهار کرد: افزایش شدت این طوفان های گرد و غبار طی سال های اخیر منجر شده تا در تهران نیز شاهد آن باشیم و از آنجا که بخش عمده این چالش ناشی از کانون های خارجی است و منطقه از جمله عراق دارای شرایط صلح و امنیت برای انجام مذاکرات و پیگیری اقدامات در این زمینه نیستند، ایران با مشکلات متعددی در این حوزه روبه رو شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن استقبال از پیشنهاد ژاپن در خصوص سیستم های پایش گرد و غبار، گفت: پیش بینی وقوع طوفان ها از اهمیت بسیار زیادی برای ایران برخوردار است.
ابتکار ادامه داد: موضوع افزایش همکاری های فنی، آموزشی و توان افزایی در حوزه محیط زیست میان دو کشور برای ایران بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین با اشاره به مذاکرات پیشین ایران با ژاپن برای برخورداری پروژه های محیط زیستی ایران از حمایت های مالی دولت ژاپن از طریق صندوق ملی محیط زیست، گفت: ایران مایل به تخصیص این حمایت های مالی از سوی دولت ژاپن است.
*** گرد و غبار از جمله زمینه های مورد علاقه ژاپن برای همکاری با ایران
کاتسو یوکی کاوایی مشاور نخست وزیر ژاپن ضمن ابلاغ پیغام شینزو آبه نخست وزیر این کشور برای ابتکار، گفت: نخست وزیر مایل است تا در سالجاری میلادی طی سفری به ایران در مورد افزایش همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه محیط زیست گفت و گویی با رئیس جمهوری ایران و شما داشته باشد.
کاوایی با بیان اینکه محیط زیست به ویژه موضوع آب و زیرمجموعه های آن از جمله پایش و اندازه گیری کیفیت و آلودگی های آب جزء هشت موضوع مورد علاقه نخست وزیر ژاپن برای گسترش همکاری با ایران است، اظهار کرد: بر همین اساس ۹ وزارتخانه مرتبط از جمله وزارتخانه های محیط زیست و کشاورزی ژاپن من را در این سفر همراهی می کنند.
مشاور نخست وزیر ژاپن ضمن یادآوری سفر دو سال قبل ابتکار به ژاپن و تفاهم نامه محیط زیستی منعقد شده میان دو کشور در آن سفر، خاطرنشان کرد: آن تفاهم نامه منجر به ایجاد زمینه های مشخص همکاری در حوزه محیط زیست میان دو کشور شد.
وی گفت: چهار زمینه حمایت از فناوری هایی که به طور همزمان منجر به حذف آلودگی آب و هوا و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای می شود، انتقال تجارب و دانش ژاپن در زمینه تغییرات اقلیم، انتقال تجارب و دانش ژاپن در زمینه مقابله با گرد و غبار و شناسایی منابع تولید کننده آن به ویژه ورود از کشور چین، تصفیه فاضلاب در روستاها از جمله زمینه هایی است که ژاپن برای همکای های محیط زیستی با ایران به آن ها تمایل دارد.
کاوایی ادامه داد: در تمام این زمینه ها بخش خصوصی ژاپن با همکاری بدنه دولتی اقدامات بسیار موثری از جمله ارائه آموزش های لازم به چین برای مهار کانون گرد و غبار داشته است که مایلیم این تجارب، دانش و فنآوری ها را با ایران نیز به اشتراک گذاریم.
وی ضمن یادآوری چالش های ایجاد شده برای کره جنوبی و ژاپن به دلیل طوفان های گرد و غبار ناشی از کانون های چین، گفت: ژاپن مجهز به سیستم های بسیار قوی پایش زمینی و هوایی گرد و غبار است و می تواند در این زمینه همکاری خوبی با ایران داشته باشد.
مشاور نخست وزیر ژاپن با ابراز خرسندی از نگاه دقیق ابتکار به چالش های محیط زیستی همچون خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، گرد و غبار و آلودگی هوا، افزود: این نگاه به ویژه با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی بسیاری از این مباحث است، از ارزش زیادی برخوردار است.
کاوایی ابراز امیدواری کرد: همزمان با سفر آبه نخست وزیر ژاپن به ایران علاوه بر زمینه های همکاری که از گذشته میان دو کشور وجود داشته است، زمینه های جدیدی به ویژه در حوزه محیط زیست تعریف شود.
گفتنی است، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با ارائه شرحی از شکل گیری و فعالیت ها و اهداف صندوق ملی محیط زیست، گفت: هم اکنون هفت عضو هیات دولت ایران از جمله وزیر امورخارجه از اعضای مجمع صندوق ملی محیط زیست به ریاست معصومه ابتکار هستند.
وی افزود: فعالیت صندوق بر اساس مصوبه قانون است و از همین رو، صندوق مجاز به دریافت کمک های مالی ملی و بین المللی برای انجام پروژه های حافظ محیط زیست کشور است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا