شهر و جامعه

توسعه از سرمایه‌گذاری بر روی کودکان آغاز می شود نه از سد سازی و سرمایه‌گذاری صنعتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، وی با بیان اینکه متاسفانه امروز آموزش و پرورش درگیر مسایل زیادی است که با وجود این مسایل، ایجاد تحرک و تحول در آن تا ۱۵ سال آینده بعید به نظر می رسد، تصریح کرد: در حال حاضر نظام تدبیر کشور ما در برنامه های خود رابطه ای بین آموزش و پرورش و توسعه برقرار نکرده، در حالی که اگر برای سه نسل به همان میزانی که برای سد سازی سرمایه گذاری شد، برای دبستان وپیش دبستان هزینه شود، روند توسعه در کشور آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه در تحقیقات مشخص شده بازدهی منافع اقتصادی سرمایه گذاری در آموزش از همه انواع دیگر سرمایه گذاری ها، بیشتر است، افزود: مغز کودکان تا ده سال مانند یک توده عظیم از« سیناپس» بوده و بعد از این دوره، سیناپس ها کاهش خواهند یافت. سیناپس‌ها واسطه‌هایی هستند که امکان ارتباط بین سلول‌های مغزی یا نورون‌ها را فراهم‌ می‌آورند. هرچه سیناپس‌ها بیشتر باشد، ظرفیت عملکرد مغز بالاتر است. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بنابراین کودکان ذخیره عظیمی از سرمایهاند و درواقع سرمایه های اصلی توسعه هستند. وی ضمن بیان اینکه امروزه کشورهای مختلف در حال سرمایه گذاری در تحول نظام آموزشی هستند، گفت: کشور فنلاند بالاترین درآمد توریستی را از توریسم آموزشی دارد یعنی حجم عظیمی از توریست ها از کشورهای مختلف برای بازدید از نحوه عملکرد نظام آموزشی این کشور، به آن وارد می شوند.

رنانی افزود: متاسفانه در کشور ما در صد سال اخیر، تنها انسان های دانشمند تربیت شده در حالی که توسعه، نیازمند توانمندی است و در کشور ما انسان‌ها به اندازه کافی توانمند پرورش نمی‌یابند. اگر در نظام آموزشی ما از همان هشتاد سال پیش بر پرورش کودکان متمرکز می شد، انسان های توانمند تربیت می یافت. وی افزود: اصلی ترین عامل توسعه یا توانمندی انسان‌ها، مادران هستند. در واقع لازم است مادران ما یاد بگیرند که چگونه کودکانشان را تخریب نکنند زیرا کودکان بالقوه توانمند هستند و معمولا ما با نحوه عمل خود توانایی آنان را تخریب می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مادران توانمند می توانند کودکان توانمند تربیت کنند، تصریح کرد: محوری ترین توانمندی برای توسعه، توانایی «گفت وگو» بوده وتمرین گفت وگو، محوری ترین سرمایه‌گذاری برای آغاز توسعه است. رنانی افزود: هر تحولی به منظور توسعه از گفت وگو آغاز می شود و لازم است ضرورت مساله گفت وگو و تمرین روش‌های گفت‌‌وگو از طریق همه نهادهای مدنی بویژه فرهنگسراها به خانوارها منتقل شود و بانوان با مهارت های گفت و گو آشنا شوند.
وی تاکید نمود: گفت و گو صحبت کردن متفرقه یا همان «اختلاط» نیست. گفت وگوی واقعی، شرایط و ویژگی‌هایی دارد که هر دو طرف گفت‌وگو باید داشته باشند. در این صورت، در پایان هر گفت‌وگوی واقعی نگرش فرد تغییر یافته و چیدمان انگاره های ذهنی وی جابه‌جا می‌شود. وی در پایان با بیان اینکه راه اندازی پویش «عبور از ترس» یکی از الزامات برای تحول در نقش اجتماعی زنان در جامعه ما است، گفت: زنان ما با دو نوع ترس «بیولوژیک»‌ و ترس «اجتماعی» روبه رو هستند که قدرت آنها را در ایفای نقش موثر درجامعه محدود می‌کند. مثلا ترس از حیواناتی مانند سوسک، موش یا گربه یکی از مواردی است که مانع افزایش قدرت اجتماعی زنان شده است. همچنین بسیاری از زنان به دلیل ترس اجتماعی توان بروز خود و پذیرش مسئولیت‌های درخور و هم شأن خود را ندارند. و البته این نوع ترس با ناتوانی در گفت و گو آغاز می شود. وی تصریح کرد: اگر بانوان در گفت و گو توانمند شوند، ترس اجتماعی نیز از بین خواهد رفت.

در پایان این کارگاه مقرر شد به زودی کارگاه بعدی با موضوع «عبور از ترس» یا «مهارت‌های جرأتمندی» برای بانوان شرکت کننده برگزار شود و نیز این کارگاه‌ها با همکاری فرهنگسراها و سایر نهادهای مدنی به نوبت در محلات شهر اصفهان برگزار گردد.

در ادامه این کارگاه آموزشی یحیی قایدی، دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران نیز ضمن بیان اینکه NGO  توانمندسازی بانوان دارای کودکان دو تا هفت سال در اصفهان در حال شکل گیری است، گفت: برای تبدیل شدن به انسان توسعه یافته لازم است عادات قبلی وی از او گرفته شود و عادات مثل تومورهایی هستند که به ذهن چسبیده اند و رفع این موضوع، درد آور است. وی افزود: توسعه ذهن، پایه مابقی توسعه ها بوده و برای ایجاد ذهن توسعه یافته، باید زحمت کشید. قایدی ضمن بیان اینکه گفت وگوی منظم و با قاعده، پیشتاز توسعه است، افزود: گفت و گو علاوه بر اینکه به ما امکان طرح ایده هایمان را می دهد اثر روانی نیز داشته و موجب مطرح شدن ایده های دیگران نیز خواهد شد. قایدی افزود: گفت و گو  زمانی رخ می دهد که ادعاها متفاوت باشد و هر انسان وقتی می خواهد صحبت کند، لازم است بداند ادعایش چیست.  دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از انسان ها درگیر بحران گوش دادن هستند، افزود: کلید بسیاری از مشکلات بشر درست گوش دادن است و مسوولیت شنیدن تنها متوجه شنونده نبوده و گوینده نیز در آن مسوول است. قایدی تاکید کرد: صحبت ها باید خلاصه و قابل فهم باشد.

 همچنین علی اعتصام پور، مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان نیز با بیان اینکه رشد از خانواده و بالاخص از زنان آغاز می شود، گفت: متاسفانه درصد زیادی از زنانی که برای مشکلات قلبی به پزشک مراجعه می کنند، در حقیقت دارای مشکلات روان تنی و بیمار انگارانه هستند و برای توانمند نمودن بانوان لازم است برای حل این معضل تلاش جدی صورت گیرد. وی در ادامه افزود: متاسفانه زنان  بیشترین میزان مشکلات استخوانی را بعد از سنین یائسگی داشته و آموزش در این زمینه نیز مغفول مانده است. اعتصام پور در پایان تصریح نمود:  توسعه نیازمند تعامل بوده و دستگا های مختلف برای آموزش در زمینه توانمندسازی زنان باید با هم همکاری نمایند.

زهرا اخوان نسب، معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این کارگاه آموزشی گفت: برنامه های آموزشی به منظور توانمندسازی بانوان و با مشارکت معاونت بانوان، شهرداری و استانداری اصفهان تدوین و مقرر گردید این برنامه ها با همکاری مدیران تشکل هایی که اداره آن را زنان برعهده دارند، به محله ها و فرهنگسراهای مختلف کشانده شود. وی افزود: پروژه مذکور به سرپرستی دکتر رنانی و با حضور جمعی از اساتید و اقشار مختلف زنان اجرا خواهد شد.

 در ادامه علی نادری، مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان این موضوع که علیرغم اینکه بعد از انقلاب اسلامی حدود ۱۷۰ میلیارد دلار برای آموزش، بهداشت و تحصیل زنان هزینه شده، اشتغال ۱۳ درصدی بانوان قبل از انقلاب به ۱۴ درصد رسیده است گفت: مساله امروز تنها به میزان اشتغال زنان تاکید نداشته بلکه پروژه ای به نام IWD ( پروژه حمایت از بانوان برای مدیر شدن) در سراسر دنیا در حال اجراست و در خاورمیانه نیز برنامه های آموزشی به منظور تربیت بانوان مدیر پیاده می شود . نادری تاکید نمود: زنان امروز لازم است آموزش های لازم برای اخذ رده های بالای مدیریتی را کسب نمایند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا