پیشخوانتيتر يكعناوین اخبار

طبق اظهارات آقای جنتی بهتر است چند روز صبر کنید/رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران، این مطلب را در پاسخ به اینکه گفته می شود استعفای وزیر ارشاد به دلیل برگزاری کنسرت ها در برخی استان ها بوده و به نظر می رسد هر وزیر دیگری بود با فشارهای موجود منجر به عقب نشینی می شد، دولت چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟ مطرح کرد.

**پیش نویس بودجه ۹۶ تا اواسط آبان به دولت می رود
سخنگوی دولت همچنین از رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی در سه ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: پیش نویس لایحه بودجه ۹۶ تا اواسط آبان ماه از سازمان برنامه و بودجه به دولت می رود.
وی ادامه داد: درسه ماهه بهار امسال نسبت اشتغال به جمعیت در سن کار، از ٣٣.٩ درصد در بهار سال ٩۴ به ٣۴.٧ درصد در مدت مشابه افزایش داشته است.
سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در فعال کردن واحد های تولیدی گفت: در فاز اول، هفت هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و یا با افزایش کمک می توانستند نسبت به افزایش تولید اقدام کنند، شناسایی شد .
نوبخت افزود: تا ۲۵ مهر ماه سال جاری ۱۲ هزار و ۲۲ واحد از واحد های تولیدی جمعا هشت هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که پنج هزار و ۷۷۲ واحد از طریق ستاد تسهیل استانها به بانکها معرفی و ۶ هزار و ۱۵۰ واحد بطور مستقیم از تسهیلات بانکی برخوردار شدند .
وی در زمینه بحث نوسازی ناوگان شهری نیز اضافه کرد: هدف گیری برای ۹۰ هزار خودرو فرسوده در دستور کار قرار داشت که تا تاریخ ۲۴ مهرماه سال جاری ۲۴ هزار و ۶۷۶ دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودرو جدید، جایگزین شد و برای مابقی ناوگان نیز مشکلی در زمینه تسهیلات نداریم و صاحبان خودروها باید اقدام کنند.
سخنگوی دولت در خصوص وضعیت برنامه ششم توسعه نیز گفت: این لایحه یکبار در مجلس نهم و بار دیگر در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت کلیات آن به تصویب رسید و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز با اکثریت آرا به آن رای مثبت داد.
نوبخت افزود: در حال حاضر مواد این لایحه در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و بررسی ۶ ماده به انتها رسیده است و از فعالیت نمایندگان و بویژه نمایندگان کمیسیون تلفیق در تعامل و همکاری با دولت تشکر می کنیم.

**حضور ایران در عراق مستشاری است
وی در پاسخ به اینکه در آزادسازی شهر موصل آیا نیروهای ایرانی نیز شرکت داشتند یا خیر، گفت: قطعا سربازان ما در آنجا نیستند تا در عملیات شرکت کنند ولی در خصوص بحث های مستشاری جمهوری اسلامی ایران نسبت به همه کشورهای مسلمان وظیفه خود می داند و در قانون نیز به صراحت آمده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشور همسایه (عراق) روشن است و از سوی مراجع رسمی دیپلماسی خارجی بیان شده و ما هم منتظریم اقدامات به نتیجه موثر تبدیل شود تا حذف تروریسم در منطقه را شاهد باشیم.

**هیچ طرح نیمه تمامی واگذار نشده است
نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می شود پروژه های نیمه تمام به برخی افرادی واگذار شده که صلاحیت ندارند، دولت در این زمینه چه نظارتی دارد؟ گفت: سیاست دولت بر اساس الزام قانونی، واگذاری طرح ها و پروژه های نیمه تمام به مردم است و شورای اقتصاد دستورالعمل چگونگی واگذاری طرح ها را دو بار اصلاح کرد و در مرحله اول هیچ پیمانکاری برای گرفتن پروژه های نیمه تمام وارد نشد.
وی افزود: شورای اقتصاد تصمیم گرفت شرایط را آسان تر کند و به رغم برخی اظهارات، این شرایط را قبول کردیم و در جلساتی هم که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم ایشان همواره این موضوع را جویا می شدند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار طرح که هر طرح با تعدادی پروژه همراه است در دست داریم که برای اتمام این طرح ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.
نوبخت اظهار داشت: پس از دو بار اصلاح طرح ها، تا کنون یک مورد هم کسی از این طرح ها دریافت نکرده و واگذار نشده است.

**گام های مثبت برای حل مسایل بانکی
وی در پاسخ به اینکه اخیرا از سوی آمریکا برای همکاری بانکی با ایران شروطی قرار داده شده در حالی که رییس جمهوری پس از بازگشت از سفر نیویورک قول قبول شفاهی را اعلام کردند، دستاورد دولت در پسا برجام چه بوده است؟ گفت: در موضوع برجام طرفین تعهداتی دادند که باید انجام دهند و در بحث تحریم ها تصریح شد که باید لغو شوند و نمی توانند به بهانه دیگری آن را احیا کنند.
سخنگوی دولت افزود: هر مورد از موضوعات که در برجام توافق شده است، تعهداتی است که طرفین داده اند و باید به سرانجام برسانند و نمی توانند بهانه های دیگر از جمله حقوق بشر و یا موضوعات منطقه ای را در آن دخالت دهند؛ بنابراین هر جا احساس کنیم کندی در اجرای برجام صورت گرفته بیان خواهیم کرد.
نوبخت تصریح کرد: در جهت حل مسائل بانکی نیز گام های مثبت رو به جلو برداشته شده و در سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیدارهایی که با رییس صندوق بین المللی پول داشتند، در آن جلسات تاکید شد که آمریکا به تنهایی نمی تواند نسبت به ۶ کشور دیگر مذاکره کننده، تصمیم بگیرد.

** عمل به قانون در موضوع دو تابعیتی ها
سخنگوی دولت در پاسخ به مسئله دو تابعیتی برخی افراد نیز توضیح داد: برای این موضوع قانون داریم و بر اساس قانون عمل می کنیم و هر یک از افراد که مشمول قانون باشند با فوریت به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.

**فانی به استیضاح کنندگان پاسخ می دهد
نوبخت در پاسخ به اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: استیضاح جزو وظایف قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و دولت نیز خود را موظف می داند در هر استیضاحی کاستی ها را برطرف کند و یا اگر سوءتفاهمی بود، پاسخ ها را ارائه خواهیم داد و اگر چنین عملی در دستور کار مجلس باشد، قطعا وزیر آموزش و پرورش پاسخ خواهند داد.
وی در پاسخ به اینکه طرح استیضاح وزیر علوم در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است، اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان مردم است ولی من چنین طرحی را ندیده ام و نمی دانم این استیضاح بر مبنای چه مواردی مطرح شده است ولی تردید ندارم که وزیر علوم حتما نسبت به پاسخگویی اقدام خواهند کرد.

**قوانین مورد نیاز برای سیاست های انتخاباتی آماده می شود
نوبخت در پاسخ به اینکه آیا لایحه دولت در خصوص سیاست های کلی انتخابات که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، به انتخابات سال ۹۶ می رسد یا خیر؟ گفت: سیاست های کلی انتخابات به سران قوا ابلاغ شده و در حال بررسی هستیم و آنچه برای اجرای دقیق سیاست ها نیازمند قانون باشد، لایحه آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد.
سخنگوی دولت درپاسخ به اینکه در استخدام های جدید افرادی که سالها به صورت قراردادی در سازمانها مشغول بوده اند چه وضعیتی خواهند داشت؟ اظهار داشت: کسانی که به صورت قراردادی در سازمانی کار کرده اند، در زمان جذب از امتیاز مناسب برخوردار خواهند بود. بنابراین بین این افراد وکسانی که برای نخستین بار وارد سیستم دولتی می شوند فرق است.

**دولت برای خیر و صلاح جامعه از موضع خود فروگذار نمی کند
نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می شود استاندار پیشنهاد شده اصفهان به اصرار امام جمعه معرفی نشده است، افزود: برای تعیین استاندار، وزارت کشور ضوابط نوشته و نانوشته ای دارد و براساس ملاحظاتی اقدام می کند. بنابراین هر تغییری باید گامی رو به جلو در جهت فراهم شدن خدمات بیشتر برای مردم باشد.
وی اضافه کرد: دولت هرجا احساس کند تصمیمی منجر به دستیابی به اهداف و خدمات بهتر به مردم است با قاطعیت دنبال خواهد کرد و در جهت خیر وصلاح جامعه از موضع خود فروگذار نخواهیم کرد.

**مرکز آمار ایران مرجع آمار رسمی
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته می شود در آمارهای اعلامی ار بنگاه های اقتصادی کوچک ومتوسط فعال شده تناقضاتی وجود دارد، گفت: آمار رسمی ما از مرکز آمار کشور اعلام می شود، البته در دنیا نیز در زمینه رشد اقتصادی آمارهایی را صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و یا دیگر موسسات، اعلام می کنند که یکسان نیستند .
نوبخت افزود: در این زمینه اشکال چندانی نیست، هرچند سازمانی که آمار رسمی را اعلام می کند و برآن اساس عمل می شود مرکز آمار ایران است.
وی در پاسخ به اینکه چرا بعد از سه سال که از عمر دولت یازدهم می گذرد هنوز لایحه اصلاح پولی وبانکی به مجلس ارائه نشده است؟ اظهارداشت: این لایحه در حال تهیه است و بخشی از آن در قانون رفع موانع تولید مورد ملاحظه قرار گرفت و بخشی دیگر برای استجازه قانونی به مجلس ارائه خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دلایل تاخیر در برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی یا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست؟ گفت: در خصوص تشکیل جلسه اقتصاد مقاومتی دوهفته گذشته هیات دولت در سفر به استان قزوین بود و هفته گذشته نیز تعطیلات مذهبی را داشتیم؛ بنابراین این جلسه قطعا انجام خواهد شد .
نوبخت همچنین گفت: برخی چنین اظهار می کنند که بسیاری از مفاسد اقتصادی به دلیل کاهش تشکیل جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی است که باید گفت این جلسات نیز به قوت خود باقی است.

**پیگیر همه پیمان هایی هستیم که با مردم بستیم
وی در پاسخ به اینکه رییس جمهوری در ابتدای دولت وعده هایی از قبیل رفع حصر زندانیان سیاسی را مطرح کرده اند در چه مرحله ای قرار دارد و آیا از سوی دولت پیگیری می شود؟ توضیح داد: رسانه ای کردن موضوعی لزوما دلیل بر انجام اقدام موثر نیست و رسانه ای نکردن نیز دلیل بر فراموشی مطالبه اجتماعی نخواهد بود.
سخنگوی دولت افزود: اگر دولت در مسائلی که می تواند اقدامی انجام دهد، بخواهد رسانه ای کند در پاره ای از موارد مفید نیست و موضوع را حل نخواهد کرد و شاید موضوع، اثر خوب نخواهد داشت اما دولت به همه ماموریت های قانونی خود و بخصوص رییس جمهوری به وعده هایی که داده اند پایبند هستند و با تدبیر و تعقل برای اجرایی شدن در تلاش هستند .
نوبخت اضافه کرد: در این مسیر برخی از موضوعات زودتر نتیجه می دهد و برخی دشوارتر است ولی به همه پیمانی که با مردم بسته ایم پیگیر هستیم .
وی درباره گزارش وزیر کشور در خصوص املاک نجومی نیز اظهار داشت:خیر؛ چنین گزارشی در هیات دولت قرائت نشده و اگر چنین موضوعی از سوی وزیر کشور مطرح شده حتما براساس اطلاع وصحبت و توافقی بوده است .

**سیاست های کلی انتخابات
نوبخت در پاسخ به اینکه در سیاست های ابلاغی انتخابات به موضوع دخالت دولت و نیروهای مسلح در امر انتخابات اشاره شده است؛ دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد، گفت: این موضوع هم در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و هم وصایای امام راحل اشاره شده است .
وی افزود: امیدواریم همه مخاطبان، سیاستها را در راستای تاسی، اطاعت و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب و وصایای امام(ره) به کار گیرند و دولت نیز موظف به اقدام است.

**به دنبال بگم بگم ها نیستیم/درآمد ارزی کشور در سال ۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بود
وی در پاسخ به اینکه روز گذشته معاون اول رییس جمهوری اظهارداشتند که سطح رفاه مردم به سال ۹۰ نرسیده است آیا این نوعی هدف گذاری برای رشد اقتصادی است ، گفت: همانطور که می دانید ما به دنبال بگم بگم ها و یا نشان دادن مدارک نیستیم و در سئوالاتی که بارها از سوی رسانه ها در این زمینه ها مطرح شده، طرح چنین موضوعات را به مراجع صالحه واگذار کرده ایم .
سخنگوی دولت افزود: سال ۹۰ قطعا برای ما پایه اقتصادی نیست بلکه اهدافی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه مطرح است مورد توجه دولت قرار دارد که همان دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد و ضریب جینی زیر ۳۴ صدم است .
نوبخت اضافه کرد: کشور در سال ۹۰ همانطور که می دانید ۱۱۹ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت در حالی که براساس بودجه سال ۹۵ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت برای کشور حدود ۲۳ میلیارد دلار است. بنابراین اداره کشور با چنین ارقام وآماری خود گواهی برای قضاوت است .
وی گفت: بنابراین باید توجه داشت زمانی که ۱۲۰ میلیارد دلار توزیع می شود میزان رفاه چه میزان است و در زمان ۲۰ میلیارد دلار چه میزان خواهد بود؟ پس هنر ما در این است که با همین ۲۳ میلیارد دلار در آمد فرصت شغلی ایجاد و واحد های تولیدی را فعال کنیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز مطالبات انباشتی روی دست دولت است که باید با درآمد ۲۳ میلیارد دلاری آن را پوشش دهد؛ بنابراین باید تصمیمات سنجیده ای بگیریم .
**دولت به دنبال صادرات است تا واردات
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با توجه به قاچاق کالا از مبادی مناطق آزاد چه نیازی به افزایش این مناطق می باشد، گفت: اینکه وجود کالای قاچاق را در ارتباط با مناطق آزاد بدانیم، کار کارشناسی نیست چرا که مناطق آزاد گمرک دارند و ورود کالاها ثبت وضبط می شود .
نوبخت با بیان اینکه متاسفانه کنترل در مکان هایی وجود ندارد که گمرک نداریم، افزود: اینکه بخواهیم مناطق آزاد را از واردات محور به صادرات محور تبدیل کنیم، قابل توجه و مهم است و تلاش دولت نیز در این است تا روند واردات معکوس و به صادرات تبدیل شود .

**انتشار اوراق اسلامی به صورت صکوک است
وی در پاسخ به اینکه گفته شده دولت برای کسری بودجه در حوزه سلامت اقدام به صدور اوراق قرضه نموده است ، گفت: در اصلاحیه تبصره ماده ۳۸ قانون بودجه تصریح شده که در جهت تادیه بدهی هایی که دولت و دستگاه های دولت به افراد دارند می تواند از طریق انتشار اوراق اسلامی به صورت صکوک عمل کند که اشکال شرعی نیز ندارد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: این مسیر از طریق بازار سرمایه و فرابورس عمل می شود که از نظر فقهی نیز قراردادها بررسی شد و تاکید کردند که مانعی ندارد، ولی صدور اوراق قرضه تشکیک دارد که اوراقی که دولت صادرکرده به صورت اسلامی صکوک است .
نوبخت در پاسخ به اینکه بخش خصوصی از خلف وعده دولت نسبت به مطالبات خود گلایه دارند ، گفت: همانطور که می دانید دولت در بسیاری از موارد از جمله طلب گندمکاران خود را متعهد کرد تا با قرض گرفتن از بازار سرمایه، پول گندمکاران را پرداخت کند و از طرفی اجاره پول دریافتی را هم خودش بپردازد .
وی افزود: حتی دولت در پرداخت بدهی خود به بانکهای دولتی که ۳۸ هزار میلیارد تومان از سالهای قبل مانده بود خود را متعهد نمود تا بدهی ها را به نظام بانکی پرداخت کند و این منطق عادلانه واقتصادی است که دولت در پیش گرفته است .
رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اینکه دولت بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند، درست نیست و آثار تورمی آن بعدها مشاهده می شود و در سال های گذشته تورم ۴۰ درصد را نیز شاهد بودیم اما اگر هر موضوعی از سوی بخش خصوصی به دولت منعکس شود، قویا پیگیری خواهیم کرد.

**به قدری کار برای خدمت وجود دارد که نمی خواهیم وارد مسایل حاشیه ای شویم
نوبخت در پاسخ به اینکه دلایل اینکه دولت از پویایی لازم در عرصه رسانه ای برخوردار نیست و مشکلات موجود را با مردم مطرح نمی کند ،گفت: طرح چنین موضوعاتی را دلسوزی و مسئولیت اجتماعی افراد می دانیم که انتظار فعال تر شدن دولت برای اطلاع رسانی دارند .
وی افزود: زمانی که افرادی می بینند خدمتی از سوی دولت صورت گرفته و عده ای در حال مخدوش کردن هستند، برخی دیگر ناراحت می شوند و انتظار دارند دولت اقدامات بیشتری انجام دهد شاید نیازمند جلسات بیشتر با رسانه ها باشیم تا ابهامات را رفع کنیم .
سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت نمی خواهد خود را درگیر حاشیه و چالش کند، به قدری کار برای خدمت در دستور داریم که همه وقت دولت به آن می گذرد واز طرفی مردم فهیمی داریم که همه چیز را مشاهده می کنند و به موقع عکس العمل نشان می دهند. ولی سیاست دولت این است که وارد بحث حاشیه ای نشود.
نوبخت در پاسخ به اینکه دلایل زیاد شدن هزینه مسکن مهر برای متقاضیان چیست، گفت: در موضوع مسکن مهر دولت دو مسیر را ادامه می دهد؛ یک مسیر افزایش تسهیلات به افراد و مسیر دیگر تسریع در روند زیرساخت های طرح مسکن مهر است .
وی افزود: در اصلاح قانون بودجه ۹۵ نیز منابعی از اسناد اوراق برای زیرساخت ها و تجهیزات مسکن مهر لحاظ شد تا قیمت تمام شده برای خانوارها کاهش یابد .
سخنگوی دولت در زمینه میزان نهایی برگشتی به خزانه از محل دریافت های نامتعارف نیز گفت: دستگاه های نظارتی در این زمینه هر تخلفی وجود داشته باشد، وارد عمل خواهند شد و افزایش ارقام بازگشتی به خزانه دولت نیز نشانگر این موضوع است .
نوبخت ادامه داد: هر موردی نیز لازم باشد تا دولت نسبت به آن اقدامی را صورت دهد اعلام کنند تا دولت در دستور کار قرار دهد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا