پیشخوانعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

ارزش صادرات غیرنفتی هفت ماهه ۲۴٫۶ میلیارد دلار شد/ بیش از ۴درصد رشد نسبت به پارسال

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،بر پایه آمارهای منتشر شده در پایگاه خبری گمرک جمهوری اسلامی، در هفت ماهه پارسال ارزش صادرات غیرنفتی کشور ۲۳ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار بود.

عملکرد تجارت خارجی کشور در این دوره نشان می دهد تشریفات گمرکی ۷۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تن کالای صادراتی و ۱۸ میلیون و ۷۲۸ هزار تن کالای صادراتی در سراسر کشور انجام شد.
در این مدت واردات به ۲۴ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۰٫۱۰ درصد کاهش نشان می دهد و این آمار حکایت از آن دارد که تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه امسال همچنان مثبت است.
بر پایه این گزارش، در سال های پیش آمار تجارت خارجی کشور در بخش صادرات، در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و همچنین بدون احتساب میعانات گازی اعلام شده بود و از آنجا که در سال های گذشته برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت، بنابراین با شرح گازهای طبیعی مایع به همراه سایر گازها اظهار می شد.

مهمترین کالاهای صادراتی
براساس این گزارش در مدت یاد شده میعانات گازی با چهار میلیارد و ۵۰ میلیون دلار عمده ترین کالای صادراتی کشور بود که ۱۶٫۴۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می داد.
گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار گرفت. پس از آن به ترتیب گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۸۸۸ میلیون دلار، روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین با ۸۲۸ میلیون دلار و پروپان مایع شده با ۶۹۴ میلیون دلار قرار داشت.

مهمترین کالاهای وارداتی
اقلام عمده وارداتی در هفت ماهه ۱۳۹۵ به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش ۶۷۹ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۵۳۴ میلیون دلار، برنج به ارزش ۵۰۸ میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری به ارزش ۴۹۸ میلیون دلار و انواع وسایل نقلیه به ارزش ۴۰۷ میلیون دلار بود.
این گزارش نشن می دهد بخشی از ترخیص برنج در مهرماه براساس مصوبه هیات وزیران، توسط شرکت تعاونی های مرزنشینان انجام شده است.

خریداران کالاهای ایرانی
چین همچنان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی است به طوری که در هفت ماهه امسال حجم صادرات غیرنفتی کشور ما به چین به چهار میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲٫۴۸ درصد کاهش یافت.
پس از چین به ترتیب امارات با سه میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار، عراق با سه میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار و کره جنوبی با یک میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار قرار گرفتند.
صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و کره جنوبی در این مدت به ترتیب ۱۱٫۳۴ درصد و ۷۸۶ درصد افزایش یافت اما ارزش صدور به امارات و عراق به ترتیب ۱۷٫۳۷ و ۲٫۴۴ درصد کاهش نشان داد.
همچنین صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها در این مدت با رشد ۰٫۶۰ درصدی همراه شد.

کشورهای صادرکننده کالا به ایران
آمار تجارت خارجی کشور در هفت ماهه امسال نشاندهنده کاهش واردات از مهمترین کشورهای طرف معامله با ایران و افزایش واردات از آلمان است.
رتبه های نخست تا چهارم به ترتیب به چین با پنج میلیارد و ۷۱۱ میلیون دلار، امارات با چهار میلیارد و ۹۸ میلیون دلار، کره جنوبی با یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار اختصاص یافت.
روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی بود و به ترتیب ۵٫۵۴ درصد، ۱۳٫۹ درصد، ۱۳٫۵۴ درصد و ۱۵٫۲۶ درصد افت کرد اما واردات از آلمان که پنجمین کشور مهم طرف معامله با ایران است، ۲۵ درصد افزایش یافت و در این مدت به یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید.
واردات ایران از سایر کشورها نیز در این مدت در مجموع بیش از ۱۵ درصد رشد کرد.
گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ارزش تجارت خارجی ایران در نیمه نخست امسال به بیش از ۴۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار رسید و پیشی گرفتن ارزش صادرات بر واردات همچنان ادامه یافت.
به گزارش ایرنا، کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۴ برابر ۹۱۶ میلیون دلار تراز مثبت بسته شد که بی سابقه بود.
تراز تجاری ایران در سال ۱۳۹۳ منفی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که بهبود چشمگیری نسبت به منفی هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ داشت.
ارزش تجارت خارجی ایران از آغاز امسال تا پایان مردادماه ۳۵ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بود و در نیمه نخست سال ۱۳۹۵ به بیش از ۴۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا