حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

خطای انسانی عامل ۷۰ درصد از تصادفات رانندگی

برای مهار حوادث رانندگی ناشی از خطای انسانی ضمن توجه به آموزش و ارتقاء سطح آگاهی و مهارت رانندگان و تقویت التزام و تعهد قلبی همگان برای احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به عنوان رعایت حقوق شهروندی و مسئولیت پذیری می بایستی عوامل موثر در تصادفات ناشی از عامل انسانی را شناخت .

عوامل خطر آفرین همچون سرعت، عدم توجه به جلو، تجاوز به چپ و راست، خواب آلودگی و عدم استفاده از کمربند ایمنی را برای خودروها وکلاه ایمنی برای موتورسیکلت ها را می توان برطرف کرد و بسترهای لازم را جهت بهبود سطح ایمنی و ارتقاء امنیت اجتماعی و بهبود بهداشت روانی جامعه انجام داد.

در این خصوص از طریق برنامه های استراتژ‍یک چند بخشی، طراحی و برنامه ریزی سیستم های ترافیک جاده ای و ضمن تامین امکانات ایمنی مستمر و متناسب موفق به کاهش فزاینده تعداد مرگ ها و جراحات ناشی از حوادث جاده ای شد که دراین راهبردها می بایستی به سه عامل اصلی سیستم ترافیک که شامل وسیله نقلیه ، استفاده کنندگان از راه و زیر ساختار راه توجه ویژه ای داشت.

در اقدامات مهندسی راه و وسیله نقلیه باید به نیازهای ایمنی و محدودیت های فیزیکی استفاده کنندگان از راه ها و همچنین در مورد فن آوری وسیله نقلیه لازم است تجهیزات کنار جاده ای با خصوصیات وسایل نقیله انطباق داشته باشد.

اتخاذ رفتار های مناسب از سوی استفاده کنندگان از راه ها مثل بستن کمربند ایمنی مکمل اقدامات مربوط به وسایل نقلیه می باشد و در تمام این راهبردها کنترل سرعت به عنوان یک عامل اصلی شناخته می شود زیرا علت اصلی تصادفات جدی و مرگ بار تجاوز میزان بار یا سرعت از میزان تحمل بدن انسان است.

به عنوان مثال خطر مرگ عابرین پیاده در تصادفات با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بالغ بر ۸۰% و درصورتیکه سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد خطر مرگ به ۱۰% کاهش می بابد که بدین منظور برای کاهش تصادفات مرگ بار ناشی از سیستم های ثبت تخلفات سرعت و انواع سیستم های همچون سرعت سنج های راداری، مادون قرمز و مغناطیسی و سرعت سنج پردازش تصویری به عنوان یک ابزار جهت کمک به پلیس در کنترل و ساماندهی ترافیک مد نظر قرار گیرد .

البته راهبردهای استراتژی کاهش تصادفات، توجه به وسیله نقلیه و کاهش عیب و نقص حادث و مستمر وسایل نقلیه مانند تصادفات ، توجه به وسیله نقلیه و کاهش عیب و نقص حادث و مستمر وسایل نقلیه مانند نواقص سیستم روشنایی ، ترمز ، فرمان و فقدان زنجیر چرخ، برف پاک کن و فرسوده بودن لاستیک بر طرف شود.

کارخانه های ساخت خودرو برای جلوگیری و پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی می بایستی به ساخت خودروهای ایمن، استاندارد و دارای دقت و ضریب ایمنی بالا همت گمارند و ارتقای سطح ایمنی خودروها و پیش بینی بالشتک های ضد تصادفات و سیستم های هوشمند در خودروها را مدنظر قراردهند و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه نیز معایب و نواقص مستمر خودروها را برطرف نمایند که بدینوسیله از تصادفات ناشی از عیب و نقص وسایل نقلیه پیشگیری شود.

با توجه به اینکه یکی دیگر از عوامل موثر در وقوع تصادفات نقص معابر اعم از نقص علائم عمودی، افقی و کم عرض بودن معابر و فقدان شانه خاکی و فقدان پارکینگ و فقدان حفاظت ایمنی در کنار معابر و وجود اختلاف سطح آسفالت و شانه خاکی است لذا به منظور پیشگیری از وقوع تصادفات ناشی از عیوب راه اصلاح و استاندارد سازی شکل هندسی دور برگردان ها، تقاطع ها، مطابقت دادن ضریب شیب بعضی از گردنه ها با ضریب ایمنی و استاندارد و هم تراز کردن سطح جاده با سطح شانه خاکی و ساخت پارکینگ ها در محل های مناسب، نصب آینه های محدب در سطح پیچ ها و کشیدن فنس های سیمی و بتونی به منظور جلوگیری از ورود حیوان به سطح جاده، تعمیر آسفالت معابر و به منظور ابگرفتگی معابر در هنگام بارندگی جدول کشی و ایجاد شیب ملایم برای خروج آب از سطح جاده و هدایت آن به کناره ها و تعمیر آسفالت معابر می تواند مفید فایده واقع شود.

به منظور ارتقاء سطح ایمنی راه ها و برقراری انضباط ترافیکی مدل جدیدی انضباط ترافیکی و ایمنی و بهداشت روانی به شرح ذیل ارائه می شود:

۱- جراحات ناشی از تصادفات به مقدارزیادی قابل پیش بینی و پیشگیری است که این امر منوط به طراحی و برنامه ریزی سیستم های ترافیک ، ارتقاء ایمنی سطح راه ها و وسایل نقلیه و ارتقاء فرهنگ رفتاری مردم می باشد.

۲- سیاست های ایمنی راه ها باید بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق داده ها و تحقیقات علمی باشد.

۳- از آنجای که خطا های انسانی در سیستم های پیچیده ترافیک را نمی توان به طور کامل حذف کرد و لیکن با ارائه راه حل های محیطی شامل طراحی را ه ها و وسایل نقلیه ایمن تر می تواند موثر واقع شود.

۴- طراحی و برنامه ریزی بر روی سیستم های ترافیکی منوط به گروه بندی تصادفات، شناسایی نقاط حادثه خیز و تجزیه تحلیل رفتار های ترافیکی رانندگان می باشد.

در کل به منظور دستیابی به انظباط ترافیکی و کاهش فزاینده تصادفات و به دنبال آن ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه می بایستی کلیه امکانات و تجهیزات تحقیقاتی مرتبط با امر ترافیک و بویژه سازمان های متولی امر ترافیک از جمله پلیس راه، راهنمایی و رانندگی،وزارت راه، صدا و سیما در راستای سالم سازی ترافیک قدم بردارند.

گردآوری توسط کارشناس اجتماعی پلیس راهور استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا