پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان

از سوی فرهنگسرای پایداری/

** چهارمین دوره پرورش راویان جوان دفاع مقدس آغاز شد
دوره چهارم آموزش راویان دفاع مقدس و نخستین دوره آموزش راویان طلاب شهر اصفهان از دی ماه جاری در فرهنگسرای پایداری در حال برگزاری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، روایتگری می‌تواند در کنار دیگر برنامه‌های آموزشی، راه شهدا را برای جوانان ما تبیین کند لذا دوره‌هایی که این روزها از سوی فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است می تواند مسیری برای معرفی دفاع مقدس به جوانان باشد.
سرپرست فرهنگسرای پایداری درباره برگزاری چهارمین دوره آموزش راویان شهدا در این شهر اظهار داشت: دوره چهارم پرورش راویان جوان فرهنگسرای پایداری به منظور ادامه و امتداد راه روایتگری و پرورش راویان جوان از ۲۳ دی ماه آغاز شده است.
سعید صرامی با بیان اینکه در این دوره ۸۶ نفر شرکت‌کننده حضور دارند، افزود: دوره نخست ۲۷ نفر، دوره دوم ۴۲ و دوره سوم ۵۰ شرکت کننده در دوره راویان جوان حضور داشتند که این افزایش شرکت‌کنندگان، نشان‌دهنده افزایش علاقه جوانان به موضوع روایت‌گری است.
وی با اشاره به اعطای گواهی پایان دوره به راویان تصریح کرد: حدود ۵۰ سرفصل محتوایی ویژه این دوره‌ها از سوی فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارائه شده است.
وی بیان کرد: سعی ما بر این است تا راویان در روایت‌های خود بیشتر از سیره زندگی شهدا با مردم سخن بگویند که در این راستا برای نخستین بار همزمان با برگزاری دوره چهارم “روایت عشق”، دوره روایتگری طلاب و مبلغین دینی نیز با همکاری دفتر تبلیغات حوزه با حضور ۳۰ نفر از طلاب و مبلغان دینی در حال برگزاری است.
سرپرست فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: سیره شهدا در دوره طلاب و مبلغان دینی طرح درس می‌شود تا در سخنرانی‌های خود وصیت شهدا را بازگو کنند.
صرامی تصریح کرد: برگزاری برنامه “کوله‌پشتی” روزهای پنجشنبه هر دو هفته یکبار، پرواز فانوس‌ها” در قطعات مختلف گلستان شهدا با فضاسازی و معرفی شهدای شاخص هر قطعه به مردم، نمایشگاه “جهاد خاموش” از جمله برنامه های فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان است.
وی خاطرنشان کرد: دوره چهارم آموزش راویان و نخستین دوره آموزش راویان طلاب شهر اصفهان از دی ماه در فرهنگسرای پایداری آغاز شده تا فرصتی برای روایت سبک زندگی شهدا فراهم شود.

 

** موزه هنرهای معاصر میزبان شاعرانه تابلوهای نقاشی “گوشه های اصفهان
موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان نمایشگاه “گوشه های اصفهان” آثار نقاشی جهانگیر شهدادی در قالبی متفاوت و شاعرانه است.
نمایشگاه “گوشه های اصفهان” از ۲۰دی افتتاح شده و به مدت یک ماه در محل موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزبان هنردوستان خواهد بود.
جهانگیر شهدادی نقاش، و نویسنده مقاله‌های متعدد و کتاب‌هایی درباره هنر ایران و غرب، بیشتر از چهل سال به تجربه عملی و نظری در رشته‌های گوناگون هنرهای دیداری پرداخته‌است.
جهانگیر شهدادی در ۱۳۲۲ در نایین به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۳ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه پیدا کرد و پس از دو سال تحصیل در رشته نقاشی به تحصیل در رشته مهندسیِ معماری پرداخت. او در سال ۱۳۵۲ با مدرک فوق لیسانس و تقدیر نامه از این رشته فارغ‌التحصیل شد.
شهدادی در خصوص رشته تحصیلی اش معتقد است که خوشحالم معماری خواندم چون چیزهایی را که آرزو داشتم درباره نقاشی بدانم، خیلی راحت‌تر فهمیدم، برای همین معماری هم جزو تخصص‌های نقاشی‌ام شد و زمانی‌ که احساس کردم بس است، معماری را کنار گذاشتم که از آن زمان، حدود سی سال می‌گذرد.
شهدادی در پاییز ۱۳۷۶، برای معرفی آثار مدرن ایران و هنرمندان آن به هنردوستان و هنرمندان اصفهانی، نمایشگاهی از آثار نقـــاشان و مجــــسمه سازان مشـــهور معاصر ایرانـــی در دو گالری کلاســـیک و کوثر اصفهــان برپا کرد و وی این حرکت فرهنگی را “پل اصفهان” نامید.
“گوشه‌های اصفهان” نمایشگاهی متفاوت و خاص بوده که موزه هنرهای معاصر اصفهان را میزبان شاعرانه تابلوهای نقاشی جهانگیر شهدادی کرده و در واقع شعر یکی از روایت‌های این نقاش است که تلاش می‌کند آن را در قاب تابلوهایش به تصویر بکشد.
جهانگیر شهدادی علت نامگذاری این نمایشگاه به نام “گوشه‌های اصفهان” را یکی از مجموعه‌های شناخته شده کیوان قدرخواه همکار و دوست شفیق شاعر اصفهانی عنوان کرده است.
این نقاش در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: من در شهر اصفهان به دنیا نیامده‌ام اما با بزرگ شدن در این شهر خودم را اصفهانی می‌دانم. لذا می‌خواهم به کسانی در شهر اصفهان دست به تولید هنری می‌زنند یادآوری کنم که تفاوت شما با دیگران این است که در شهر اصفهان زندگی می‌کنید.
وی می‌افزاید: به آنها می‌گویم از لحظه‌ای که احساس کردید بدون تولید هنری نمی‌توانید زندگی کنید، تاثیر اصفهان با همه تاریخ و بناها، رودخانه و دیگر چیزها را در درون خود احساس خواهید کرد. پل‌ها، کاشی کاری‌ها، مادی‌ها، میدان‌ها، آدم‌ها و بازار، همه و همه در درونتان از شکل کلی خارج می‌شوند و حضوری خاص خواهند یافت.
این نقاش هنرمند اضافه می‌کند: اصفهان در درون خود نوعی تاریخ زنده را دارد و کافی است هنرمند اصفهانی در آن کمی مکث کند تا درخشش آن را ببیند.
نمایشگاه نقاشی “گوشه‌های اصفهان” با ۳۶ اثر از جهانگیر شهدادی در موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان هنردوستان به نقاشی و شعرفارسی است.

 

در تالار هنر اصفهان/
** نمایش متفاوت “قطعه گمشده” تا پایان دی ماه تمدید شد
اجرای نمایش “قطعه گمشده” به کارگردانی حمید پورآذری و نویسندگی نگار داستان پور تا پایان دی ماه در طبقه فوقانی تالار هنر تمدید شد.
“قطعه گمشده” روایت اشخاصی است که کودکانگی روح خود را در میان دغدغه های بسیار روزمره خود گم کرده اند و سعی دارد فضایی ایجاد کند که مخاطب لحظه ای به زندگی خود بیاندیشد و با کنکاش آن بخش های از یاد رفته خود را پیدا کند.
این نمایش در واقع بازگشتی به دنیای گمشده آدم هاست، آن قسمتی که سرکوب شده و باید گفت که این نمایش در عین روایت کردن، روایتی ندارد.
شکل اجرایی این نمایش متفاوت از عادات تماشاگر است و در آن کشف مکان غیر متعارف برای اجرای نمایش صورت گرفته است.
عادل یوسفی، لیلا قربانی، هاجر عتیقی، وحید عمرانی، متین برخوردار، روح اله جمشیدی، علی جلالپور، الهه جلالپور، زینب گیوی، محسن کرمی، تهمینه اکسیر، دلاور خسرو نیا، نعیمه مهدویان، رسول رمضانی، زهرا شفیع، رایا امیری، مهگل مجاز، شیلا رستمی، علی آزادمهر، مسیح حیدری، مجید مختاری، محمد مختاری، کیوان احمدیان، فاطمه خداوردی، هانیه موسوی زاهد و الینا ستاری در آن به ایفای نقش می پردازند.
گفتنی است؛ علاقمندان برای دیدن نمایش متفاوت”قطعه گمشده” که با ظرفیتی محدود اجرا می شود، می توانند با تهیه بلیط از سایت tiwall.com تا ۳۰ دی ماه، هر روز رأس ساعت ۱۵ به تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان واقع در میدان لاله مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۵۶۶۰۸۸۱ تماس حاصل کنند.

 

** تمدید اجرای اپرا تئاتر “هفت خوان رستم” در تالار هنر اصفهان
اجرای اپرا تئاتر “هفت خوان رستم” به نویسندگی و کارگردانی عرشیا شفیعیون تا ۲۶ دی ماه در تالار هنر اصفهان تمدید شد.
این نمایش هفت خوان رستم را با شیوه اجرایی خاص و سبک شعر خوانی صحیح با رعایت کامل قواعد ادبی به اجرا در می آورد.
هاشم شمس، مصطفی بهشتی، رضا کریمی، مصطفی نجفی و تعدادی جوان جویای نام و تازه وارد به عرصه هنر در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.
این نمایش در حدود ۴۰ بازیگر دارد که به همراه گروه کُر و اجرای موسیقی زنده ای که با آهنگسازی محمدرضا کرمی روی صحنه می رود و همچنین عوامل پشت صحنه در جمع به ۸۰ نفر می رسند.
اپرا تئاتر “هفت خوان رستم” تا ۲۶ دی ماه جاری تمدید شده که علاقه مندان برای تماشای این نمایش می توانند از ساعت ۱۹:۳۰ در محل تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان حضور یابند.
شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو بلیط می توانند با شماره تلفن ۳۵۶۶۰۸۸۱ تماس گرفته و یا به آدرس تالار هنر اصفهان واقع در میدان لاله مراجعه کنند.

** پخت انواع کیک، پنکیک و کاپ در سومین برنامه “صبحانه سلامت
سومین برنامه جشنواره “صبحانه سلامت” روز دوشنبه ۲۷ دی ماه با محوریت پخت انواع کیک، پنکیک و کاپ برگزار می شود.
جشنواره “صبحانه سلامت” به منظور آموزش مستقیم به سالمندان برای سلامت جسمی و رعایت رژیم غذایی در این سن و همچنین عشق ورزیدن به خود و خانواده از طریق یادگیری غذاهای جدید از سوی باغ تجربه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
سالمندان در این جشنواره با توجه به موضوع تعیین شده، صبحانه مورد نظر را پخته و جهت مسابقه به معرض نمایش می گذارند که با حضور مربی براساس پارامترهای امتیازبندی شده نفرات برتر برگزیده می شوند.
جشنواره “صبحانه سلامت” از سوی باغ تجربه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ویژه روزهای دوشنبه هر هفته در فصل زمستان برنامه ریزی شده که در سومین برنامه به موضوع پخت انواع کیک، پنکیک، کاپ و صبحانه اختصاص یافته است.
علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند روز دوشنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ به محل باغ غدیر، پارکینگ شماره پنج واقع در خیابان علامه امینی مراجعه کنند.

رییس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل:
** کودکان با حضور در دل محلات با محل زندگی خود آشنا می شوند
مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در نظر دارد با هدف حفظ میراث معنوی اصفهان کودکان را با محل زندگی خود آشنا کند.
رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل گفت: این مرکز با دعوت از نخبگان و اساتید دانشگاه در بخش‌های مرمت، معماری، شهرسازی ، تاریخ و ادبیات، سعی دارد با تشکیل کارگاه‌های مختلف در این زمینه به تشکیل جلسات تخصصی بپردازد.
حمید فرهمند با بیان اینکه مرکز اصفهان‌شناسی در سال های آینده به عنوان پژوهشگاه بزرگ مطالعات اصفهان‌پژوهی به شمار خواهد رفت، افزود: در تلاش هستیم تا با حضور دانش‌آموزان آمادگی و پیش‌دبستانی در دل محلات و با همراهی آموزش و پرورش و بخش خصوصی، کودکان را با محل زندگی خود آشنا کنیم زیرا این کار نقش مهمی در حفظ میراث معنوی اصفهان به ویژه حفظ و معرفی تاریخی شفاهی محلات دارد.
وی به برنامه دیدار با فرهیختگان که به صورت یک هفته در میان توسط مرکز اصفهان‌شناسی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اجرا می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: از این دیدارها می‌توان به دیدار با دکتر خوشنویس‌زاده، دکتر کتابی، استاد احمد تویسیرکانی، استاد عباسعلی ادیب، دکتر اصغر محمودآبادی، استاد حسن کیانی و … اشاره کرد.
وی پیرامون برنامه‌های آینده مرکز اصفهان‌شناسی، گفت: اجرای مطالعات مختلف درباره دولت‌خانه صفوی، برگزاری همایش بین‌المللی فرهنگ و تمدن در روزگار صفویان، برگزاری همایش آل‌بویه در اصفهان و اجرای طرح دانش‌نامه هنرهای سنتی اصفهان از مهم‌ترین برنامه‌های آینده این مرکز به شمار می‌رود.
رییس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل مهم‌ترین وظیفه مرکز اصفهان‌شناسی را هویت‌شناسی وهویت‌بخشی دانست و تصریح کرد: از شاخص‌ترین فعالیت‌های انجام گرفته در مرکز اصفهان‌شناسی، چاپ کتاب در حوزه مطالعات اصفهان‌شناسی به شمار می‌رود که در این بخش بهترین کتاب “اصفهان” است که طی مدت چهار سال فراخوان آن اعلام شده و پس از تهیه، به همکاران و علاقه‌مندان در این حوزه تقدیم می‌شود.
فرهمند با اشاره به چاپ بیش از ۴۰ عنوان کتاب در سال جاری، گفت: در این کتاب‌ها توجه ویژه‌ای به بخش گردشگری، کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد کتاب شده که برگزاری جلسه نقد کتاب” ارامنه جلفای نو در عصر صفوی” نیز از جمله آنها بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا