شهر و جامعهعناوین اخبار

از برگزاری نشست آموزشی ” پارسا” ویژه اساتید رسانه ای تا رونمایی از کتاب “نئورئالیسم

 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دبیر کمیته فرهنگ رسانه با اشاره به برنامه پارسا(پویش آموزش رسانه‌ای اصفهان)، گفت: این برنامه در ادامه همایش تربیت مربی سواد رسانه‌ای که در شهریورماه سال جاری در اصفهان برگزار شد، از سوی کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.
غلامرضا رحیمی با اشاره به ثبت‌نام ۱۵۰ نفر در همایش شهریورماه و در نهایت انتخاب ۴۰ نفر از این افراد، بیان کرد: این افراد با شرکت در این کلاس‌ها حامی ما در بخش سوادرسانه و نهضت سواد رسانه ای هستند.
دبیر کمیته فرهنگ رسانه افزود: تعداد زیادی از افراد شرکت‌کننده در این برنامه خود از فعالان رسانه‌ای بوده و همچنین فعالیت رسانه‌ای خوبی دارند یا برخی از آنها کتاب‌های متعددی را در حوزه رسانه منتشر کرده‌اند، بنابراین از صاحب‌نظران در حوزه رسانه محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه این کلاس‌ها شامل یک دوره چهارمرحله‌ای است که ۱۴ دی ماه، شاهد برگزاری جلسه چهارم آن هستیم تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته این جلسات هر دو بار در ماه و در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل سالن معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
رحیمی در رابطه با روند برگزاری این جلسات، گفت: در ابتدای جلسات بحث محوری توسط اعضای جلسه که توانایی ارائه مبحثی در بخش رسانه را داشته باشند ارائه می‌شود و در ادامه توسط کارشناسان اشکالات و سوالات شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه بررسی اتفاقات و چالش‌های رسانه‌ای است و بررسی مباحث روز در زمینه‌های مختلف است تا با میزان آگاهی افراد با فضای رسانه‌ای آشنا شده و آنان را مورد ارزیابی قرار دهیم، از مهمترین مباحث مطرح شده در این برنامه‌ها “چالش مانکن” و ” سینما حقیقت” بود.
دبیر کمیته فرهنگ رسانه اظهارداشت: از دیگر مزیت‌های برگزاری این جلسات تعامل دوستان رسانه‌ای با یکدیگر و تبادل نظر است و در بخشی از جلسه نیز به بخش تولیدات و محصولاتی که در بخش رسانه داشته‌ایم پرداخته می‌شود.

بهزاد دانشگر:
** نقد داستان، نویسنده را پخته می‌کند
آن گاه داستان به صورت هر دو هفته یکبار سه شنبه ها از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، حوضخانه قلمستان را می‌توان تنها حوضخانه شناخته‌شده در بناهای مدرن دانست که با فضای گرم و دل‌نشین خود میزبان علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ است.
این بار آنگاه داستان با حضور علاقه‌مندان و نویسندگان و منتقدین جوان داستان میزبان داستان‌نویسان جوان و بهزاد دانشگر، نویسنده و منتقد ادبی بود.
بهزاد دانشگر، که خود از موسسان مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان به شمار می‌رود، از حضور در جمع جوان علاقه‌مند به داستان اظهار خوشنودی کرد و گفت: تا داستانی خوانده نشود و نقدی صورت نگیرد نویسنده پخته نمی‌شود، بنابراین باید از کسانی که داستان خود را در جمع می‌خوانند تشکر کرد.
مرجان جمالی، یکی از داستان‌نویسانی بود که در شش‌گوش حوض‌خانه داستان خود را برای حاضرین خواند. داستان او حکایت مردی بود که در زندگی خود به مشکل برخورده بود و وقت خود را در کافه‌ای گذراند. در جریان داستان او به نتیجه رسید تا اوضاع قهوه‌خانه را بهتر کند و در نتیجه آن زندگی خودش نیز بهتر شد.
بهزاد دانشگر که به‌عنوان سخنران و منتقد این جلسه دعوت‌شده بود در مورد داستان مرجان جمالی، اظهار داشت: گفتگو در مورد داستان به سلیقه افراد بازمی‌گردد و هر کس از دید خود به داستان نگاه می‌کند و در واقع، سلیقه افراد در گفت‌وگو پیرامون داستان مؤثر است.
وی ادامه داد: اما در داستان نقاط مشترک زیادی وجود دارد که با بررسی داستان‌های مختلف شاهد این اشتراک‌ها هستیم که داستان را جذاب می‌کنند.
این منتقد ادبی در ادامه گفت: خطی بودن داستان دلیل بر ضعف داستان نیست زیرا بسیاری از داستان‌های خوب را در ساختار خطی به یاد داریم. داستان باید فهم خاصی را منتقل کند که این فهم باعث ارتباط در داستان می‌شود.
دانشگر اظهار داشت: در این داستان گاهی بیان داستان نرم و گاهی خشن است، گاهی فضای عاطفی و گاهی رئال و گاهی هم فضای کنایی وجود دارد. این بیان متفاوت باعث می‌شود تا ما دقیقاً متوجه نشویم که روال بیان چیست.
وی افزود: برخی اتفاقات این داستان مشخص نیستند و علت برخی از رخدادها مشخص نیست. در داستان‌نویسی هنرمند در روال داستان سعی بر این دارد که در جریان داستان به برخی چرایی‌ها پاسخ دهد.

در نخستین دوره آموزشی “از ایده تا فیلم” مطرح شد/
** زندگی اجتماعی و توجه به انسان موجب شکل‌گیری فیلم‌های مدرن
نخستین کارگاه آموزشی فنون فیلم‌نامه نویسی از سوی دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در کتابخانه مرکزی این شهر و با حضور علاقمندان به فیلم‌نامه نویسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این دوره در گام نخست خود، میزبان سید سعید رحمانی فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت ایران و همچنین دارای مدرک دوره عالی دوساله فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای از «مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس» بود.
سعید رحمانی فیلم‌نامه‌نویس و مدرس دانشگاه در این نشست با اشاره به دو نوع فیلم‌نامه کلاسیک و مدرن، گفت: روند فیلم‌های کلاسیک به این‌گونه است تعادل اولیه، نیاز و در نهایت تعادل ثانویه که در نهایت در بخش نهایی یا مسئله هضم شده یا حل شده است. به عبارتی، انسانی که درابتدای فیلم نمایش داده شده، بر اساس اتفاقات صورت گرفته برای او، در ادامه دیگر انسان اولی نبوده و دچار تغییراتی شده است.
وی با بیان اینکه روایت کلاسیک ریشه در درام ارسطویی دارد، تصریح کرد: در این قصه با شخصیت کنش‌گر روبرو هستیم، در حالیکه در درام مدرن شاهد شواهد تاریخی و اجتماعی در این موارد هستیم.
وی بیان کرد: پایان بازی ویژگی مهم درام مدرن است، پایان باز نیست اما بن‌بست و بی‌پایان نیز نیست، روایت مدرن انسانی‌تر بوده و ساده‌سازی شده است.
این فیلم‌نامه‌نویس با اشاره به اینکه در درام مدرن یک انسان ویژه در ساختاری ساده قرار گرفته، افزود: در ساختار مدرن انسان و موضوعات انسانی بسیار رعایت شده و کمتر در آن ابتکار به کار رفته است، در حالیکه در روایت کلاسیک بیشتر به سمت اسطوره‌سازی و تخیل پیش می‌رود.
رحمانی با بیان اینکه ساختار کلاسیک نه‌تنها مفهومی است، بلکه در آن شکل و فرم نیز رعایت شده، ادامه داد: این در حالی است که سینمای مدرن شکل‌پذیر نبوده و فرمول جدیدی برای ارائه ندارد. با این حال، در روایت مدرن فرد اجازه تجربه‌گرایی داشته و تعریف شکلی ندارد.
وی با بیان اینکه در سینمای مدرن شاهد شکل‌های مختلفی هستیم، گفت: ماهی و گربه، طعم گیلاس، پرسه در مه و… هرکدام از یک شکل و فرم خاصی برخوردار هستند اما این اشکال قابل تعریف هستند.
این فیلم‌نامه‌نویس با بیان اینکه روایت مدرن به‌جای قصه‌پردازی حول محور انسان و شخصیت او می‌پردازد، اظهار کرد: در داستان مدرن، قصه اهمیت ندارد بلکه در آن انسان و روابط اجتماعی او مهم است و چگونگی تغییر و تحول انسان را در فیلم روایت می‌کند.
وی ادامه داد: در روایت کلاسیک شاهد پیشروی داستان به‌صورت خطی هستیم در حالیکه در روایت مدرن داستان به‌صورت لایه‌ای پیش می‌رود و در ادامه روند لایه‌ای داستان شاهد پیشرفت شخصیت در جغرافیای مسئله‌دار خواهیم بود.
رحمانی در تعریف روایت کلاسیک و مدرن، گفت: روایت کلاسیک پیوست پیش‌رونده و معنا‌دار رخدادها‌ به‌قصد ساختن یک اوج داستان است در حالیکه روایت مدرن پیوست اثرگذار رخدادها یا فرم‌ها به قصد ایجاد آگاهی در فرد است.

** کتاب “نئورئالیسم چیست؟” رونمایی شد
آئین نکوداشت استاد کامران شیردل با نام «سایه بر قاب» همراه با رونمایی کتاب ایشان با عنوان «نٸورٸالیسمچیست؟»برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در آخرین روز از برنامه سه روزه “سایه بر قاب” که توسط خانه مستند اصفهان و دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده بود، یک فیلم مستند اجتماعی با نام «اون شب که بارون اومد» از استاد کامران شیردل، مستندساز شناخته شده و معروف ایران به نمایش در آمد.
در بخشی از این برنامه آیین رونمایی از کتاب «نٸورٸالیسمچیست؟»نوشته کامران شیردل با حضور حجت‌الاسلام عباس کمساری، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و نگارستان امام(ره)، حجت‌الاسلام حبیب اله ارزانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از هنرمندان اصفهانی برگزار شد.
کتاب «نٸورٸالیسمچیست؟»نوشتهکامرانشیردلاستکهتاریخاجمالیسینماینٸورٸالیسمایتالیاطییکبازهزمانیرادربرمیگیرد.
پس از این رونمایی نشست تخصصی سینمای مستند اجتماعی با حضور کامران شیردل و دکتر شاپور بهیان برگزار شد. سینمای مستند اجتماعی یکی از جذاب ترین نمونه های سینمایی به شمار می‌رود، چون به دنبال کشف سوژه هاست که کامران شیردل تجربه های متعددی در آن داشته است.
در پایان این برنامه، کامران شیردل از رونمایی کتابش توسط اهالی فرهنگ و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تشکر کرد و گفت: باید بگویم که حتی ناشر کتاب هم این لطف را در حق من نکرد.
ویژه‌برنامه تخصصیسینمایمستنداجتماعیوصنعتیوحضوراستادیهمچون کامران شیردل در نگارستان امام(ره) بخشی از حرکتی آموزشی و ادامه دار در فرهنگ و سینمای اصفهان است که از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان آغاز شده و این روزها مورد استقبال سینماگران و علاقه مندان این هنر هفتم قرار گرفته است.
دفتر تخصصی سینما و خانه مستند اصفهان در راستای انجام برنامه های مشارکتی به برگزاری برنامه “سایه در قاب” با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و انجمن سینماگران استان اصفهان اقدام کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا