پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

از رضایتمندی مردم از مرکز فوریت های پلیسی تا حجاب ارمغان انقلاب

 

به گزارش زپایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان ،سرهنگ” علی ملکی آهنگران”  در خصوص میزان تماس های برقرار شده با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در ده ماهه امسال گفت: در این مدت تعداد یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۹۵۸ نفر تماس با این سامانه برقرار شده است که از این تعداد ۹۳۴ هزار مورد آن منجر به حضور ماموران در صحنه و انجام عملیات پلیسی توسط واحدهای گشت ۱۱۰ شده است.

وی افزود: ۳۹۱ هزار و ۳۱۶ مورد از این تماس ها راهنمایی و ارشاد و ۳۵ هزار و ۳۴۹ مورد نیز غیر قابل رسیدگی بودند.

این مقام مسئول در خصوص حضوربه موقع ماموران پلیس ۱۱۰ در صحنه نیز گفت: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که ۵۶۵ هزار و ۱۰۷ مورد از تماس های گرفته شده با این سامانه در ده ماهه امسال فوریتی بودند و ماموران ما می بایست زیر ۱۵ دقیقه بر سر صحنه حاضر می شدند که ۷۶ درصد آنها زیر ۱۰ دقیقه، ۱۸ درصد نیز بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و ۶ درصد نیز بین ۱۵ تا ۲۰دقیقه انجام یافته است.

رضایتمندی ۸۸ درصد تماس گیرندگان با ۱۱۰

سرهنگ آهنگران در خصوص نظارت بر عملکرد ماموران پلیس ۱۱۰ نیز گفت: این نظارت هم از طریق سایت فرماندهی و کنترل ناجا در تهران به صورت روزانه صورت می گیرند، هم از طریق گشت های کنترلی پلیس استان انجام می گیرد.

وی افزود: علاوه بر این به صورت روزانه با کسانی که به سامانه ۱۱۰ زنگ زدند، تماس گرفته و میزان رضایت آنان از نحوه ارائه خدمات اپراتوران و همچنین عملکرد ماموران در زمان حضور در صحنه نظر سنجی می شود که ارزیابی های صورت گرفته در ۱۰ ماهه امسال از رضایتمندی ۸۸ درصدی تماس گیرندگان با سامانه ۱۱۰ حکایت دارد.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: موضوع رضایتمندی مردم از ۱۱۰ به قدری برای پلیس استان اهمیت دارد که در این زمینه هر ماه جلساتی با هیئت رئیسه و مسئولان انتظامی استان برگزار و  در خصوص موضوعات تماس ها  و نحوه رضایتمندی مردم بررسی و  نسبت به رفع معایب و تقویت هرچه بیشتر این سامانه تصمیم گیری های لازم به عمل می آید.

سرهنگ آهنگران در پاسخ به این سوال که پلیس ۱۱۰ استان از چه جایگاهی در کشور برخوردار است گفت: خوشبختانه در ارزیابی های صورت گرفته توسط معاونت عملیات نیروی انتظامی، پلیس ۱۱۰ استان از جایگاه ها بالایی در کشور برخوردار بوده و جزو برترین های پلیس ۱۱۰ کشور به شمار می آید.

– اقدامات صورت گرفته برای کاهش تاخیر حضور ماموران ۱۱۰در صحنه

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای کاهش تاخیر حضور ماموران ۱۱۰ بر سر صحنه صورت گرفته گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه از سال ۹۳ تا کنون انجام یافته تفکیک گشت های ۱۱۰ از گشت های پلیس پیشگیری و انتظامی و راه اندازی یگان فوریتی پلیس ۱۱۰ بود که این یگان هم اکنون در چهار شهرستان اصفهان، کاشان، نجف آباد و خمینی شهر فعال است.

وی با بیان اینکه راه اندازی این یگان در حضور سریع ماموران ۱۱۰ بر سر صحنه بسیار موثر بوده و از تاخیر آنان به طور چشمگیری جلوگیری به عمل آمده است گفت: در نظر است تا این یگان در آینده ای نزدیک تقویت شده و نقاط بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد.

این مقام مسئول افزایش خطوط ۱۱۰ و اختصاص موتورسکلت های تیزرو برای ماموریت های ۱۱۰ را از دیگر اقدامات برای کاهش تاخیر حضور در صحنه ماموران عنوان کرد و گفت: تاپایان امسال نیز طرح تجمیع خطوط ۱۱۰ در مرکز استان به منظور تسریع در اعلام موارد تماس گیرندگان به واحدهای گشتی انجام می شود که تاثیربسیار زیادی در کاهش تاخیر ماموران بر سر صحنه خواهد داشت.

سیستم پیامک پلیس ۱۱۰ گامی دیگر برای دریافت نیازهای غیر فوریتی مردم

در راستای خدمت رسانی بهتر به شهروندانی که به هر دلیلی قادر به برقراری تماس با این مرکز نیستند نیروی انتظامی سیستم پیامک ۱۱۰ را  راه اندازی کرد که این شماره هم اکنون برای سهولت بیشتر با همکاری مسئولان مربوطه با همان شماره سه رقمی ۱۱۰  راه اندازی شده است.شهروندان  می بایست برای ارسال موارد غیر فوریتی فقط به این شماره پیامک بزنند و از برقراری تماس مستقیم با شماره ۱۱۰ خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ آماده دریافت اخبار اطلاعاتی، پیشنهادات و انتقادات مردم شریف استان از طریق ارسال پیامک است و  شهروندان می توانند موارد غیر فوریتی خود را از این طریق به اطلاع مسئولان پلیس برسانند.

توصیه هایی به مردم هنگام تماس با ۱۱۰

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان گفت: به شهروندان توصیه می کنیم هنگام تماس با سامانه ۱۱۰ آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و آدرس و نشانی محل را به صورت دقیق و آرام به اپراتور ارائه کنند و تا زمان حضور ماموران و واحدهای گشت ۱۱۰ در صحنه صبر و حوصله داشته و به خود و اطرافیان استرس وارد نکنند.

وی افزود: یکی از مواردی که بسیار با سامانه ۱۱۰ تماس می گیرند موضوع سد معبر خودرو است که در این زمینه لازم است به شهروندان اعلام نمایم که این گونه موارد منتظر حضور گشت پلیس نباشند زیرا اپراتور شماره پلاک خودرو را از تماس گیرنده دریافت و با مالک ان جهت انتقال خودرو تماس می گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهروندان می بایست  فقط در موارد فوریتی با سامانه ۱۱۰ تماس بگیرند اظهار داشت: شهروندان بین موارد فوریتی و غیر فوریتی تفاوتی قائل نیستند و توقع دارند ماموران برای هر موضوعی که تماس می گیرند در محل حاضر شوند در حالی که موضوعات در این سامانه تفکیک شده و درموارد غیر فوریتی ماموران با زمان متناسب از نیم ساعت تا یکساعت در محل حاضر می شوند.

وی بر لزوم فرهنگسازی استفاده از سامانه ۱۱۰ در سطح جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: اگر مردم فرهنگ استفاده از این سامانه را فرا بگیرند قطعاً با کاهش انتقادات از تاخیر ماموران در صحنه روبرو خواهیم شد.

**هشدار پلیس فتای اصفهان در خصوص کلاهبرداری های پیامکی

 رئیس پلیس فتای استان با هشدار در خصوص کلاهبرداری های پیامکی گفت: شهروندان باید بدانند که برای دریافت جایزه و یا وجه نیازی به ارسال اطلاعات بانکی نیست.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی اظهار داشت: اخیرا مشاهده شده است کلاهبرداران پیامک های جعلی با مضامینی مانند “مشترک گرامی شما برنده جایزه قرعه کشی شده‌اید” را ارسال کرده  و از دریافت کنندگان پیامک می خواهند که برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت به سایت مورد نظر مراجعه نمایند.

وی افزود: یکی از جرائمی که امروزه در فضای مجازی باب شده، و مبالغ بسیاری از شهروندان از این طریق کلاهبرداری می شود ارسال پیامک‌هایی جعلی  است که با متنی بسیار جذاب و اغوا کننده طراحی می‌گردد و در غالب طرح‌های مختلف که همگی با استفاده از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی و در ایام و مناسبت‌های خاص به صورت انبوه برای هموطنان ارسال می‌شود.

این مقام مسئول عنوان داشت: پس از مراجعه کاربر به سایت مورد نظر ، در صفحه نخست آن سایت درگاه پرداخت جعلی یکی از بانک‌های معتبر مشاهده می‌گردد که طبق گفته سایت برای دریافت جایزه خود باید اطلاعات خواسته شده را پر نمایند.

این مقام انتظامی بیان داشت: اطلاعات خواسته شده شامل شماره حساب‌، رمز دوم‌، کدcvv2، تاریخ انقضاء و … است و در صورتی که کاربر این اطلاعات را وارد نماید حساب وی در مدت زمان کوتاهی توسط کلاهبرداران خالی می‌شود.

سرهنگ مرتضوی گفت: پلیس فتا به شهروندان توصیه می کند  تا با حفظ هوشیاری و رعایت هشدارهای ارائه شده، در صورت دریافت پیامک‌هایی از این دست به آنها پاسخ ندهند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: شهروندان این نکته خیلی مهم را هم  هرگز نباید  فراموش کنند که برای دریافت جایزه، نیازی به ارسال اطلاعات بانکی به غیر از شماره کارت نیست و در صورت برخورد با چنین پیامک هایی موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به اطلاع پلیس برسانند تا پیگیری ها برای برخورد با این گونه کلاهبرداران صورت گیرد.

**توقیف پژو ۲۰۶ با بیش از ۴۸ میلیون ریال خلافی

 یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ با بیش از ۴۸ میلیون ریال جریمه پرداخت نشده و ۱۰۴ فقره تخلف حادثه ساز توقیف شد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بعد از ظهر روز گذشته ماموران پلیس راه “کاشان-اصفهان” یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ را به علت تخطی از سرعت مجاز در آزاد راه امیرکبیر متوقف کردند.

وی ادامه داد: در استعلام از سوابق این خودرو مشخص شد دارای ۴۸میلیون  و ۱۴۰ هزار ریال جریمه پرداخت نشده و ۱۰۴ فقره تخلف حادثه ساز است.

این مقام انتظامی بیان داشت : بیشترین تخلف ثبت شده برای این خودرو تخطی از سرعت مجاز  و عبور از محل ممنوع بود که توسط دوربین های ترافیکی پلیس ثبت شده است .

سرهنگ جهانگیر کریمی در پایان خاطر نشان کرد: برابر تبصره ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که مبلغ جریمه خودرو به ۱۰ میلیون ریال برسد پلیس راهنمایی و رانندگی مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ ، نسبت به پرداخت جریمه اقدام نشود، خودرو توقیف و از تردد آن جلوگیری خواهد شد.

**کلاهبرداری میلیاردی با ترفند پرداخت وام

فرد کلاهبرداری که با ترفند پرداخت وام مبلغ یک میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود توسط ماموران پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شد.

 سرهنگ “جهانگیر کریمی” معاون اجتماعی پلیس اصفهان  گفت :  در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر اینکه از حساب بانکی آنها مبالغی به صورت اینترنتی سرقت شده بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس فتای اصفهان قرار گرفت .

 وی عنوان داشت: در مصاحبه با افراد شاکی مشخص شد همه آنها در یک شرکت خصوصی برای دریافت وام حساب بانکی داشتند و برداشت از همه آنها به یک شیوه انجام شده است .

 این مقام انتظامی  افزود: با انجام تحقیقات صورت گرفته مشخص شد آن شرکت صوری بوده و  از تعداد زیادی از شهروندان  با ترفند پرداخت وام کلاهبرداری کرده است .

سرهنگ کریمی  بیان داشت:با انجام یکسری اقدامات خاص موسس شرکت که خارج از استان اصفهان بود شناسایی و تیمی از ماموران مجرب پس از کسب نیابت قضائی به آن استان اعزام و او را دستگیر کردند.

این مقام مسئول گفت : در بازجویی های  بعمل آمده از متهم  مشخص شد این فرد کلاهبردار با درج یک آگهی در فضای مجازی مبنی بر پرداخت وام ، تعداد زیادی مشتری جذب کرده و برای آنان یک حساب بانکی باز  می کرد و به مشتریان خود اعلام کرده بود برای دریافت وام باید مبالغی به آن حساب بانکی واریز کنند ، سپس با داشتن اطلاعات کارت بانکی از جمله شماره کارت و رمز دوم در زمانی که حساب آنها به حداکثر موجودی می رسید اقدام به سرقت از حساب آنها می کرد.

سرهنگ جهانگیر کریمی با اشاره به اینکه متهم به یک میلیارد ریال کلاهبرداری اعتراف کرد اظهار داشت :در این خصوص پرونده تشکیل و متهم جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان به مردم توصیه کرد: به هیچ عنوان کارت بانکی از دیگران دریافت نکنید و در صورت انجام این کار در اولین فرصت رمز آن را تغییر دهید و همچنین در صورت مشاهده آگهی های مربوط به پرداخت وام باید با احتیاط و رعایت همه جوانب رفتار کرد و  فقط از مراکز مالی مجاز اقدام به دریافت وام و یا سپرده گذاری  کنید.

**تریلر اسکانیا با ۲۵ تن کنجد قاچاق توقیف شد

فرمانده انتظامی شهرستان نائین از کشف ۲۵ تن کنجد قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “صادق کاظم زاد” گفت : ماموران انتظامی مستقر درایستگاه ایست و بازرسی شهید شرافت شهرستان نائین حین کنترل و نظارت بر تردد خودروهای عبوری از این ایستگاه به یک دستگاه کامیون کشنده اسکانیا مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بررسی های بعمل آمده مشخص شد این خودرو حامل ۶۲۵ کیسه ۴۰ کیلوئی کنجد خارجی فاقد مدارک مثبته گمرکی می باشد که خودرو و محموله آن توقیف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت :ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعلام شده است .

سرهنگ کاظم زاد افزود: در این خصوص راننده خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

 فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور می زند که در این خصوص از مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در این خصوص را از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید .

 **۴ کشته و ۳ مجروح در تصادفات جاده ای روز گذشته اصفهان

 رئیس پلیس راه استان از وقوع دو حادثه رانندگی در جاده های استان و فوت چهار نفر و مجروحیت سه فرد دیگر خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” گفت : ماموران پلیس راه ” اصفهان -کاشان” از برخورد یک دستگاه سواری پژو  با یک سمند در محور “برزک-کاشان” باخبر و بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی ادمه داد: در اثر این حادثه رانندگی که به علت انحراف به چپ سمند اتفاق افتاد دو نفر ازسرنشینان سمند و یک نفر از سرنشیان پژو فوت و دو سرنشین دیگر پژو مجروح شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت : همچنین در حادثه ای دیگر که در  آزاد راه امیرکبیر  اتفاق افتاد یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ به علت عدم توجه به جلو واژگون شد.

سرهنگ پورقیصری  افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی یک دختر ۹ ماهه فوت کرد و خانمی ۲۱ ساله به شدت مجروح شد.

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان از رانندگان خواست: با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنید ، از پرداختن به کارهایی که موجبات انحراف فکری و رفتاری را فراهم می کنند بپرهیزید و هنگامی که احساس خستگی و خواب آلودگی داشتید در مکانی امن توقف کنید و پس از رفع خستگی به ادامه مسیر بپردازید.

**حجاب اسلامی، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷

 یکی از دستاورد های مهم انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ بدون شک، دادن شخصیت به زن مسلمان و زنده نگه داشتن و دفاع از ارزش های دینی از جمله حجاب اسلامی دانست.

شانزدهم اسفند ۱۳۵۷ امام خمینی (ره) در جمع طلاب قم اعلام کردند: «زنان اسلامی باید با حجاب اسلامی بیرون بیایند. نه این‌که خودشان را بزک کنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پیشین کار می‌کنند. زن‌ها باید وضع خودشان را عوض کنند… به من گزارش داده‌اند که در وزارتخانه‌های ما زن‌ها لخت هستند و این خلاف شرع است. زن‌ها می‌توانند در کارهای اجتماعی شرکت کنند ولی با حجاب اسلامی.»

این سخنان به‎سرعت با تظاهرات اعتراض‎آمیز جمعی از زنان تهرانی در مناطق شمال، مرکز و غرب شهر مواجه شد، به‎طوری که عکس این تظاهرات در کنار تیتر یک روزنامه‌های ۱۷ اسفند قرار گرفت. «خواست امام این است که حجاب اسلامی در مملکت باید رعایت شود.» شعار زنان معترض این بود که حجاب، پاکی نمی‌آورد و حجاب هر کس در نهاد اوست. سخنران مراسم نیز معتقد بود از آن‌جا که زنان و مردان هر دو برای پیروزی این انقلاب تلاش کرده‎اند، پس هر دو باید آزاد باشند. این مخالفت‌ها در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. دختران در بعضی مدارس تهران تظاهرات کردند. کارکنان زن هواپیمایی ملی ایران به این فرمان معترض بودند. جمعی از زنان کارمند در تهران و برخی شهرهای بزرگ نیز به این اعتراضات پیوستند. البته این حرکت‌های معترضانه از سوی جمعی از موافقان فرمان امام نیز بی پاسخ نماند و درگیری‌های لفظی در برخی مواقع بین دو گروه شدت می‌گرفت و گاه تندرویی‎هایی نیز از سوی نیروهای انقلابی گزارش می‌شد. شعار «یا روسری، یا توسری» در همین مقطع زمانی مطرح شده بود و در روزنامه‌ها نیز بازتاب داشت.

حجت‎الاسلام اشراقی، داماد امام، همان روز (هفدهم اسفند) در مصاحبه‌ای با رادیوی انقلاب اسلامی، مواضع امام را تشریح کرد.

«من فکر می‌کنم این کار صحیح نباشد که عده‌ای بخواهند با تندروی و شدت عمل جلوی خانم‎ها را بگیرند. باید حجاب رعایت شود و قوانین اسلامی مو به مو اجرا گردند و در همه مؤسسات و ادارات و مدارس و دانشگاه‎ها به این موضوع توجه شود. اما حجاب، باید در نظر داشت که به معنی چادر نیست. همان‎قدر که موها و اندام خانم‎ها پوشانده شود و لباس آبرومند باشد، حالا به هر شکلی، مهم نیست. چادر چیز متعارفی است و بسیار خوب است، اما به‎خاطر طرز کار و نوع کار خانم‎ها شاید گاهی پوشاندن بدن و مو به طریق دیگر هم حجاب باشد، حرفی نیست. باید طبق نظر مبارک امام حجاب اسلامی در سطح کشور توسط خانم‎ها با اشتیاق اجرا شود… در مورد اقلیت‎های مذهبی همیشه نظر مبارک امام این بوده که آن‎ها از هر حیث مورد احترام و حمایت باشند. اما اگر خانم‎های اقلیت‎های مذهبی هم رعایت حجاب اسلامی را بکنند چه بهتر.» (کیهان ۱۷ اسفند ۱۳۵۷)

در این مواضع نیز ضمن رد تندروی‌ها بر لزوم رعایت حجاب تأکید شد، اما تلاش شد تا رنگ و بوی اجبار از این فرمان برداشته شود.

اعتراضات ادامه یافت. روز شنبه ۱۹ اسفند تجمعی از زنان معترض در مقابل دادگستری تهران تشکیل شد، اما این بار، موافقان فرمان امام که طی روزهای گذشته به‎طور پراکنده علیه معترضان شعار می‌دادند، حضور پررنگ‎تری داشتند؛ به‎طوری که نیروهای کمیته‌های انقلاب دستور داشتند از زنان معترض در مقابل مردم خشمگینی که خواستار رعایت حجاب در جامعه بودند، مراقبت کنند. دفتر امام خمینی(ره) اطلاعیه‌ای صادر کرد که با مزاحمین بانوان به شدت برخورد خواهد شد.

«در مورد حجاب، اجبار در کار نیست» در بیستم اسفند مصاحبه با آیت‎الله طالقانی درباره حجاب زنان، تیتر یک روزنامه‌ها شد:

«… هو و جنجال راه نیندازند. همان‎طور که بارها گفتیم، همه حقوق حقه زنان در اسلام و در محیط جمهوری اسلامی محفوظ خواهد ماند و از آن‎ها خواهش می‌کنیم که با لباس ساده با وقار، روسری هم روی سرشان بیندازد به‎جایی بر‎نمی‌خورد. اگر آن‎هایی هم که می‎خواهند موی‎شان خراب نشود، اگر روی مویشان روسری بیندازند، بهتر است و بیشتر محفوظ می‌ماند… چه جنگ‎ها، چه قتل‎ها، چه فجایع که تا یک سال قبل دائما هر روز یک قسمت از اخبار روزنامه‌ها همین فجایع بود. منشاء این‎ها کی بود؟ منشأ این‎ها از کجا بود؟ غیر از همین تحریکات بی‎جا بود؟… خطری که حس می‌کنیم این است که زن‌ها دوباره به ابتذال برگردند. حجاب حکم ضروری دین است. منظور امام و علما این نیست که زن خانه‎نشین باشد. اجباری حتی برای زن‎های مسلمان هم نیست. چه اجباری؟ حضرت آیت‎الله خمینی نصیحتی کردند مانند پدری که به فرزندش نصیحت می‎کند، راهنمایی‎اش می‌کند که شما این‎جور باشید به این سبک باشید…»

امام خمینی(ره) نیز روز ۲۱ اسفند، موضع‎گیری آیت‎الله طالقانی در مورد حجاب را تأیید کردند و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد

۲۰ روز پس از پایان اعتراضات زنان به حجاب، در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ مردم با حضور در رفراندوم، به « جمهوری اسلامی » رأی دادند. با رأی گسترده مردم به جمهوری اسلامی، مسئله بی حجابی زنان بیش از پیش غیر قابل تحمل می نمود. از نیمه دوم فروردین همان سال طرح هایی همچون پاکسازی در مطبوعات، طرح جدید گزینش دانشجو، زنانه و مردانه کردن دریا، و ممنوعیت برگزاری تظاهرات و اجتماعات در دانشگاه تهران مطرح شد.(

 به دنبال آن، به تدریج رعایت حجاب در جامعه همه گیر شد، به گونه ای که حتی در فروشگاه ها، خواربار فروشی ها و مغازه ها، مردم از پذیرش زنان بی حجاب خودداری می کردند. بر سر بسیاری از مغازه ها تابلوی مشابه « از پاسخ گویی به خانم های بی حجاب معذوریم » یا شعارهایی مبنی بر تشویق زنان به رعایت حجاب، دیده می شد.

این وضع با استقبال گسترده مردم مواجه گردید و زنان لائیک در مواجهه با سیل گسترده روی آوردن مردم به حجاب اسلامی، با پوشاندن خود، به شکل سایر زنان جامعه درآمدند و برخی از آنها نیز به خارج از کشور رفتند.

 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۵۹ در خطبه های نماز جمعه در توصیه هایی به زنان مسلمان ایرانی این چنین فرمودند:

«حجاب اسلامی وظیفه حفظ عفاف اسلامی است. شخصیت زن مسلمان به او اجازه نمی دهد که از راه نشان دادن پیکر برهنه خود زینت خود را نشان دهد. ای زن مسلمان ای مادری که کودک خردسال خود را در آغوش گرفتی و به میدان خطر رفتی و جان خود و کودکت را به خطر انداختس ای خواهران عزیز که مراعات حجاب اسلامی را نمی کنید شما همان کسانی هستید که در مبارزه ملت ایران با حجاب شرکت کردید و نشان دادید که به انقلاب و اسلام وفادار هستید امروز هم انقلاب ما محتاج وفاداری شماست. ای خواهران اداری که هیچ عنادی با جمهوری اسلامی ندارید فضای جامعه انقلابی را فضای عفاف عمومی قرار دهید کاری کنید که با بی اعتنایی شما به آرایش دشمن یک بار دیگر احساس کند که زن مسلمان ایران تسلیم ناپذیر است. امروز که انقلاب مورد تهدید دشمنان ما قرار گرفته با حرکت هوشیارانه خود یک بار دیگر بینی دشمن را به خاک بمالید و هوشیار باشید و توطئه دشمن را بشناسید و بدانید که هم در محیط ادارات و هم در کوچه و خیابان و هم در جامعه سعی کنید عفاف را حفظ کنید. من از سوی تمام ملت مسلمان از شما خواهران مسلمان تشکر می کنم که در پیروی از فرمان امام با لباس اسلامی در محیط کار حاضر شوید»

نتیجه گیری

بر خلاف سیاست رضاشاه که با به کارگیری زور تلاش کرد تا حجاب را از سر زنان ایرانی برگیرد، محمد رضا کوشید با شیوه های نوین این مقصود را به انجام برساند؛ اما به دلیل آن که حجاب همانند سایر ارزش های دینی و ملی در عمق جان این ملت نفوذ داشت، و در تمامی عرصه های اجتماعی که زنان به صورت خودجوش به عرصه اجتماع آمدند – همانند نهضت مشروطه و نهضت ۱۵ خرداد –(۲۵)با حجاب کامل اسلامی بودند، مردم ایران مقاومت سختی در مقابل این برنامه ها نشان دادند.

بنابراین، بعد از تلاش گسترده شاه در سال ۱۳۵۵ برای نابودی ارزش های دینی و اسلامی، انسجام مردم در جهت حفظ این ارزش ها بیشتر شد و حتی بسیاری از روشن فکران همانند دکتر شریعتی با تأکید بر حجاب آگاهانه و قراردادن آن در مقابل حجاب کورکورانه، به حجاب رنگ و بوی ایدئولوژیک بخشیدند.

از این رو، به ناگاه تمامی مردم ایران از روشن فکر و دانشگاهی گرفته تا حوزویان و مردم کوچه و بازار، شهری و روستایی، یکپارچه در مقابل این وضعیت موضع گرفتند و به طرفداری از ارزش های دینی از جمله حجاب به پا خاستند.

بنابراین، انقلاب اسلامی را می توان ثمره مجاهدت مردم در جهت زنده نگه داشتن و دفاع از ارزش های دینی اسلامی از جمله حجاب اسلامی دانست. هر چند بعد از انقلاب گروهی از زنان که عمدتاً از طبقه متوسط جامعه بودند حرکت هایی را علیه حجاب انجام دادند و برخی از آنان نیز همراه با گروه های معارض انقلاب به خارج گریختند و با پول سازمان های بین المللی و کمک آنها سازمانهای فمینیستی معارض با انقلاب را راه اندازی کرده و تبلیغات مطبوعاتی گسترده ای ( در اکثر کشورهای غربی ) علیه نظام جمهوری اسلامی به راه انداختند؛ اما دسته ی دیگر ( حتی پیروان اقلیت های دینی ) توسط افراد و مراکزی همچون بیت امام و آیت الله طالقانی متقاعد گردیده، به جمع زنان محجبه پیوستند.

جنگ و ارزش های ناشی از جنگ و مقابله با دشمن مشترک، روند همه گیر شدن حجاب در جامعه را شدت بخشید، به گونه ای که فعالیت جنبش های حمایت از حقوق زنان در خارج از کشور، نتوانست به داخل راهی بیابد و بیرون مرزهای جغرافیایی و فرهنگی کشور ایران محصور گردید

منابع :

۱-روحانی، حمید، بررسی و تحلیلی از نهضت بزرگ امام خمینی، بی جا، راه امام، چ ۶، ۱۳۵۹٫ج ۱، ص ۴۷۶

۲-روزنامه کیهان، ۱۱ و ۱۲ تیر ۱۳۵۹

۳-روزنامه جمهوری اسلامی، ۴ مرداد ۱۳۶۳

۴-زیبایی نژاد، محمدرضا و سبحانی، محمد تقی، درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام، قم، دارالثقلین، ۱۳۷۹، ص ۱۷۷

۵-صحیفه نور، ج‏۸،

گردآوری : سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا