پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه سیدالشهداء(ع) اصفهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ،حجت الاسلام حق شناس در این نشست گفت: یکـی از مباحثـی که در اخلاق طلبگی و دانشجویـی دارای اهمیت است و طلاب باید به آن توجه داشته باشند راه های تحصیل علم و دانش است.

وی با اشاره به حدیثـی از حضرت علـی(ع) مبنـی بر اینکه العلم لا یحصل إلّا بخمسه أشیاء أوّلها: بکثـره السّـؤال و الثّانـی:  بکثـره الاشتغال و الثّالث:  بتطهیر الأفعال و الرّابـع:  بخـدمه الـرجال و الخامس: باستعانه ذی الجلال. اظهار داشت: این ۵ راه مکمل هم هستند و باید همـواره با هم باشند در غیر این صورت علم حقیقی حاصل نمی شود.

حجت الاسلام حق شناس در ادامه به تشریح و تفسیر این حدیث پرداخت و بیان کرد: بنا به فرموده امیر مومنان علی(ع) اولین مرحله، زیاد سوال پرسیدن است که باعث ترقـی ذهن مـی شود و انسان با سوال کردن به علم می رسد و همان طور که خداوند در قران می فرماید  اگر نمی دانید از اهل ذکر سوال کنید و دومین مرحله وقت گذاشتن و برنامه ریزی داشتن است.

وی برای تبیین بهتر این موضوع  به آیه ۶۹ سوره عنکبوت اشاره کرد و گفت: این آیه انسان را ترغیب به جهد و کوشش و برنامه ریزی می کند و اگر این تلاش و جهد برای رضایت خدا و در راه خدا باشـد خداونـد او را به راه خـود مـی برد و از لغـزش های او جلوگیری مـی کند و همچنین نزول امدادهای غیبـی که اینها بهترین و نیکوترین کمک ها از جانب خداوند است.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: ممکن است این دو راه از طریق رفتن به حوزه و یا دانشگاه حاصل شود، اما شخص به آن نور علم و شناخت حقیقی نمی رسد و لازمه آن تطهیر افعال و داشتن تقوا است که به گفته حضرت  علی(ع) سومین مرحله برای به دست آوردن علم است.

 همچنین وی با اشاره به آیه ۲۹ سوره انفال گفت: اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خداوند به شما فرقان مـی بخشد که همان بصیرت و درک بالاست و نور علمـی است که به شناخت حقایق منجر می شود.

حجت الاسلام حق شناس در ادامه افـزود: برای یافتـن راه تقـوا بهترین راهنما آیات ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب است که خداوند راه و روش متقـی شدن را به خوبـی در این آیات بیان مـی کند ومی فرماید: اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خداوند اعمال شما را به لطف خود اصلاح می کند و همچنین از گناهان شما می گذرد.

استاد حوزه گفت: همنشینـی با انسان های اندیشمنـد و خدمت کـردن به آنها را با توجـه به سخن حضرت علـی(ع) از دیگـر راه های رسیـدن به علم برشمـرد و از طلاب خواست با افـراد اندیشمند و اهل تفکر معاشرت داشته باشند تا از آنها درس اخلاق و زندگی بگیرند.

وی در پایان پنجمین راه را کمک گرفتن از خداوند برشمرد و در ادامه راهکارهایی را برای کمک گرفتن از خداوند ارائه کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا