شهر و جامعهعناوین اخبار

آغاز رینگ چهارم ترافیکی اصفهان از شمال شرق/ توسعه منطقه ۱۴ تا ۶ سال دیگر ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، تیم مدیریت شهری اصفهان این‌بار و برای ملاقاتی بدون واسطه با شهروندان راهی منطقه ۱۴ شدند، منطقه‌ای که به اذعان بسیاری از مسئولان محروم‌ترین منطقه اصفهان محسوب شده و برای محرومیت‌زدایی از آن باید سال‌ها برنامه‌ریزی کرد و در برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز تنها می‌توان به بخشی از نیازهای روزمره مردمان محلات این منطقه رسیدگی کرد.

مطالبات شهروندان و همچنین معتمدان محلی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از تیم مدیریت شهری این شهر ساخت برج و ساختمان‌های بلندمرتبه نبود، خیلی از آنها خواستار آسفالت معابر خاکی، توسعه فضای سبز و همچنین تعیین تکلیف یکصد هزار هکتار از اراضی این منطقه بودند که به گفته معتمدانشان نه معلوم است کشاورزی هستند و نه مسکونی.

معتمدان منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در دیدار با شهردار اصفهان، وی را جوان و جهادی توصیف کردند و از سوی دیگر علی شمس، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری را نیز جوانی با انگیزه و تاثیرگذار در رفع مشکلات منطقه دانستند.

برخی از معتمدان محلی این منطقه نیز راه‌اندازی معاونت‌های فرهنگی در مناطق شهرداری را اقدامی موثر دانستند. برگزاری جشن‌های بزرگ در محلات منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز از دیگر نقاط مثبت فعالیت‌های شهرداری اصفهان بود که زمینه رضایت شهروندان این منطقه را در برداشت.

اما یکی دیگر از معتمدان محلی این منطقه که معتقد است به علت تنوع قومیت‌ها و مهاجرپذیر بودن منطقه ۱۴ محلات این منطقه بزرگ‌تر کم دارد، اضافه کرد: این امر سبب شده که پیگیری مشکلات این منطقه آنطور که باید انجام نشود.

منطقه ۱۴ مستضعف اقتصادی و فرهنگی است

اما یکی از ائمه جمعه حاضر در این ملاقات، منطقه ۱۴ را مستضعف اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: از این رو چنانچه برخی از پروژه‌های بزرگ شهر اصفهان و یا حتی تعدادی از ادارات و ارگان‌ها را در منطقه ۱۴ مستقر کنیم خود به خود بسیاری از امکانات به این منطقه سوق پیدا کرده و از چالش‌ها و معضلات کنونی کاسته خواهد شد.

راه‌اندازی رینگ چهارم ترافیکی نیز از دیگر مطالبات شهروندان منطقه ۱۴ بود چرا که بر این باورند چنانچه این رینگ آغاز به کار کند، می‌توان به پیشرفت منطقه امیدوار بود.

لزوم همکاری دستگاه‌ها برای رفع محرومیت از منطقه ۱۴

 جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه شهروندان منطقه ۱۴ شهروندانی کم‌توقع و در عین حال دارای مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند، اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که برای حل مشکلات منطقه ۱۴ و همچنین دیگر محلات محروم شهر اصفهان همه دستگاه‌ها با هم همکاری داشته تا بتوان نسبت به توسعه این محلات امیدوار بود.

وی بقعه زینبیه (س) را سرآمد منطقه ۱۴ دانست و گفت: برای توسعه این بقعه نیز شهرداری برنامه‌هایی را در دستو کار قرار داده است.

شهردار اصفهان در ادامه با بیان اینکه اولویت شهرداری برای آزادسازی رینگ چهارم ترافیکی شمال شرق اصفهان خواهد بود، اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که تنها ۲۴ درصد رینگ چهارم در محدوده شهر اصفهان است و ۷۶ درصد دیگر این رینگ ترافیکی در شهرهای اطراف اصفهان واقع شده و از این رو همکاری دیگر نهادها برای بهره‌برداری از این طرح ضروری است.

وی همچنین به دیگر پروژه‌های شهرداری اصفهان در منطقه ۱۴ اشاره کرد و افزود: احداث خیابان عاشق اصفهانی شرقی حدفاصل میدان جوان به سمت اتوبان شهید اردستانی، احداث خیابان ۱۴ متری حدفاصل کوچه شهید اکبری تا حافظ، احداث زمین ورزشی روباز و پارک آزادی،‌ احداث خیابان آل‌بویه و مادی ایمان، احداث پارک جنب امامزاده احمدرضا، احداث ورزشگاه ارزنان، احداث ساختمان اداری، احداث زمین ورزشی روباز خیابان عاشق اصفهانی غربی جنب پمپ بنزین و احداث سالن رزمی امام خمینی (ره) از جمله این پروژه‌هاست.

جمالی‌نژاد همچنین به پیگیری مطالبات عنوان شده از سوی شهروندان و معتمدان محلی منطقه ۱۴ اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین هدف ما کم کردن فاصله برخوردار و کمتر برخوردار شهر اصفهان است و تمام توان خود را برای تحقق این امر به کار می‌گیریم.

تمام محلات منطقه ۱۴ محروم است

رضا امینی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این ملاقات با اشاره به اینکه همه محلات منطقه ۱۴ شهرداری محروم‌اند، اظهار داشت: در دیگر مناطق شهرداری هم محلات برخوردار و هم محلات محروم دارند و در این راستا می‌توان بودجه‌ها و درآمدها را با هم تقسیم کرد و این در حالی است که در منطقه ۱۴ چنین امکانی وجود ندارد.

وی دروغ‌های مسئولان اصفهان را دلیل ایجاد محرومیت‌ها در اصفهان عنوان کرد و افزود: ما مسئولان همواره از اول بودن اصفهان در همه زمینه‌ها سخن به میان آورده‌ایم و این در حالی است که این تعریف و تمجیدها جز کم‌توجهی و مُهر برخورداری غیرواقعی سبب توسعه محرومیت‌ها در اصفهان و کم‌توجهی مسئولان ملی به این استان شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان فاصله مناطق محروم و برخوردار شهر اصفهان را وحشتناک توصیف کرد و افزود: طی سه سال گذشته با توجه به افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه محرومیت‌زدایی اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم.

وی تعیین درست نیازهای اولویت‌دار در مناطق محروم را امری مهم دانست و گفت: باید نگاه اصفهان‌ستیزانه به اصفهان را از بین ببریم و نگاه مسئولان ملی را به اصفهان بیشتر جلب کنیم.

امینی در خصوص راه‌اندازی رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان نیز ابراز داشت: برای بهره‌برداری از این پروژه به یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید با همکاری همه نهادهای ذی‌ربط تامین شود.

خلاف‌سازی‌ها ،ارائه خدمات در منطقه ۱۴ را با مشکل روبرو کرده است

احمدرضا مصور،‌ معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این ملاقات با بیان اینکه منطقه ۱۴ در بخش‌های مربوط به خدمات به جهت اینکه معابر تکمیل شده‌ای ندارد و در گذشته خلاف‌سازی‌های زیادی را انجام داده‌اند، دارای مشکلات زیادی است، اظهار داشت: همچنین به همین نسبت نیز شهرداری و سایر نهادهای خدماتی نتوانسته‌اند به این منطقه به خوبی خدمات ارائه کنند.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی منطقه ۱۴ نیز خیلی دیر ابلاغ شده است، ‌افزود: تاخیر در تدوین و ابلاغ این طرح سبب شده که بسیاری از اقداماتی که می‌توانست بهتر انجام شود به صورت نامناسب اجرایی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه همه اتفاقات موجود در منطقه ۱۴ سبب شده که مردم از زندگی در این منطقه ناراضی باشند، تصریح کرد: در این راستا بسیاری از درخواست‌ها در این منطقه در خصوص اجرای طرح فاضلاب تقاضا داشتند که البته در این زمینه شهرداری مسئول اجرایی نیست و می‌تواند تسهیلات لازم را برای اجرای این پروژه ارائه دهد.

وی در خصوص زمین‌های بایر منطقه ۱۴ نیز گفت: باید توجه داشته باشیم که سه طرف منطقه ۱۴ به سمت بیایان باز است و به همین تناسب بحث‌های مربوط به نخاله‌های ساختمانی و رفت و روب و جمع‌آوری زباله‌ها نیز مطرح است که البته باید توجه داشته باشیم که این توقع درستی نیست که در خیابان‌هایی که هنوز آسفالت ندارند، رفت و روب انجام شود.

طرح ویژه اراضی سودان در دستور کار است

مصور با بیان اینکه بزرگ‌ترین پروژه منطقه ۱۴ طرح ویژه اراضی سودان است، تصریح کرد: اراضی سودان مجموعه بزرگ فضای سبز دیده شده که به ارتقای سرانه فضای سبز کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در منطقه ۱۴ تحولات خوبی در توسعه فضای سبز، تعداد سایت‌های بازی و حرکت درمانی و محوطه‌های بازی داشته‌ایم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه در طرح تفصیلی منطقه ۱۴ ظرفیت توسعه و اسکان تا ۶ سال آینده پیش‌بینی شده است، ابراز داشت: این منطقه جزو مناطق قابل توسعه شهر اصفهان است و همچنان توسعه در این منطقه ادامه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا