شهر و جامعهعناوین اخبار

شهردار اصفهان، شهردار نمونه نمازی کشور شد/ تقدیر از جمالی‌نژاد توسط حجت‌الاسلام قرائتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز با موضوع «نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی» صبح امروز با پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور رئیس قوه قضائیه، وزیر ارشاد، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و جمعی از مسئولان کشوری در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) محمدشهر کرج آغاز شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز، با اشاره به مسئولیت همگانی در اقامه نماز تأکید کردند: لازم است که همه همّت گماریم تا نماز را در جایگاه شایسته‌ی خود، بشناسیم و بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه) از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج قرائت شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«نماز، دری گشوده بر روی همه‌ی آحاد امت است که از آن میتوان به هدایت و رحمت خداوند رسید و زندگی را در سمت و سوی درست و سرشار از خیر و برکت قرار داد. سلامت معنوی هر فرد وابسته به نماز است و صراط مستقیم و حیات طیبه‌ی هر جامعه نیز تنها با اقامه‌ی نماز در آن تحقق می‌یابد. اینهمه تأکید بر اقامه‌ی نماز در کتاب و سنت، هدفی جز این ندارد که این باب رحمت بر روی فرد و جامعه مسلمان گشوده بماند و فرصت بهره‌مندی از آن دست دهد.

سالها است که این شعار در ایران اسلامی بر سر دست گرفته شده است که: الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاه… و این اجلاس سالیانه به همت و پشتکار عالم مجاهد و خستگی ناپذیر جناب حجه الاسلام قرائتی برپا میشود و توصیه‌های مؤکد درباره‌ی گسترش نماز و به کیفیت لازم رسیدن نمازهای ما، تکرار میگردد. با این حال باید اعتراف کنیم که حق این فریضه‌ی الهی که درمان دردهای عمده‌ی فردی و اجتماعی ما است ادا نشده است. ما مسئولان، ما سخنوران و سخن‌گویان، ما سررشته‌داران امور کشور، ما روحانیان و متولیان تبلیغ و تعلیم دین، و ما همه‌ی آحاد و همه‌ی قشرهای مردم، همه و همه در مسئولیت اقامه نماز شریکیم.

همه همّت گماریم که نماز را در جایگاه شایسته‌ی خود که قرآن و حدیث بدان ناطق است، بشناسیم و بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم.

توفیقات روزافزون همه‌ی شما و شخص جناب آقای قرائتی را از خداوند متعال مسألت مینمایم.»

شهردار اصفهان، شهردار نمونه نمازی کشور شد

در ادامه از شهردار اصفهان که در این اجلاس به دعوت ستاد اقامه نماز حضور یافته بود، به عنوان شهردار نمونه نمازی کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

مهدی جمالی‌نژاد از میان همه شهرداران سراسر ایران به عنوان شهردار نمونه نمازی کشور انتخاب شد.

گفتنی است؛ جایزه ویژه شهردار اصفهان به دست حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور به وی اهدا شد.

دنیای غرب تشنه معنویت است/ نماز سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

در ادامه این مراسم رئیس قوه قضائیه ضمن ایراد سخنانی در خصوص اهمیت ترویج فرهنگ نماز، دنیای امروز را تشنه معنویت دانست و بر تحصیل علوم معنوی در کشور تاکید کرد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نماز را یکی از مسلم‌ترین ابزار برای ترقی و سعادت انسانی و برای بهبود وضعیت جامعه دانست و گفت:‌ در قرآن و روایات به این موضوع تصریح، تاکید و تکرار شده است. چه مقدار اقم‌الصلوه در آیات قرآنی داریم. در روایات این همه تاکید شده ولی بازهم می‌بینیم در جامعه بحث اقامه نماز و برجسته کردن، دعوت و اجرای نماز بحث‌های نظری زیاد می‌شود اما مسئولین باید برای اجرایی شدن این فریضه همت کنند.

وی تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و داشتن جامعه‌ای سالم با نهادینه کردن معارف و امور دینی و مذهبی انجام می‌شود لذا با توجه به اهمیت فریضه نماز لازم است تا به این مهم توجه بیشتری شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه نماز در روزگار ما بسیار مهم است، زیرا جوانان به دنبال دریافت آموزه‌های معنوی هستند، افزود: این موضوع در تمدن غرب به شدت احساس می‌شود و جوانان غربی امروز تشنه دریافت و تحصیل معنویت هستند و دلیل این موضوع که چرا مسیر تمدن غرب به این سمت رفته است را بسیاری از دانشمندان، محققان، کارشناسان غربی مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نماز یکی از تأثیرگذارترین ابزارها برای ترقی و سعادت انسانی و بهبود وضعیت جامعه به شمار می‌رود، ‌خاطرنشان کرد: قرآن و پیامبر گرامی اسلامی(ص) و اهل بیت(ع) به صورت مکرر مسلمانان را دعوت به اقامه نماز  کرده‌اند.

آملی لاریجانی افزود: بحث‌های نظری بسیاری در زمینه ضرورت اقامه نماز در جامعه داریم اما مسؤولان باید همت بیشتری را برای اجرای برنامه‌ها در جامعه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه نماز نیز مانند هر فعل دیگری دارای ظاهر و باطن، کالبد و جسم و روح واقعی است،‌ گفت: ما به هر کیفیتی که نماز را اقامه کنیم، آثار آن را دریافت خواهیم کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت تلاش و برنامه‌ریزی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید،‌ نماز نافی فحشا و منکر است و آیا همین صراحت کلام پروردگار برای ما کافی نیست تا از نماز برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و دستیابی به ترقی و سعادت و کمال انسانی استفاده کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: همه ما مسؤول هستیم و هر کس در هر لباسی باید برای ترویج فرهنگ اقامه نماز تلاش کنیم و هر چقدر سخنرانی کنیم بدون تلاش در عمل موفق نخواهیم شد.

**برخی مسئولان برای انجام وظایف خود در اقامه نماز خواب هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی طی سخنانی اظهار داشت: در یک جامعه اسلامی همه مسئول هستیم تا فرهنگ اقامه نماز را در جامعه ترویج کرده و گسترش دهیم.

وی افزود: متاسفانه برخی از مسئولان ما در این زمینه خواب هستند و وظائف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: باید هر دستگاهی در این زمینه تلاش کرده و بودجه‌ها و اعتبارات وزارتخانه‌ها در حوزه نماز تقویت شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نماز دارای آثار و برکات زیادی است، گفت: بسیاری از مفاسد و تفرقه‌ها بین اقوام و لهجه‌های مختلف و احزاب و گروه‌های سیاسی توسط نماز جماعت برطرف می‌شود.

قرائتی با بیان اینکه نماز عامل وحدت بین این افراد است، بیان کرد:‌ زن و شوهری نمازشان قبول است که در خانه به هم نیش نزنند و نماز این افراد مورد قبول است.

وی با بیان اینکه بخشی از مفاسد به خاطر بی‌هویتی، تحیر و گیجی است، گفت: برخی افراد حتی در گاهی اوقات لباس‌هایی می‌پوشند و یا رفتاری انجام می‌دهند که هیچ اطلاعی در مورد این اقدام خود ندارند و از آن مطلع نیستند.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نماز می‌تواند همه این مشکلات را به خط مستقیم هدایت کرد و به انسان خط دهد، گفت: برخی از خرابکاری‌ها به علت آلودگی و مشکلات ناشی از آن بوده که وضوی قبل از نماز که کلید شرط طهارت است می‌تواند این مشکل را در انسان برطرف نماید.

** ترویج معارف دینی نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

وزیر کشور نیز در ادامه این اجلاس گفت: ترویج معارف دینی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

عبدالرضا رحمانی ‌فضلی اظهار کرد: در این راستا همه باید تلاش کنیم تا فرهنگ نماز را بیش از گذشته در بین جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: باید بتوانیم از ظرفیت‌های تمدن اسلامی برای تشویق و ترویج فرهنگ غنی اسلامی در بین نسل جوان به درستی استفاده کنیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که با عنوان «نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» برگزار شد، گفت: اگر ما بتوانیم از جامعه صیانت کنیم و قدرت مقابله با آسیب‌های اجتماعی را داشته باشیم، می‌توانیم مدعی حل این معضل شویم.

وی به معضل اعتیاد اشاره و بیان کرد: تجربه در خارج از کشور نشان می‌دهد ۲۰ درصد از افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، پاک مانده‌اند و ۸۰ درصد دیگر دوباره به دام اعتیاد گرفتار شده‌اند؛ این در حالی است که در ایران ۱۰ درصد از افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند، پاک می‌مانند و ۹۰ درصد دیگر دوباره به سراغ این معضل خانمان‌سوز می‌روند.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه تا پایان امسال شاید بتوانیم ۵۰۰ هزار معتاد را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم، گفت: برای این افراد روزانه ۱۰ هزار تومان هزینه می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۵۰ هزار نفر از این افراد پاک می‌مانند.

وی با بیان اینکه صیانت و پیشگیری در جامعه باید در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: تجربه ما در مدیریت آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد هر جا اعتقادات پررنگ‌تر بوده با آسیب‌های کمتری مواجه شدیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه غرب تلاش می‌کند فرهنگ لذت‌جویی و منفعت‌طلبی را در میان جوانان ایرانی اشاعه دهد، گفت: در حوزه فرهنگی ضعف‌های زیادی وجود دارد که ساماندهی‌اش زمان می‌برد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا