پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

از کشف قاچاق ،پلمپ فروشگاه های پوشاک نامتعارف تاآشنایی با نرم افزار جاسوسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان ،سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده اف اچ مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این کامیون یک محموله انواع ابزارآلات خارجی فاقد هر گونه مدارک معتبر گمرکی کشف و توقیف شد.

سرهنگ امیرخانی با بیان اینکه ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه سه میلیارد ریال اعلام شده است،گفت:در این خصوص راننده کامیون دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در این خصوص را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

**اجرای طرح الزام استفاده از سیستم سپهتن در جاده های اصفهان

 رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گفت: از امروز، اول اسفند ماه طرح الزام استفاده از سیستم سپهتن برای اتوبوس های مسافربری برون شهری در جاده ها اجرا می شود.

سرهنگ “حسین پورقیصری” اظهار داشت: از اول اسفند ماه همزمان با سراسر کشور طرح الزام استفاده از سیستم سپهتن برای اتوبوس های مسافریری برون شهری در جاده های استان اصفهان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون تمامی جاده های استان به سیستم سپهتن مجهز شده اند افزود: هوشمندی سپهتن بالاتر از سیستم GPS است که در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می شود.

این مقام مسئول عنوان داشت: در حال حاضر الزام استفاده از این سیستم برای اتوبوس های مسافربری بوده و می بایست از آن استفاده کنند و در صورت عدم بکارگیری آن برابر قانون با رانندگان این گونه خودروها برخورد می شود.

سرهنگ پورقیصری با بیان اینکه پلیس حساسیت ویژه ای روی اتوبوس های مسافربری دارد گفت: از آنجا که جان بیش از ۴۰ نفر مسافر در دستان رانندگان اتوبوس های مسافربری است به همین دلیل تخلفات این ناوگان با شدت و حساسیت ویژه ای زیر ذره بین ماموران پلیس راه استان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به نزدیکی به ایام نوروز و حجم گسترده مسافرت ها به وسیله اتوبوس ها طرح باز آموزی رانندگان و مدیران فنی اتوبوس های مسافربری برای پیشگیری از بروز تخلفات حادثه ساز و تصادفات در این ناوگان از یک هفته گذشته آغاز شده و تا زمان طرح نوروزی ادامه دارد.

این مقام انتظامی اظهار داشت: همچنین در اجرای طرح نوروزی تیم های نامحسوس به عنوان مسافر در اتوبوس های مسافربری مسقر شده و تخلفات رانندگان اتوبوس ها را ثبت می کنند.

وی بیان داشت: علاوه بر این سامانه ۱۱۰۱۲۰ نیز مانند قبل فعال بوده و مسافران می توانند هر زمان که تخلفی از سوی رانندگان اتوبوس ها مشاهده کردند کد تخلف را به همراه شماره پلاک اتوبوس و محل وقوع تخلف به این سامانه پیامک نمایند که بلافاصله ماموران، در اولین پاسگاه پلیس راه جلوی آن را گرفته و با وی برخورد قانونی انجام خواهند داد.

سرهنگ پور قیصری، عدم توقف برای اقامه نماز، سرعت و سبقت غیر مجاز، تجاوز به چپ، استفاده از تلفن همراه، رانندگی با وجود نقص فنی را از جمله تخلفاتی عنوان کرد که مسافران می توانند آنها را برای پلیس راه گزارش کنند.

**جاساز ۲۸ کیلو گرم مواد افیونی در پژو ۴۰۵

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد از کشف ۲۸کیلوگرم تریاک که زیر صندلی های یک پژو ۴۰۵ جاساز شده بود خبر داد.

سرهنگ”محمدرضا خدادوست” گفت : در پی کسب خبری مبنی بر اینکه یک قاچاقچی مواد مخدر قصد دارد مقداری تریاک را وارد شهرستان نجف آباد کند بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان قرار گرفت .

سرهنگ خدا دوست اظهار داشت : ماموران وارد عمل شدند و خودروی حامل مواد را شناسایی و در یک عملیات ضربتی متوقف کردند.

این مقام انتظامی افزود : در بازرسی از این خودرو مقدار ۲۸ کیلوگرم تریاک که زیر صندلی راننده و صندلی شاگرد جاساز شده بود کشف شد.

وی بیان داشت : در این خصوص دو سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان گفت :امروز پلیس در مقابل قاچاقچیان مواد مخدر و خرده فروشان ایستاده و اجازه جولان دادن به آنان را نخواهد داد ،شهروندان در صورت برخورد با هرگونه موارد مشکوک موضوع را با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در میان بگذارند.

**خلافی ۵۵ میلیون ریالی در کارنامه سواری مزدا

یک دستگاه سواری مزدا با ۴۰ فقره تخلف و بیش از ۵۵ میلیون ریال خلافی توقیف شد.

سرهنگ” جهانگیر کریمی ” معاون اجتماعی پلیس اصفهان گفت : ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان حین کنترل تردد خودروها ، یک دستگاه سواری مزدا را جهت اعمال قانون متوقف کردند.

وی ادامه داد: در استعلام از سوابق این خودرو مشخص شد دارای ۵۵ میلیون و ۵۷۰ میلیون ریال جریمه پرداخت نشده و ۴۰ فقره تخلف حادثه ساز است.

این مقام انتظامی بیان داشت : بیشترین تخلف ثبت شده برای این خودرو تخطی از سرعت مجاز می باشد .

سرهنگ جهانگیر کریمی در پایان خاطر نشان کرد: برابر تبصره ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که مبلغ جریمه خودروئی به ۱۰ میلیون ریال برسد پلیس راهنمایی و رانندگی مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ ، نسبت به پرداخت جریمه اقدام نشود، خودرو توقیف و از تردد آن جلوگیری خواهد شد.

**واژگونی تریلر مرگ راننده اش را رقم زد

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از واژگون شدن یک دستگاه کامیون کشنده و مرگ راننده آن در محور “میمه –دلیجان” خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” بیان داشت: شب گذشته ماموران پلیس راه “شاهین شهر-کاشان” از واژگون شدن یک دستگاه کامیون کشده دانگ فنگ در محور “میمه-دلیجان” باخبر و به محل وقوع حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه دراثر این حادثه رانندگی راننده دانگ فنگ جان خود را از دست داده بود.

این مقام انتظامی بیان داشت: کارشناسان پلیس راه علت وقوع این حادثه رانندگی را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام کرده اند .

سرهنگ کریمی در پایان از رانندگان خواست : با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی کنید و هر موقع احساس خستگی و خواب آلودگی داشتید در امن ترین مکان توقف داشته باشید و پس از استراحت و رفع خستگی به ادامه مسیر بپردازید.

**پلمپ ۳۶ واحد صنفی فروش پوشاک نامتعارف در اصفهان

 رئیس پلیس امنیت عمومی استان از پلمپ ۳۶ واحد صنفی فروش پوشاک، تریکو و خرازی در راستای طرح مقابله با فروش پوشاک نامتعارف خبر داد.

سرهنگ “اکبر عاصمی” در تشریح این خبر گفت: در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی ، طرح بازدید و کنترل واحد های صنفی پوشاک ، تریکو و خرازی در شهر اصفهان توسط ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی اجرا شد.

وی اظهار داشت : در این طرح از یک هزار و ۵۵ واحد صنفی فروش پوشاک، تریکو و خرازی بازدید شد که در نتیجه آن ۳۶ واحد صنفی متخلف شناسایی و نسبت به پلمپ آنها با هماهنگی مقام قضائی اقدام شد.

این مقام انتظامی اظهار داشت: همچنین در این طرح برای ۹۲ واحد صنفی دیگر اخطاریه پلمپ صادر و از ۱۲۰ واحد دیگر نیز تعهد گرفته شد که در صورت عدم رعایت تذکرات برابر قانون با آنان برخورد شود.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان با اعلام تداوم و تشدید این گونه برنامه ها و اقدامات کنترلی و نظارتی پلیس، از عموم شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

**آشنایی با نرم افزار جاسوسی تروجان

تروجان را می توان از دسته نرم افزارهای جاسوسی برای بدست آوردن اطلاعات کاربران از کامپیوترهای شخصی و یا حتی تلفن همراه نام برد که توسط هکرها برنامه ریزی و به سیستم شما منتقل می کنند.

ویژگی های عمومی تروجان

اسب تروجان خود را به شکلی غیر از آنچه هست به تصویر می کشد و خود را به سایر فایل ها الصاق نمی کند و از خود کپی ایجاد نمی کند، بلکه موجب آسیب به سامانه رایانه ای یا ایجاد حفره امنیتی در رایانه می گردد.

اسب تروجان را برای انتقال باید شخص یا برنامه ای ارسال کند، اسب تروجان ممکن است با برنامه های جذاب تفریحی و خنده آور یا روش های دیگری به سامانه های رایانه ای منتقل شود، پس تا شما آن را وارد سامانه نکنید، نمی تواند منتقل شود؛ یعنی مانند ویروس ها خزنده نیستند.

اهداف انتشار اسب تروا:

عملکرد اسب تروا ممکن است هر گونه فعالیت نامطلوب برای کاربر باشد، مانند تخریب اطلاعات کاربر یا ایجاد روشی برای عبور از سد نظارت های معمول برای دسترسی غیر مجاز به رایانه آلوده.

هکر ها با ایجاد روش های دسترسی غیر مجاز به سامانه های رایانه ای قدرتمند و متصل به شبکه هایی با پهنای باند وسیع با تروجان ها ناشناس می مانند.

اغلب برنامه های هک( مانند password sender ها) آلوده به تروجان هایی است که هکرها برای نفوذ به سامانه های دیگر و استفاده از آن سامانه برای حمله به سایر سامانه ها طراحی کرده اند.

در یک کلام، هکر خوب و حرفه ای برای هک سایت باید رمز عبور و کد کاربری سایت را بداند ، اسب تراوا را برای رایانه ای که سایت یا وبلاگ را بروز می کند می فرستد و با انجام شدن جاسوسی این کد و رمز عبور را می یابد و حال او با تغییر رمز عبور صاحب تمام و کمال و شش دانگ سایت شماست!

تروجان چیست؟

اگر بخواهیم برای تروجان تعریفی ساده بیان کنیم، می توانیم بگوییم: تروجان نوعی فایل جاسوسی است که هکر آن را با توجه به نیاز به اطلاعات قربانی آماده می کند و برای قربانی می فرستد.

با کمی دقت در تعریف تروجان، در می یابیم که تروجان را هیچ وقت نمی توان ویروس دانست ، هکر با توجه به نیازهای خود به اطلاعات قربانی (که ممکن است رمز ­عبور ­ایمیل ­قربانی، اشتراک اینترنت یا اکانت، نام و رمز عبور رایانه قربانی، … است) تنظیم می کند.

انواع تروجان از لحاظ نرم افزاری:

معمولا تروجانها به دو قسمت تقسیم می شود:

۱- کلاینت:

تنظیمات را انجام می دهد و آن را با توجه به نیازهایی که بیان کردیم تنظیم می کنند.

۲- سرور:

بعد از تنظیمات، باید این سرور برای قربانی فرستاده شود تا قربانی بعد از دریافت آن را اجرا کند.

چگونه امکان دارد تروجان وارد رایانه ما شود:

– در حال چت کردن هستید؛ فرد مقابل می خواهد عکس خودش یا نرم افزاری را برایتان سند کند . شما آن را می گیرید، ولی آیا این فایل سالم است؟ از کجا مطمئنید که حاوی تروجان نیست؟

– در حال گشت در سایت آموزش هستید و می خواهید نرم افزاری را دانلود کنید؛ از کجا مطمئنید که این نرم افزار سالم است؟

– برایتان ایمیلی می آید، ایمیلی که فرستنده آن نامشخص است؛ آیا ایمیل سالم است؟

و…

چهره هزار و یک رنگ تروجان ها:

تروجان ها بر خلاف ویروس ها که فقط شامل چند شکل محدود می شود اشکال خیلی زیادی دارد؛ هر تروجان ممکن است خود را به شکل های عکس، فایل صوتی، فایل نقاشی، یک فایل Setup، … پس می بینید که تروجان شکل مخصوصی ندارد .

چگونه متوجه شویم که در رایانه ما تروجان فعال است:

– در صورت از کار افتادن Task Manager و Msconfig

– از کار افتادن ویروس کش

– در صورت دیدن علایم مشکوک در مسنجر

– فعال بودن نرم افزارهای مشکوک، مثل Task Manager و Msconfig

– خوانده شدن ایمیل هایی که ما آنها را قبلا در ایمیل خود نخوانده ایم.

به منظور مقابله با این جاسوس ها، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

– داشتن ویروس کشی قوی و بروز

– این را بدانید که همیشه پسوند عکس jpg و gif و … است و هیچ وقت عکس پسوند exe ندارد و همیشه اگر فایل (عکس و نوشته و …) را گرفتید که دارای پسوند مشکوک بود، هرگز آن را باز نکنید.

– همیشه Task Manager و Msconfig خود را بررسی کنید. اگر چیزی مشکوک مثل sender.exe دیدید، در درایو ویندوز پوشه windows/system32 در پی چنین فایلهای مشکوک باشید و آن را پاک کنید.

– هرگز از کسی که شناخت کافی ندارید فایلی دریافت نکنید.

– سعی کنید نرم افزارهای مورد نظرتان را از سایت های معتبر دانلود کنید.

گردآوری توسط کارشناس اجتماعی پلیس فتای استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا