پیشخوانعناوین اخبار

سالیانه ۲۰ درصدتامین کود کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا،«سیدمهدی حسینی یزدی» درباره واردات سم به کشور اظهارکرد: اکنون ۷۰ درصد کود مورد نیاز کشور از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین می شود که بخشی از آن تولید داخلی و بخشی وارداتی است.

به گفته وی؛ در حال حاضر نیاز مصرفی سالیانه کشور به سم بین ۲۴ تا ۲۷ هزار تن است که ۷۵ درصد از تولیدات داخل و ۲۵ درصد از محل واردات تامین می شود. بخشی از سم وارداتی را در شرایطی که بیش از نیاز داخلی باشد، می توانیم صادر کنیم.
حسینی یزدی حضور شرکت های دولتی در مناقصه ها و تامین کود و سم از تولیدات داخلی و واردات را خلاف اصل ۴۴ دانست و گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید تامین کود و سم کشور به بخش خصوصی واگذار شود و ما آمادگی کامل را برای ورود به این بخش داریم. به دولت پیشنهاد دادیم وارد مناقصه ها نشود، همانگونه که تامین سم مورد نیاز کشور در سال ۱۳۸۳ به صورت پلکانی به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون سموم توسط بخش خصوصی تامین می شود.
رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان این که در دنیا حداقل عوارض به تولید و واردات سم و کود تعلق دارد، گفت: اکنون شرکت های خصوصی سموم کم خطر را با ارز آزاد و ۱۶ درصد گران تر از ارز مبادله ای تامین و وارد می کنند، در حالی که بخش خصوصی در صورت حمایت دولت می تواند با قیمت مناسب وارد کند در صورتی که عوارض و تعرفه ها کم شود.
به گفته حسینی یزدی، سال گذشته بین ۴ تا ۲۰ درصد تعرفه به واردات سم اختصاص داشت و تعرفه سموم پرخطر بیش از این بود.
وی اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان برای هرلیتر مواد تکنیکال ۶ درصد و برای واردکردن سموم آماده مصرف چهار درصد عوارض می پردازند که از دلیل پرداخت این میزان عوارض آگاهی نداریم.

تعرفه ثبت سموم جدید ۳۵۰ میلیون ریال است
رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران درباره تعرفه ثبت سموم جدید گفت: برای ثبت سموم جدید بین ۹۰ تا ۳۵۰ میلیون ریال(۹تا ۳۵ میلیون تومان) هزینه دریافت می کنند، در حالی که در کشورهای دیگر تعرفه ثبت سموم بین ۵ تا ۷ درصد است.
حسینی یزدی با بیان این که تولید مواد خوراکی در کشور به دلیل اخذ عوارض بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بالاتر از تولید مواد خوراکی در دنیا است، افزود: تنها بخشی از نهاده ها همچون سم، کود و بذر از پرداخت ارزش افزوده معاف است اما برای ابزار آلات بخش کشاورزی ۹ درصد ارزش افزوده اخذ می شود.

سموم تکنیکال از چین و هند وارد می شود
حسینی یزدی درباره تاثیر پسابرجام در واردات سم و کود کیفی گفت: ما در مراحل ابتدایی تامین ارز قرار داریم و باید تلاش کنیم تا این مشکل واردات مواد تکنیکال و سموم آماده مصرف با ارز آزاد حل شود.
وی با بیان این که بخش عمده کودهای وارداتی از اروپا تامین می شود و کیفی است، اظهار داشت: اکنون ۲۵ درصد سموم تکنیکال ما از چین و هند وارد می شود، اما تامین ۱۰ درصد سموم آماده مصرف از اروپا صورت می گیرد.

چهارمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران
رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایرانی اظهار داشت: چهارمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران از پنجم تا هشتم بهمن ماه جاری با حضور انجمن واردکنندگان سم و کود، انجمن تولیدکنندگان سم و انجمن بذر اصلاح شده ایران در بوستان گفت و گو برگزار می شود.
به گفته حسینی یزدی، در برپایی این نمایشگاه تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی تهران، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، سازمان حفظ نباتات و انجمن صنایع تولیدکنندگان و بذر سم و کود همکاری دارند.
وی افزود: برگزاری این نمایشگاه در سال های اخیر به منظور نشان دادن ظرفیت ها و توانمندی های بخش خصوصی به دولتمردان و مسوولان وزارت جهادکشاورزی بوده است. بخش خصوصی در تامین واردات و تولیدات داخلی سم تاکنون موفق بوده و از لحاظ کمی و کیفی هیچ مشکلی نداشتیم. به نظر می رسد دولت تامین کود را نیز به بخش غیردولتی واگذار کند تا شرایط مناسب تری در این بخش مهیا شود.
وی ادامه داد: امسال در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۲ کلاس تخصصی برای آموزش کشاورزان ، واردکنندگان، تولیدکننگان و توزیع کنندگان برپا می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا