پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

از تشیع شهید نیروی انتظامی تا امنیت در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ،سردار” عبدالرضا آقاخانی” در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید استوار “محمدی” که در درگیری با سارق مسلح به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود گفت: تقدیم این شهید تاثیر وجود روحیه جهادی در بین نیروهای انتظامی است.

وی افزود:با شهادت شهید محمدی یک بار دیگر روحیه جهادی در بین نیروهای انتظامی استان زنده شد و ماموران ما در ادامه راه برای مقابله با پلیدی ها و زشتی های جامعه خود مصمم تر و ثابت قدم تر خواهند بود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه ناجا در خط مقدم مقابله با هرگونه پلیدی و زشتی در جامعه است گفت: امیدواریم بتوانیم با تقدیم این شهدا و ایثارگری های نیروهای انتظامی یک امنیت پایدار را در جامعه به منصه ظهور برسانیم.

سردار آقاخانی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای دستگیری عامل شهادت این مامور صورت گرفته اظهار داشت: آثار تلاش نیروهای انتظامی نشان می دهد که به برکت خون این شهید و همکاری خوب مردم هرچه زودتر موفق به دستگیر متهم خواهیم شد و او را به دست قانون خواهیم سپرد.

**پلیس و دستگاه قضایی در برابر نا امن کنندگان جامعه کوتاه نمی آیند

* دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان گفت: پلس و دستگاه قضایی هر دو یک هدف را دنبال می کنند و در برابر نا امن کنندگان جامعه کوتاه نمی آیند.

حسن رحیمی، در حاشیه تشییع پیکر شهید استوار مهدی محمدی که در درگیری با سارق مسلح به درجه رفیع شهادت نائل امده بود با عرض تسلیت به سبزپوشان عرصه نظم و امنیت گفت: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی هر دو یک هدف را دنبال می کنند و آن تامین امنیت برای مردم جامعه است.

وی با بیان اینکه امنیت مردم برای ما از همه چیز مهم تر است افزود: پلیس و دستگاه قضایی در برابر نا امن کنندگان جامعه کوتاه نمی آیند.

رحیمی، حمایت و پشتیبانی از نیروهای انتظامی را وظیفه دستگاه قضایی عنوان کرد و اظهار داشت: دستگاه قضایی وظیفه خود می داند که نهایت پشتیبانی را از نیروهای انتظامی که ضابطان قضایی هستند به عمل اورد.

این مقام مسئول در خصوص مجازات عامل شهادت مامور نیروی انتظامی گفت: انشاء اله نهایت سعی و تلاش نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان این است که متهم در سریع ترین زمان ممکن دستگیر و عامل شهادت این مامور نیروی انتظامی به سزای عمل خود برسد.

**کشف ۸۱ درصد جعل های صورت گرفته در استان/ جعل زمینه ساز ۷۰ جرم دیگر است

*رئیس پلیس اگاهی فرماندهی انتظامی استان از کشف ۸۱ درصد جعل های صورت گرفته در استان طی مدت ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: کشفیات این پلیس نیز نسبت در پرونده های جعل نیز ۷ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

سرهنگ ستار خسروی اظهار داشت: ازجرم جعل به عنوان یکی از جرایم تاثیر گذار در تمام جرایم و تحت عنوان جرم عمدی یاد می شود و نخستین رکن آن نیز رفتار مجرمانه در قالب قلب حقیقت است.

وی افزود: در قانون جرم جعل را ،ساختن سند یا نوشته یا ساختن مهریا امضای اشخاص رسمی، خراشیدن، تراشیدن ، محو، اثبات کردن، سیاه کردن یا تقدم یا تأخر تاریخ سند یا الصاق نوشته به نوشته دیگر یا استفاده مهر دیگری به جای خود به قصد تقلب تعریف شده است.

وی عمده جعل هایی که صورت می گیرند را ،جعل در اسناد ملکی عنوان کرد و گفت: تقریباً ۵۰ درصد پرونده های مربوط به جعل در پلیس آگاهی استان جعل اسناد ملکی هستند که می توانیم به جعل قولنامه، بونچاق، مبایعه نامه ها، وکالتنامه ها و …در این زمینه اشاره کنیم.

وی افزود: دومین موردی که مورد جعل قرار می گیرد اسناد هویتی است که می توانیم از این موارد به جعل شناسنامه، کارت شناسایی، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و… اشاره کنیم که خوشبختانه با هوشمند سازی گواهینامه ها، کارت ملی و گذرنامه شاهد کاهش چشمگیر جعل در این زمینه ها بودیم.

این مقام مسئول عنوان داشت: البته در بحث جعل اسناد هویتی یکی از شیوه هایی که می توانیم از آن به عنوان خطرناک ترین نوع جعل نام ببریم استبدال هویت است بدین صورت که صدور سند اصلی بر مبنای مدارک جعلی انجام می شود.

وی افزود: در این روش یک نفر خودش را به جای کس دیگری جا زده و در یک دفتر خانه حاضر و سندی را به امضاء می رساند یا اینکه فردی خودش را به جای دیگری جا زده و مدارک اقامت دریافت می کند که این نوع جعل می تواند آثار و خسارت مادی و معنوی بالایی داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: از موارد دیگر جعل می توان به جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چک های مسافرتی، اسکناس و سفته اشاره کرد.

وی افزود: اسناد دیگری که مورد جعل قرار می گیرند مدارک تحصیلی و گواهینامه های تحصیلی هستند.

سرهنگ خسروی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت این است که جرم جعل خود مقدمه ۷۰ نوع جرم دیگر است که می توانیم از جرایمی چون کلاهبرداری ها، اختلاس ها ، قاچاق کالا و سایر جرایم در این رابطه اشاره کنیم.

وی بیان داشت: جرم جعل به خودی خود شاید به عنوان یک جرم مد نظر قرار بگیرد ولی وقتی که برای ارتکاب سایر جرایم از آن استفاده می شود در اصل یک جرم مرکب شکل گرفته که می تواند از آن طریق خساراتی را به مردم وارد کند.

وی افزود: عللی که باعث وقوع جعل می شود بیشتر به خاطر ضریب امنیتی پائین اسناد بوده و گردش اسناد به صورت دستی صورت می گیرد که لازم است از فناوری های جدید به خصوص اتوماسیون اداری جهت تبادل اسناد بین سازمانی استفاده شود، ایجاد مراکز نگهداری داده های ملی و به اشتراک گذاری داده ها نیز می تواند از بسیاری جعل ها جلوگیری کند.

این مقام انتظامی گفت: فراوانی اسناد کاغذی و جعل پذیری این اسناد از دیگر زمینه های بروز جعل هستند که در صورت اینکه این اسناد به کارت های هوشمند و سند های الکترونیکی تبدیل شوند بسیاری از جعل ها کاهش پیدا می کند و در این زمینه می توانیم به اسناد گمرکی اشاره کنیم که بعد از اینکه از حالت کاغذی و سنتی به اسناد الکترونیکی تبدیل شدند به شدت جعل اسناد گمرکی در سطح کشور کاهش پیدا کرده است.

سرهنگ خسروی خاطر نشان کرد: همچنین یکی از عللی که باعث میشود جرم جعل رخ دهد، فراوانی تجهیزات و ابزار جرم جعل در بازار است.

وی افزود: به خاطر رشد فناوری های جدید و همچنین رایانه ها مجرمان از ابزارهای جدید در جرم جعل استفاده می کنند و این ابزارها بیشتر به جرم جعل دامن می زند.

سرهنگ خسروی اظهار داشت: پلیس آگاهی استان اصفهان خوشبختانه علاوه بر کارآگاهان زبده از تجهیزات پیشرفته و آزمایشگاه های مجهز و مدرن در زمینه شناسایی مدارک جعلی و رو کردن دست جاعلان برخوردار است به طوری که در ۱۰ ماهه سال جاری توانسته ۸۱ درصد جعل های صورت گرفته در استان را کشف کند.

وی با بیان اینکه جرم جعل در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده گفت: از طرفی هم کشفیات این پلیس نیز در جرم جعل ۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول بیشترین پرونده های جعل رسیدگی شده در پلیس آگاهی استان در طول ۱۰ ماهه امسال را مربوط به جعل اسناد و مدارک ملکی عنوان کرد و گفت: در این خصوص چندین باند جعل و کلاهبرداری منهدم شده و در دستگیری جاعلان هم نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۵ درصدی هستیم

این مقام انتظامی بیان داشت: از جاعلانی که دستگیر شدند تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده برای انجام فعالیت مجرمانه خود و همچنین تعداد قابل توجهی اسناد و مدارک جعل شده و مهر های ساخته شده در بازرسی از مخفیگاه های آنان کشف شده است.

وی در خصوص سن جاعلان دستگیر شده گفت: این افراد بین ۳۵ تا ۵۰ ساله هستند، عمدتاً مرد بوده و از نظر سطح تحصیلات نیز بیش از ۸۵ درصد آنان مدرک بالای فوق دیپلم داشتند.

رئیس پلیس آگاهی استان با بیان اینکه بخشی از این افراد سابقه دار هستند گفت: یکی از خصوصیات مجرمان جرم جعل این است که آنان از بهره هوشی بالایی برخوردارند و دارای ظرفیت جنایی بالایی نسبت به دیگر مجرمان هستند.

سرهنگ خسروی با بیان اینکه برای جرم جعل مجازات های سنگینی در قانون در نظر گرفته شده است، به حمد اله هماهنگی و تعامل خوبی با دستگاه قضایی در زمینه برخورد با این گونه مجرمان با پلیس اگاهی استان وجود دارد و دستگاه قضایی استان با صدور احکام جزایی سنگین با قاطعیت برخورد با این گونه مجرمان را در دستور کار خود قرار داده است.

این مقام انتظامی به منظور کاهش جرم جعل و جلوگیری از وقوع آن در جامعه گفت: در این زمینه به شهروندان توصیه می کنیم از تحویل اسناد ملکی یا هویتی به غیر حتی به نزدیکان خود هم خودداری کنند و اسناد با ارزش و قیمتی خود را در جاهای امن نگهداری کرده و از رها کردن این اسناد در محل کار یا جاهای دیگر خودداری کنند و به هیچ وجه این اسناد را داخل خودروها رها نکنند.

وی بیان داشت: توصیه دیگر ما این است که شهروندان برای معاملات به بنگاه ها و دفترخانه های مجاز مراجعه کرده و از روش های قانونی برای معامله استفاده کنند و از مراجعه به مراکز غیر مجاز خودداری شود و قبل از انجام هر معامله ای حتماً اصالت اسناد را از مرکزی که صادر شده استعلام کنند و هرکس هر مطلبی که قصد دارد امضاء کند حتماً مطلب را بخواند و امضا ء کند.

**تصادف رنجیرهای درمحور میمه با یک کشته و یک مجروح

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از وقوع یک تصادف زنجیره ای در محور “میمه –دلیجان” و فوت یک نفرو مجروحیت فرد دیگری خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” گفت : ماموران پلیس راه “شاهین شهر-اصفهان” از برخورد پنج دستگاه خودروی سنگین وسبک در محور “میمه-دلیجان” مطلع شدند و بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: در این حادثه رانندگی یک دستگاه کامیون بنز ، یک پژو پارس ،یک وانت پیکان ، سواری پراید و وانت نیسان به شدت با یکدیگر تصادف کرده بودند.

این مقام انتظامی بیان داشت : متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی رانده پژو پارس در دم فوت و راننده وانت پیکان مجروح شد.

سرهنگ کریمی افزود: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راه عدم توجه به جلو توسط راننده کامیون بنز و برخورد با پژو پارس اعلام شده است

معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان از رانندگان خواست : باسرعت مجاز و مطمئنه و توجه کامل به جلو و اطراف رانندگی کنند تا شاهد وقوع اینگونه حوادث ناگوار نباشیم .

**توقیف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پارچه قاچاق درشهرضا

 فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله پارچه قاچاق به ارزش یک میلیارد و۵۰۰میلیون ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت هیوندای یخچال دارمشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این کامیونت مقدار۲۵۰۰کیلو پارچه قاچاق فاقد مدارک معتبر گمرکی کشف شد.

سرهنگ امیرخانی بیان داشت: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد و۵۰۰میلیون ریال اعلام شده است.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

**کشف بیش از ۶۰ کیلو مرفین در اصفهان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف مقدار ۶۲ کیلو و ۱۰۰ گرم مرفین و دستگیری سه سوداگر مرگ خبر داد

سرهنگ”سید تقی حسینی” گفت : ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مطلع شدند اعضای یک باند به سرکردگی یک قاچاقچی حرفه ای مواد مخدر قصد دارند مقداری مواد افیونی را از شرق کشور به اصفهان وارد کنند که بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت . وی ادامه داد: یک اکیپ مجرب از ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان به یکی از ورودی های شرقی استان اصفهان اعزام و یک سواری پراید ویک وانت پیکان متعلق به قاچاقچیان را شناسائی و دستور ایست صادر کردند. این مقام انتظامی بیان داشت : رانندگان هر دو وسیله نقلیه به دستور ایست ماموران توجهی نکرده و اقدام به فرار کردند که در یک عملیات ضربتی و سنجیده هر دو خودرو متوقف شدند.

سرهنگ حسینی افزود: در بازرسی از وانت پیکان مقدار ۶۲ کیلو و ۱۰۰ گرم مرفین که در اتاق بار خودرو جاساز شده بود کشف شد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان در پایان با اشاره به دستگیری سه سوداگر مرگ و توقیف دو دستگاه سواری در این عملیات خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی مبارزه با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر را در اولویت کاری خود قرار داده و هرگز اجازه جولان و سرکشی به آنها نخواهد داد.

**کشف ۳۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در نجف آباد

 ماموران انتظامی شهرستان نجف آباد در بازرسی از یک دستگاه وانت نیسان یک محموله انواع کالای قاچاق را کشف و توقیف کردند.

سرهنگ “محمدرضا خدادوست ” فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد گفت : ماموران یگان امداد شهرستان نجف آباد حین گشت زنی در یکی از محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه وانت نیسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو هفت دستگاه ال سی دی ، ۲۰ دستگاه سنگ فرز ، ۱۶ دستگاه دریل برقی و چهار دستگاه سشوار صنعتی ، کارواش کوچک ، جارو برقی و یخچال قاچاق فاقد هر گونه مدارک مثبته گمرکی کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : ارزش کالا های کشف شده توسط کارشناسان مربوطه ۳۰۰ میلیون ریال اعلام شده است .

سرهنگ خدادوست افزود: در این خصوص دو قاچاقچی دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان خاطر نشان کرد: هر گونه فعالیت در زمینه قاچاق کالا موجبات رکود در کشور و بیکاری جوانان را فراهم می کند که در این خصوص از همه مردم تقاضا می شود حتی الامکان از خرید کالاهای خارجی خودداری کنید و موارد مشکوک را از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید.

**امنیت در فضای مجازی

 با فراگیر شدن اینترنت و استفاده از آن برای کنترل حساب های بانکی و نقل انتقال پول، دزدی ها نیز مجازی شده است .

هکر ها علاوه بر استفاده از روش های قدیمی هک (مثل استفاده از( Keylogger) ، به روش های جدید که مبتنی بر مهندسی اجتماعی هستند روی آورده اند، آنها با استفاده از تکنیک های روانشناسی بر روی ذهن قربانیان خود کار میکنند تا اطلاعات مورد نظرشان را به دست بیاورند.

این روزها مهندسی اجتماعی یک روش‌ بسیار معمول است که توسط هکرها برای عبور از حصار امنیتی کاربران استفاده می شود. روش کار هکرها در این روش به این صورت است که کاربران را فریب می دهند تا آنها به دست خودشان اطلاعات مهم و حساس را لو دهند .

روش مهندسی اجتماعی از آن جهت برای هکرها حائز اهمیت است که اطلاعاتی جهت حمله به قربانی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

هکرها برای فریب دادن کاربران از راه های معمولی مانند استفاده از ایمیل یا تلفن استفاده می کنند، آنها در روش مهندسی اجتماعی به جای اینکه حفره های امنیتی قربانی را پیدا کنند، کاربران را به مکان‌هایی که می‌خواهند هدایت می کنند، برای مثال از طریق یک تماس تلفنی و با استفاده تمایلات و گرایش‌های آن فرد و جلب اعتماد او، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب می‌کنند.

هک با استفاده از مهندسی اجتماعی علاوه بر کاربران خانگی، برای شرکت‌ها نیز بسیار خطرناک است ، حتی برای شرکت‌هایی که از فایروال یا حتی سیستم‌های احراز هویت استفاده می‌کنند.

زیرا هکرها با این روش حصار‌های امنیتی را مورد هجوم قرار نمی‌دهند، بلکه آن را دور می‌زنند، برای نمونه وقتی که هکر از طریق دزدی به خانه مدیرعامل یک شرکت رمز عبور کامپیوتر او در شرکت را به دست می‌آورد، دیگر نیازی ندارد که به دنبال حفره امنیتی در شبکه کامپیوتر داخل شرکت جستجو کند، زیرا با آن رمز عبور وارد این شبکه می‌شود و همه اطلاعات در دسترس اوست.

روش‌های مختلف هک با مهندسی اجتماعی

روش های هک با مهندسی اجتماعی، به دو گروه مختلف تقسیم می شود:

۱- مبتنی بر انسان

۲- مبتنی بر کامپیوتر.

در حالت ” مبتنی بر انسان ” ، هکر از طریق ارتباط با شخص اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می آورد، برای مثال از طریق تماس تلفنی و یا یک ایمیل فریب کارانه.

اما در حالت مبتنی بر کامپیوتر، هکرها برای جمع آوری اطلاعات از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می کنند.

احتمالا اسم حملات فیشینگ را شنیده‌اید، در حملات Phishing که یک نوع مهندسی اجتماعی به حساب می‌آیند، هکر از طریق ارسال یک ایمیل و هدایت کاربر به یک سایت جعلی به جمع آوری اطلاعات آن شخص قربانی می پردازد، مثلا شماره کارت اعتباری و رمز اینترنتی آن.

پیشگیری از حملات هکرها به روش مهندسی اجتماعی

علی رغم اینکه در این روزها نرم‌افزار و سخت‌افزارهای امنیتی هر روز قوی‌تر و به روز‌تر می‌شوند، اما در نقطه مقابل آنها ذهن انسانی قرار دارد که بسیار نفوذپذیر است.

هکرها به آسانی و به روش مهندسی اجتماعی اطلاعات لازم را کسب می‌کنند، مهم ترین اقدام برای جلوگیری از چنین حملاتی، آشنا شدن با روش های گوناگون هک و دزدی اطلاعات است، تا در هنگام برخورد با چنین حملاتی از آمادگی لازم برخوردار بوده و از ارائه اطلاعات حساس و مهم جلوگیری شود.

به عنوان مثال، به یاد داشته باشید که هیچ بانک و موسسه ای به صورت تلفنی یا ایمیل از شما درخواست رمز عبور حساب بانکی تان را نمی کند ، بنا براین اگر با چنین درخواستی مواجه شدید شک نکنید که دامی برایتان پهن شده است.

نشانی سایت های حقیقی مبادلات بانکی را به خاطر داشته باشید، و اگر با مورد مشکوکی مواجه شدید، با جستجو در اینترنت سایت جعلی را از سایت حقیقی تشخیص دهید.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتای استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا