بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتحلیلعناوین اخبار

تأثیر اقتصاد چین بر صنعت فولاد

رضا اخلاق پور*-*کارشناس بازار سرمایه

در هفته گذشته، شاخص بورس با حدود ۰٫۵ درصد رشد به ۷۷۱۸۹٫۷ واحد رسید تا قسمتی از افت چند هفته اخیر را جبران کرده باشد. فلزات اساسی ونمادهای مختلف گروه ساختمانی و انبوه‌سازی، بیشترین تأثیر مثبت را در رشد شاخص بازار داشتند؛ اما در مقابل گروه خودرویی در حالی بیشترین ارزش معاملات را داشت که بسیاری از نمادهای این گروه، با افت قیمت مواجه شدند و از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. در حال حاضر عوامل و پارامترهای مختلفی بر بازار سرمایه تأثیرگذار هستند: فرارسیدن زمان انتشار اولین پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها برای سال مالی آینده، نزدیک شدن به پایان سال و نیاز به نقدینگی شرکت‌ها، نزدیک شدن به ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی سال آینده، وضعیت اقتصادی جهان ازجمله چین، برخی از عوامل تأثیرگذار بر سهام گروه‌های مختلف بازار سرمایه هستند.

**شاخص دلار، در انتظار نرخ بهره آمریکا

یکی از پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت کالاها همچون طلا، نفت و… شاخص دلار است. این در حالی است که صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ می‌تواند بر نرخ آتی بهره فدرال تأثیرگذار باشد و باعث افزایش احتمالی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در نشست آتی و به‌تبع آن تقویت ارزش دلار شود، موضوعی که در صورت تحقق، می‌تواند بر قیمت کالاها ازجمله طلا، نفت و… تأثیرگذار باشد و باعث کاهش قیمت کالاها همچنین کاهش سودآوری شرکت‌های تولیدکننده این کالاها شود.

**تأثیر انتشار پیش‌بینی عملکرد سال آینده شرکت‌ها

برخی از شرکت‌های بورسی، از اواخر هفته گذشته، اولین پیش‌بینی سودآوری سال آینده خود را منتشر کردند. انتشار پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها برای سال آینده، تصویر تازه‌ای را برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است. بر اساس قانون، شرکت‌ها باید حداقل یک ماه قبل از پایان سال مالی، عملکرد و سود و زیان سال آینده شرکت‌ها را پیش‌بینی و برای اطلاع و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، منتشر کنند. موضوعی که با توجه به‌پیش بینی سودآوری شرکت‌ها برای سال ۹۶ و مقایسه آن با عملکرد سال جاری، می‌تواند باعث تصمیم‌گیری فعالان بازار برای خریدوفروش سهام شود و بر میزان تقاضا و قیمت سهام شرکت‌های مختلف بازار سرمایه، تأثیرگذار باشد.

**تأثیر اقتصاد چین بر صنعت فولاد

 وضعیت اقتصادی و تقاضای چین، یکی از پارامترهای تأثیرگذار بر اقتصاد جهان است. در روزهای گذشته، انتشار برخی گزارش‌های مناسب و بیشتر از انتظار تجارت خارجی همچنین نرخ تورم تولید و مصرف در چین بر قیمت کالاها به‌خصوص در بخش فلزات و معادن تأثیرگذار بود و باعث افزایش قیمت سهام در نمادهای مختلف فلزی و کانی‌های فلزی در بورس و بازار سرمایه شد. موضوعی که در صورت تداوم، می‌تواند باعث شود تا گروه فلزی و کانی‌های فلزی به یکی از گروه‌های پیش‌روی بازار در سال آینده تبدیل شوند.

 **جلوگیری از عرضه‌های اولیه تا پایان سال

سازمان بورس در راستای حمایت از سهامداران و تقویت نقدینگی در گردش بازار سهام، تصمیم گرفته که از هرگونه عرضه اولیه سهام در بازارهای بورس و فرابورس تا پایان سال جاری جلوگیری کند و هیچ عرضه اولیه‌ای را تا قبل از سال ۹۶ در بازار سهام ارائه نکند. معمولادر روزهای قبل از عرضه اولیه، فعالان بازار برای تأمین نقدینگی موردنیاز خود، اقدام به عرضه و فروش سهام می‌کنند که این موضوع بر میزان تقاضا و قیمت سهام و به‌تبع آن شاخص کل بازار، تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل سازمان بورس تصمیم گرفته که تا پایان سال جاری از عرضه اولیه سهام شرکت‌های متقاضی جلوگیری کند. در پی این اقدام سازمان، عرضه اولیه شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا نیز که قرار بود در آخرین روز کاری هفته گذشته انجام شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

 **صنایع فولادی و پتروشیمی در کانون توجه

بهبود برخی از پارامترهای اقتصادی چین و سایر پارامترهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه، باعث شده تا وضعیت این بازار نسبت به‌روزهای قبل، کمی بهتر شود. در روزهای گذشته در حالی اخبار خوب و مثبتی در گروه خودرویی‌ها منتشر شد و باعث افزایش حجم معاملات در این گروه شد که درمجموع به دلایل مختلف ازجمله افزایش نرخ دلار، قیمت سهام دربسیاری از نمادهای این گروه با کاهش مواجه شد. ولی در مقابل بهبود وضعیت و پارامترهای اقتصادی چین و احتمال روند افزایشی نرخ دلار، بر میزان تقاضا در صنایع فولادی و ارز همچون کانی‌های فلزی و پتروشیمی‌ها تأثیر مثبت گذاشت و باعث افزایش میزان تقاضا و قیمت در نمادهای ارزنده این گروه‌ها در بورس و فرابورس شد.

 این در حالی است که بازارهای موازی و رقیب بورس مانند بازار طلا، ارز و مسکن، خودرو و بازار کالایی همچنان در شرایط نامطلوبی هستند و اکثر بنگاه‌های اقتصادی در شرایط سختی به سرمی برند؛ ضمن اینکه قابلیت نقد شوندگی و بازدهی بورس در مقایسه با بسیاری از فعالیت‌های دیگر اقتصادی، نسبتا خوب است و کسانی که با تحلیل و بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر گروه‌های مختلف بازار، در بورس فعالیت می‌کنند، همچنان می‌توانند سود خوبی را نصیب خود  کنند.

 منبع :نسل فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا