پیشخوانعناوین اخبار

چه می‌شود که ویندوز هنگ می‌کند؟!

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، بورد اصلی کامپیوتر ها در اکثر موارد تنظیماتی از طرف کارخانه دارد که این تنظیمات اکثرا با سخت افزارهای مختلف سازگار است. صفحات آبی، مشکلات هنگام بوت و فریز شدن برنامه‌ ها از رایج‌ ترین معمول ترین مشکلاتی است که در سیستم‌عامل ویندوز دیده می شود و راه‌ اندازی مجدد کامپیوتر هم در این مواقع تنها راه نجاتی است که پیش رو داریم.

البته این راه‌ اندازی دوباره دستگاه هم در این شرایط مشکلات مربوط به خودش را دارد که بعضی از آن ها شامل ذخیره نشدن و ناتمام ماندن کارهای در حال انجام و به هم ریختگی اطلاعات ذخیره‌ شده روی هارد ‌دیس می شود.

غیر از این ها دیگر در این موقع کار کردن با ویندوز خسته کننده می شود.این مشکل بعضی از کاربران با بروز هنگ‌ های متوالی در سیستم‌عامل را عصبانی می کند. ممکن است حدس بزنند که سیستم عامل ویندوز باگ ‌های بسیاری دارد و همین باگ ها باعث ایجاد این مشکلات می‌شود. اما کارشناسان این نظر را ندارند. به عقیده آن ها، ویندوز یک سیستم عامل پایدار است و بسیاری از کاربران نیز با ثبات و بدون مشکل از آن استفاده می کنند.

البته یک نرم‌ افزار نمی‌ تواند صد در صد بدون مشکل یا باگ باشد، اما مهندسان مایکروسافت تا حد زیادی در این امر موفق بوده اند و سیستم‌عامل ویندوز را بدون خطا و باگ طراحی کرده ‌اند و در صورت بروز مشکلات نیز به سرعت اصلاحیه ‌هایی را ارائه داده اند تا مشکل حل شود.

علاوه براین بعضی از کاربران هستند که دائما با سیستم‌ عامل مشکل دارند و بیش از سایر کاربران با خطا های رایج ویندوزی و هنگ ‌های متوالی روبرو می شوند. این کاربران باید به این نکته توجه کنند که هنگ کردن جزئی از سیستم ‌عامل ویندوز به حساب نمی آید و باید علت این مشکل را پیدا کنند. در ادامه بعضی از رایج ترین دلایل هنگی ویندوز را بیان می کنیم:

حافظه و بورد اصلی

تعداد زیادی از هنگ‌ ها در سیستم‌عامل مخصوصا مواردی که با یک صفحه آبی همــراه می ‌شود و در اصطلاح Blue Screen Of Death نام دارد، به ‌دلیل مشکلات مربوط به حافظه رم یا بورد اصلی رایانه است. دلیل ایجاد این خطا نیز آماده نبودن امکان دسترسی به اطلاعاتی است که ‌باید در حافظه رم ذخیره می شود.

در صورتی که می خواهید خودتان برای این علت کاری کنید قبل از هر کاری می‌ توانید یک حافظه رم جدید را جایگزین حافظه قبلی کنید! در این شرایط اگر مشکل رفع شد، یعنی رم مشکل دار بوده است. اگر با رم جدید مشکل حل نشد، یعنی حافظه رم سالم است و مشکل به بورد اصلی مربوط می ‌شود.

تنظیمات بایوس

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم بورد اصلی کامپیوتر ها در بیشتر موارد تنظیماتی از طرف کارخانه دارد که این تنظیمات نیز اکثرا با سخت‌ افزارهای مختلف منطبق است. این تنظیمات می ‌تواند به‌ دلایل مختلفی به وسیله تکنیسین‌ ها و متخصصان کامپیوتر تغییر کند، اما وقتی که ظرفیت باتری بورد اصلی شما تمام شود، تنظیمات بایوس به حالت اولیه برمی گردد و این برگشت به حالت اولیه ممکن است با سیستم‌ عامل شما سازگاری نداشته باشد.

در این مواقع ‌باید کامپیوترتان را به‌ دست یک متخصص بسپارید تا تنظیمات مورد نیاز را دوباره روی آن اعمال کند. یکی از عمده ‌ترین مشکلاتی که در این شرایط برای کاربران پیش می ‌آید، به ‌هم خوردن اولویت ‌های بوت کامپیوتر است. برای مثال اگر اولویت اول بوت روی حافظه فلش قرار بگیرد و فراموش کنید، حافظه فلش خود را از درگاه یو ‌اس‌ بی جدا کنید؛ ممکن است با خطای بوت مواجه شوید و فکر کنید ویندوز کامپیوتر به‌ طور کل با مشکل مواجه شده است.

سکته قلبی

رجیستری ویندوز مثل قلب ویندوز است و هنگامی که مشکل دار شود، یعنی سیستم‌عامل دچار حمله قلبی شده است! در صورت ایجاد این شرایط نیز احتمال به وجود آمدن هرگونه هنگ یا ناهماهنگی درعملکرد صحیح سیستم‌عامل و حتی عدم بوت صحیح آن وجود دارد. برای رفع مشکلاتی از این قبیل نیز می ‌توانید از پزشک‌ های رجیستری کمک بگیرید. یکی از این پزشک ‌ها نیز نرم‌ افزار قدرتمند ccleaner است.

راه ‌اندازهای اشتباه یا معیوب

درایور یا همان نرم ‌افزارهای راه ‌انداز، واسطه ‌ای بین سخت ‌افزار و نرم ‌افزار است که به سخت ‌افزارها نشان می دهد چه کاری را باید انجام دهد. اگر این برنامه‌ های راه ‌انداز خوب عمل نکنند، با سخت‌ افزارهای مربوط سازگاری نداشته باشد یا فایل‌ های آن‌ آسیب دیده باشد، ممکن است موجب هنگ کردن کامپیوتر و حتی نمایش خطای صفحه آبی بشود.

هنگ‌ هایی که به‌ دلیل این مشکل ایجاد می ‌شود اکثرا با یک کد خطا همراه است و در مواردی نیز کاملا واضح نام سخت‌ افزار دخیل در ایجاد مشکل نیز مشاهده می شود. در صورتی که به ‌همین راحتی نتوانید پیغام خطا یا سخت‌ افزار معیوب را تشخیص دهید نیز می ‌توانید پیغام خطا را در گوگل جستجو کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

حذف درایور و نصب مجدد آخرین نسخه از آن می ‌تواند راه حل مناسبی برای رهایی از مشکلات مربوط به این بخش باشد.

مشکلات هارد‌ دیسک

اگر تنظیمات بایوس را به درستی انجام داده‌ اید اما در موارد متعدد، سیستم‌ عامل هنگام بوت شدن با مشکل روبرو است و نمی تواند هارد ‌دیسک یا درایو بوت را شناسایی کند، مشکل به هارد‌ دیسک کامپیوترمربوط می شود.

مشکلات مربوط به هارد ‌دیسک در بیشتر موارد هنگامی مشاهده می‌شود که سعی می ‌کنید به فایل خاصی روی آن دسترسی پیدا کنید. تست سلامت هارد ‌دیسک با استفاده از ابزار Disk Bench به راحتی امکان‌ پذیر است.

تداخل سخت ‌افزاری

بسیاری از کاربران معتقدند که سیستم‌ عامل لپ ‌تاپ ‌ها نسبت به کامپیوتر رومیزی از پایداری بیشتری برخوردار هستند. این پایداری بیشتر به سیستم‌عامل نصب شده روی لپ ‌تاپ ارتباط ندارد بلکه مهم ‌ترین دلیل آن، سازگاری کامل قطعات سخت ‌افزاری به‌ کار رفته در لپ ‌تاپ با یکدیگر است.

ممکن است شما هنگام خرید کامپیوتر رومیزی خود با توجه به سلیقه و بودجه‌ ای که در اختیار داشته ‌اید قطعات مختلفی را تهیه کرده باشید. در مواردی دیده شده این قطعات با یکدیگر سازگاری کاملی ندارند و باعث فریز شدن سیستم‌ عامل و نمایش خطای صفحه آبی شده ‌است.

این ناسازگاری در اکثر موارد با مراجعه به بخش Device Manager به‌ صورت یک علامت خطر زرد رنگ قابل مشاهده است.

نرم‌ افزار های راه ‌انداز، معیوب بودن سخت ‌افزار، تنظیمات اشتباه در بایوس و بعضی دلایل دیگر از عوامل تاثیرگذار در ایجاد این خطا است.

ویروس

در بعضی مواقع ویندوز ویروسی می ‌شود و از نظر کاربرانی که به امنیت خود توجهی ندارند این ویروس ‌ها هیچ مشکلی را ایجاد نمی ‌کند. اما بسیاری از مشکلات ویندوز به دلیل وجود همین ویروس ‌ها و آلوده شدن کامپیوتر است.

ویروس‌ ها ممکن است پردازشگر مرکزی را اشغال کنند و باعث حذف درایورها شوند. فایل ‌های سیستمی ویندوز را پاک کنند یا تنظیمات مدیریتی در سیستم‌ عامل را تغییر دهند. این تغییرات می ‌تواند دلایل بسیار روشنی برای هنگ کردن، فریز شدن یا حتی قفل کردن برنامه‌ های شما باشد.

منبع تغذیه

اگر سخت ‌افزارهای کامپیوتر شما سازگاری کاملی با یکدیگر دارند، تنظیمات بایوس را به درستی انجام داده‌ اید، از سلامت هارد‌ دیسک، بورد اصلی و حافظه رم هم مطمئن هستید اما باز هم کامپیوتر شما در بازه‌ های زمانی متفاوت دچار هنگ یا راه ‌اندازی مجدد می‌ شود، پیشنهاد می‌ کنیم منبع تغذیه را بررسی کنید.

منبع تغذیه یا همان پاور کامپیوتر می‌ تواند در صورت نیم‌ سوزشدن، کاهش توان برق ‌رسانی و… این مشکلات را برای کامپیوتر شما به‌همراه داشته باشد. گاهی اوقات افت ولتاژ و وجود نوسان زیاد در برق ساختمان نیز می ‌تواند این‌ گونه مشکلات را به وجود بیاورد.

نرم‌ افزار‌های دردسرساز

به ‌طور کلی، نرم‌ افزارها نمی ‌توانند موجب هنگ کردن سیستم‌عامل بشوند. اما گاهی بروز مشکلات در یک نرم ‌افزار یا وجود باگ ‌های فراوان در آن می ‌تواند عملکرد سیستم‌ عامل را با مشکل مواجه سازد. این مشکلات اغلب زمانی به ‌وجود می‌ آید که نرم ‌افزار مورد نظر اجرا شود.

بنابراین در صورتی که هنگام اجرای یک نرم ‌افزار کامپیوتر شما هنگ کرد یا برنامه مربوط به حالت فریز درآمد، پیشنهاد می‌ کنیم آن نرم ‌افزار را از روی سیستم‌ عامل حذف کنید. بعضی نرم‌ افزارها نیز دارای قابلیت اجرای خودکار هنگام بوت سیستم‌ عامل بوده و ممکن است در لحظه بوت شدن سیستم‌ عامل، مشکلاتی را به‌ وجود بیاورد.

گرما

قطعات رایانه ‌ای به گرما حساس ‌بوده و افزایش دما در محفظه قرارگیری این قطعات ممکن است به آنها آسیب برساند. در بسیاری از موارد این قطعات به ‌صورت خودکار در صورت افزایش حرارت، از کار می افتد و با این کار مانع از معیوب شدن قطعه مربوط می‌شود.

این قطع فعالیت به‌ صورت هنگ کردن سیستم ‌عامل یا راه‌ اندازی مجدد آن دیده می‌ شود. در مواردی نیز خطای ایجاد شده با بوق‌ یا بوق‌ های هشدار متوالی اعلام می ‌شود.

م:خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا