پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای روز سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، تاریخ شفاهی یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می‌پردازد.
این شیوه پژوهش به لحاظ جامعه‌شناسی بسیار اهمیت دارد، چرا که در عصری که شکل‌های نوین رسانه‌ها نظیر دورنگار (فاکس) و پست الکترونیک به سرعت جایگزین نامه‌ها، خاطرات روزانه و دیگر مدارک سنتی می‌شود، تاریخ شفاهی سند جاودانه‌ای ایجاد می‌کند.
این یک واقعیت بدیهی است که تاریخ را قدرتمندان می‌نویسند و در مورد آن‌ها نوشته می‌شود؛ اما تاریخ شفاهی در پی تصحیح آن است و این به معنای مردمی‌کردن تاریخ‌نگاری بوده لذا این برنامه سعی در شناساندن اهمیت این شیوه پژوهش و کارکردهای موثر آن و همچنین آموزش های کاربردی جهت انجام آن توسط عموم علاقه مندان را دارد.
موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان در همین راستا با برگزاری “اهمیت و کارکرد تاریخ شفاهی در دوره معاصر” با حضور دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی و دکتر مولود ستوده میزبان اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه مندان به حوزه تاریخ در دوره معاصر خواهد بود.
علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می توانند روز شنبه ۳۰ بهمن ماه از ساعت ۱۶ به سالن همایش های کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته مراجعه کنند.

** برگزاری نشست تخصصی نمایشگاه “گوشه های اصفهان” در موزه هنرهای معاصر
نشست تخصصی نمایشگاه “گوشه های اصفهان” روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۶ در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، جهانگیر شهدادی نقاش، و نویسنده مقاله‌های متعدد و کتاب‌هایی درباره هنر ایران و غرب، بیشتر از چهل سال به تجربه عملی و نظری در رشته‌های گوناگون هنرهای دیداری پرداخته‌ است.
“گوشه‌های اصفهان” نمایشگاهی متفاوت و خاص بوده که موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان را میزبان شاعرانه تابلوهای نقاشی جهانگیر شهدادی کرده است.
نشست تخصصی این نمایشگاه روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور “جهانگیر شهدادی” هنرمند آثار نمایشگاه و جمعی از هنرمندان و هنردوستان ساعت ۱۶ در محل سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.
نمایشگاه نقاشی “گوشه‌های اصفهان” با ۳۶ اثر تا ۲۸ بهمن ماه در محل موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزبان هنردوستان به نقاشی و شعرفارسی است.

** برگزاری اولین همایش ادبی ” قلم های بیدار” در کتابخانه مرکزی
اولین همایش ادبی “قلم های بیدار” همراه با اعلام اسامی نفرات برگزیده روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه در کتابخانه مرکزی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ویژه برنامه “قلم های بیدار” از سوی انجمن شعر نارنج اصفهان و با همکاری مرکز آفرینش های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و همچنین مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب تهران برنامه ریزی شده است.
فراخوان این شب شعر همزمان با ایام دهه فجر در موضوعات دهه فجر و انقلاب اسلامی، حضرت زهرا(س) الگوی انسان معاصر و بخش ویژه با محوریت آتش نشانان فداکار اعلام شد.
عموم شاعران اصفهانی تا ۲۰ بهمن ماه فرصت داشتند آثار خود را در قالب های آزاد به ویژه غزل و نیمایی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که پس از بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره مشخص شد که بیشترین اشعار رسیده در بخش “آتش نشانان فداکار” بوده و لذا بیشترین برگزیدگان نیز از همین بخش خواهند بود.
در راستای اعلام این فراخوان، اولین همایش ادبی “قلم های بیدار” ساعت ۱۵ بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی با حضور برگزیدگان استانی و مهمانانی از اصفهان، قم و تهران برگزار خواهد شد.
در این ویژه برنامه از ۱۴ برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد که در هر بخش یک نفر نیز به عنوان نفر اول معرفی می شود و کلیه اشعار راه یافته به مرحله ی نهایی شب شعر “قلم های بیدار” در قالب کتاب به تمام شرکت کنندگان اهدا خواهد شد.

** اکران “تنگراه” و “مهین داستان نانوشته” در پنجمین برنامه “پاتوق فیلم مستند
پنجمین برنامه “پاتوق مستند” همراه با اکران دو فیلم مستند روز جمعه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۶ در کتابخانه مرکزی برگزارمی شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، پنجمین برنامه “پاتوق فیلم مستند” ویژه اکران و نقد “آثار برگزیده هشتمین جشن مستند سینمای ایران” به همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری انجمن مستندسازان سینمای ایران برگزار می شود.
پنجمین برنامه “پاتوق مستند” به اکران فیلم مستند “تنگراه” ساخته مهوش شیخ الاسلامی و مستند “مهین داستان نانوشته” ساخته زهرا نیازی اختصاص یافته که پس از نمایش با حضور دو کارگردان مستند همراه با تحلیل و نقد فیلم ها برگزار می شود.
فیلم مستند “تنگراه” به همراه شدن با دو آدم بیمار که در آستانه ترک دنیا هستند و بیم و امید و فراز و فرودهای آن‌ها، می پردازد و روش متفاوت برای مبارزه با سرطان را مطرح می کند.
مهوش شیخ الاسلامی متولد ۱۳۲۴ در شهرستان ملایر و فارغ التحصیل سینما از مدرسه‌‌ فیلم لندن است که تاکنون جوایز بسیاری را برای فیلم هایش از جشنواره های بین المللی فیلم مستند در سراسر جهان دریافت کرده است.
فیلم مستند “مهین داستان نانوشته” درباره‌ مادر و دختری است که مرگ و زندگی را روایت می کنند و این فیلم یکی از فیلم های حاضر بخش مسابقه جشن مستند خانه سینما بوده است.
زهرا نیازی متولد ۱۳۶۰ اصفهان و فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه سوره اصفهان است که از جمله فیلم های او می توان به مستندهای “خطی از روشنی”، “زن در سایه‌ ام اس”، “زندگی کور نیست” اشاره کرد.
علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می توانند روز جمعه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۶ به محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته مراجعه کنند.

** برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی “ذهن آگاهی” ویژه روانشناسان
کارگاه تخصصی “ذهن آگاهی”، ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه از سوی کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگیزه ها است به طوری که بهتر بتوانیم آنهارا مدیریت و تنظیم کنیم.
به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه ای خاص بوده یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر شامل بودن در حال حاضر، هدفمند و بدون قضاوت در آن دخالت دارد.
کمیته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در همین راستا به برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی “ذهن آگاهی(حضور پویا در لحظه)” اقدام کرده است.
این برنامه آموزشی با حضور دکتر سید “محسن فاطمی” فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد و مدرس این دانشگاه، ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در قالب ۱۶ ساعت آموزشی ویژه روانشناسان برگزار می شود.
گفتنی است؛ این برنامه در کتابخانه مرکزی برگزار می شود که به شرکت کنندگان در این دوره گواهی معتبر از دانشگاه تهران ارائه می شود.

** برگزاری دوره فیلمنامه نویسی با موضوع “اقتباس در فیلمنامه و چگونگی بومی سازی آن
جلسه نهم و دهم دوره آموزشی فیلمنامه نویسی “از ایده تا فیلم” ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه با حضور جابر قاسمعلی و شادمهر راستین برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نخستین دوره نشست های تحلیلی آموزشی فنون فیلم نامه نویسی اصفهان “از ایده تا فیلم” به همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و با همکاری مرکز آموزش بنیاد سینمایی فارابی در حال برگزاری است.
جلسه نهم و دهم این نشست ها به ترتیب ۲۸ بهمن ماه با حضور جابر قاسمعلی با موضوع « اقتباس در فیلمنامه، ضرورت ها و ویژگی ها، چگونگی بومی سازی در اقتباس» از ساعت ۱۴ تا ۲۰ و ۲۹ بهمن ماه با حضور شادمهر راستین با موضوع «عُدول… و ساختار فیلم مدرن» از ساعت ۱۰ تا ۱۶ برگزار می شود.
جابر قاسمعلی فارغ التحصیل رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی است. آغاز فعالیت حرفه‌ای وی در زمینه فیلمنامه‌نویسی از سال ۱۳۶۸ آغاز شد. از ایشان نوشته‌های پراکنده‌ای در زمینه نقد فیلم و تحلیل فیلمنامه در نشریات و ماهنامه‌های مختلف سینمایی از جمله گزارش فیلم، نقد سینما، هفته‌نامه سینما، ماهنامه فیلم‌نگار منتشر شده است.
دبیر بخش سینمای ایران ماهنامه فیلم‌نگار از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲، عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران از سال ۱۳۸۰ تاکنون، مدیر اجرایی بانک فیلمنامه ایران، عضو آکادمی داوری خانه سینما، مدرس فیلمنامه‌نویسی در حوزه هنری دانشگاه سوره و فرهنگسراها از دیگر فعالیت های او است.
شادمهر راستین دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه تهران سال است. او دوره عالی فیلم سینمایی را در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی «باغ فردوس»، سال (۱۳۷۳) گذرانده و فعالیت مطبوعاتی را از سال ۱۳۷۰ شروع کرده است. از جمله فیلم نامه های او می توان به ” امروز “،” به همین سادگی”، ” آن مرد آمد”، ” چند روز بعد” ،” زاگرس” و” این زن حرف نمی زند” اشاره کرد.
وی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه برای فیلم “به همین سادگی” از جشنواره فجر است. داوری در جشنواره های مختلف از دیگر فعالیت های او می باشد.

** بازخوانی ابعاد مختلف مکتب تمدنی اصفهان در همایش “مکتب نقاشی اصفهان
همایش “بررسی ابتکارات رضا عباسی در مکتب اصفهان” با توجه به نقش این نقاش ایرانی، از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رضا عباسی (متوفی به ۱۰۴۴قمری) مشهورترین نقاش عصر شاه عباس اول صفوی از بنیانگذاران مکتب نقاشی اصیل ایرانی، موسوم به نقاشی مکتب اصفهان است.
ابتکارات رضا عباسی در نقاشی ایرانی، به همراه مجاهدات و ابتکارات بزرگانی همچون میرداماد، ملاصدرا، میرفندرسکی، و شیخ بهایی در حکمت و فلسفه و اخلاق با استادان غیاث الدین یزدی و علی اکبر اصفهانی در معماری و شهرسازی با میرعماد حسنی و علیرضا عباسی در خوشنویسی و بسیاری از دیگر مشاهیر و نام آوران ایران زمین در دیگر عرصه های فرهنگی و اجتماعی و …، همگی با هم، منجر به شکل گیری یکی از مهمترین مکاتب تمدنی ایران و جهان، موسوم به مکتب تمدنی اصفهان شد.
همایش “بررسی ابتکارات رضا عباسی در مکتب اصفهان” در همین راستا و با توجه به نقش این نقاش ایرانی، از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.
این مرکز در نظر دارد از طریق بازخوانی ابعاد مختلف مکتب تمدنی اصفهان و تبیین رابطه آن مکتب مهم با مکتب تمدنی امام راحل (ره) در تبیین نظریه تمدنی ایران فردا نقش اساسی ایفا کند.
بر همین اساس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن از ساعت ۱۷:۳۰ همایش “بررسی ابتکارات رضا عباسی در مکتب اصفهان” را با سخنرانی دکتر “اصغر جوانی” دانشیار دانشگاه هنر اصفهان برگزار می‌کند.
دکتر اصغر جوانی با بیان اینکه رضا عباسی هنرمند نابغه، متجدد و نوگرایی است که با آثار خود توانایی هنری خود را به اثبات رسانده، افزود: آثار رضا عباسی مفاهیم عمیقی از فلسفه تا طنز را شامل می‌شود، او با استفاده از این مفاهیم به بیان مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه خود پرداخته است.
وی با بیان اینکه پژوهشگران زیادی در زمینه آثار، سبک و زندگی رضا عباسی به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند اما این پژوهش‌ها تنها بخشی از اندیشه او را معرفی می‌کند، تصریح کرد: رضا عباسی صاحب سبک مکتب اصفهان است به نوعی مکتب نقاشی اصفهان و بعدها مکتب نقاشی ایران وام‌دار تلاش‌های بی‌پایان این هنرمند است.
دانشیار دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: در تاریخ نقاشی ایران برخی برهه‌ها شاهد بالندگی و شکوفایی نقاشی هستیم که یکی از این برهه‌‌ها در دوران صفویه و مکتب نقاشی اصفهان رضا عباسی است.
وی با اشاره به نوآوری‌های رضا عباسی گفت: تمام نوآوری‌های او از منظر فلسفی، اجتماعی، محتوایی و سبک شناختی قابل بررسی است که تلاش است در جلسه امروز آثار رضا عباسی از دیدگاه سبک‌شناختی و ابتکاراتی که او در مکتب نقاشی اصفهان و چیزی که موجب شد تا مکتب نقاشی ایران را شکل بدهد مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
جوانی ادامه داد: بررسی سبک‌شناختی، دستورزبان آن دوره، همچنین تکنیک رضا عباسی، سبک نقاشی او و بررسی دوران هنری رضا عباسی پرداخته و در نهایت مولفه‌های او معرفی شده و در نهایت هر کدام از آنها از نظر سبک‌‌‌شناختی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌‌گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا