عناوین اخبار

وزارت جهاد کشاورزی مسئول سیاستگذاری و صدور مجوز صادرات و واردات کالاهای کشاورزی

به گزارش پایگاهخبری سرمایه گستران وبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، علی اکبر مهرفرد روز چهارشنبه در حاشیه سومین گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی شرکت های سهامی پشتیبانی امور دام کشور در جمع خبرنگاران افزود: براساس قانون تمرکز وظایف و سیاست تجارت بخش کشاورزی(واردات، صادرات، تولید، تنظیم بازار و ذخیره سازی) برای بسیاری محصولات کشاورزی از جمله گندم، روغن و دانه روغنی جز مسئولیت های وزارت جهاد کشاورزی است.
وی اظهار داشت: این وزارتخانه به دلیل مسئولیت هایش شاید بخواهد سیاست هایی را اعمال کند که برخی از دستگاه ها آن را قبول نداشته باشند و از نظر کارشناسی اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه سیاستی در زمینه دانه های روغنی اعمال کرده است، افزود: به طور مشخص «تجارت، تولید و بخش صنایع تبدیلی دانه های روغنی و روغن خام» برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و طبق مقررات قانونی موجود مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما سیاست تعیین شده ما درباره خرید دانه های روغنی به قیمت تضمینی و سپردن آن به واردکننده ها درست است.
واردات روغن خام درقبال خرید دانه های روغنی تولید داخل خلاف قانون نیست
به گفته مهرفرد، سیاست واردات روغن خام در قبال خرید دانه های روغنی خلاف قانون نیست اما ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که باید حل و فصل شود.
وی به بخشنامه صادرشده از سوی سازمان توسعه تجارت درباره واردات روغن خام اشاره و اضافه کرد: وظیفه این سازمان، توسعه و تجارت کل کشور است و براین اساس ثبت سفارش ها توسط این سازمان انجام می شود؛ هرچند وزارت جهاد کشاورزی به طور جداگانه نمی تواند فرآیند ثبت سفارش را انجام دهد اما به طور قطع صدور مجوز و سیاستگذاری چگونگی صادرات و واردات کالاهای کشاورزی از جمله روغن خام برعهده این وزارتخانه است.
این مقام مسئول به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در واردات روغن خام اشاره کرد و گفت: تاکنون سیاست ما این گونه بوده که واردکنندگان به ازای خرید یک کیلو دانه روغنی از تولیدکنندگان داخلی، مجوز واردات چهار کیلوگرم انواع روغن خام را دریافت می کنند.
وی این برنامه را سیاست حمایت از تولید دانه های روغنی در داخل و تنظیم بازار بیان کرد و افزود: ۱۰ درصد نیاز داخلی روغن از تولید داخلی و ۹۰ درصد دیگر از طریق واردات تامین می شود.
به گفته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، با وجود اینکه دانه روغنی تولید داخل دارای اختلاف قیمتی با دانه وارداتی است اما به طور حتم وارد کنندگان با توجه به هزینه های واردات دچار ضرر و زیان نمی شوند.
مهرفرد با بیان ممکن است برخی از واردکنندگان مخالف تولید داخلی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی باشند، گفت: برداشت ما این نیست که همکاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت که خودشان متولی صنعت هستند، با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی مخالف باشند.
شرکت پشتیبانی با تغییر ساختار بازار را تنظیم می کند
قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره تغییر ساختار شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفت: در حال حاضر برنامه هایی برای تغییر ساختار شرکت پشتیبانی امور دام داریم، در همین زمینه ۶ کارگروه شروع به کار کردند.
وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با تغییر ساختار و با قدرت تمام در تنظیم بازار داخلی به کار خود ادامه خواهد داد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا