شهر و جامعهعناوین اخبار

اتاق‌های فکر بازوهای مشورتی شهرداری هستند/ توصیف، تحلیل و تجویز موضوعات شهری در اتاق‌های فکر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، سعید ابراهیمی با اشاره به تشکیل اتاق‌های فکر در شهرداری اصفهان اظهار کرد: سال گذشته موفق به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی استان و حوزه علمیه در زمینه همکاری‌های مختلف مانند زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و فناوری شدیم.

وی با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهمنامه تشکیل اتاق‌های فکر موضوعی و تخصصی در شهرداری اصفهان بود، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این بود که در سال جاری حداقل یک اتاق فکر برای هر معاونت را فعال کنیم.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ادامه داد: ترکیب اعضای اتاق‌های فکر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف، افراد توانمند و مدیران اجرایی بسته به موضوعات مختلف شهری تشکیل شده که می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد.

وی در ادامه از تشکیل اتاق فکرهای عمران، ترافیک و فاوا در معاونت‌های عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه‌ریزی شهرداری خبر داد.

ابراهیمی همچنین در خصوص موضوعات مدنظر اتاق فکر در حوزه خدمات شهری به موضوع هاضم اشاره کرد و گفت: شهرداری در حال سرمایه‌گذاری کلان ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی روی این موضوع است و در سیاست‌های مدیریت پسماند سناریوهای مختلفی نظیر استفاده از هاضم‌های هوازی و بی‌هوازی مطرح است تا بتوانیم از این‌ها استحصال انرژی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هدف ما در این اتاق فکر رسیدن به یک راه حل منطقی است، تاکید کرد: در این زمینه گزینه‌های مختلف بررسی و دبیر آن تعیین شده است اما سایر اعضا و خدمات مربوطه تاکنون نهایی نشده است.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان فرآیند برنامه‌ریزی حل مسئله را فرآیندی سه مرحله‌ای عنوان کرد و افزود: این فرآیندها شامل توصیف، تحلیل و تجویز می‌شود به این معنی که یک برنامه ریز باید بتواند توصیف خوب، تحلیل‌ قوی و در نهایت متناسب با آن تحلیل، تجویز مناسب برای یک سیستم ارائه کند.

وی با بیان اینکه اتاق فکر باید بار تجویزی بالایی داشته باشد، یادآور شد: اتاق فکر از نظر ما اتاق مطالعه صرف نیست بنابراین افرادی که در اتاق فکر حضور دارند افرادی صاحب‌نظر در حوزه اجرایی هستند تا مسئله‌ای خام به مسئله‌ای مهندسی شده و واضح تبدیل شود.

ابراهیمی با بیان اینکه سازوکارهای اتاق فکر به گونه‌ای تدارک دیده شده که مکانیزم‌های پرداخت بر اساس حق‌الجلسه و حضور افراد در جلسات باشد، گفت: روسای اتاق‌های فکر شامل معاونین تخصصی شهرداری، دبیران اتاق‌های فکر (اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها) و نایب رئیس (مدیر مرتبط در موضوع) هستند تا با این ترکیب و قدرت اجرایی، دستورات را نیز به مرحله اجرایی برسانند.

وی با تاکید بر اینکه جزئیات و خروجی‌ اتاق‌های فکر مستندنگاری و مستندسازی شده تا محتوای تمام جلسات نگهداری شود، ادامه داد: پیش‌بینی شده تا پایان سال ارزیابی از نتایج و خروجی اتاق‌های فکر صورت بگیرد تا عملکرد و رتبه‌بندی آنها نیز مشخص شود.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان پاسخگویی اتاق‌های فکر را به دو دسته مسائل جاری و مسائل استراتژیک یا میان‌مدت تقسیم کرد و افزود: اتاق‌های فکر با طرح مسائل و دیدگاه‌ها از سوی اعضا و سیستم مواجه بوده و انتظارمان این است که این اتاق‌ها به هر دو حیطه مسئله جاری و استراتژیک و میان‌مدت شهری پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: بسیار امیدواریم اتاق‌های فکر به بازوهای مشورتی بسیار خوبی برای معاونت‌ها تبدیل شوند تا مسئولان اجرایی با افراد علمی پیوند خورده و هر دو گروه از یکدیگر بهره‌های لازم را ببرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا